Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2990 ggr
Tatsja
7/23/12, 6:58 PM

Handikappsaltan

Enlig lag här i Köping har jag rätt att kunna få min altan handikappanpassad på så sätt att jag bara öppnar dörren och går rakt ut. Men de vägrar vara för att de saknas några stenar jag har plank istället för golv.

Förstår ingenting. De bygger ju inte på stenarna ändå, utan golven ska ju upp en bit.

Troligen anser de att jag inte ska kunna vara på min baksida utan att gå runt hela huset. Men om jag vill sitta och ta det lugnt på baksidan måste jag få en fungerade altan.

Har överklagat och får se vad som händer.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[Beavis]
7/23/12, 8:18 PM
#1

Hej

Jag hittade några lagar angående detta.

Den första är angående bidrag för bostadsanpassning

Det är inte riktigt vad det handlar om, så jag kollar vidare.

Här är en till länk om samma sak: Bidrag verkar va det man söker om mest?

Jag sökte vidare men denna lag verkar inte finnas på nätet? Bara en mqassa beskrivningar av hur man söker bidrag och vart?

Vad jag förstår är det troligen en kostnadsfråga. Då din lägenhet troligen har ett ganska högt steg ner till marken måste de som du säger bygga ett "däck" alltså som en brygga. Det blir knepigare och dyrare som du har en stensättning som underlag på din tom i dagsläget då de måste rensa bort denna där de sänker ner pålarna i marken. (det är egentligen inte så svårt men byggarna brukar vara bra på att ta betalt för det) och det tar längre tid.

Själv har jag också en handkappanpassad lägenhet med uteplats hela lägenheten är anpssad och saknar trösklar utom vid just ytter och balkongdörr där trösklarna är höga och knepiga att ta sig över i stolen om man har något i knät dessutom har jag precis som du några centimeters insteg ifrån uteplatsen. vilket förvärrar det hela och troligen gör det väldigt svårt för en person med svårare rörelsehinder än jag har?.

Ja ja. trist att jag inte hittade lag stycket du refererade till. men det finns säkert någonstans eller så är det en del i Köping kommuns lokala lkommunlagar?

EvaG
7/24/12, 9:03 AM
#2

Du som äger eller hyr en bostad kan få bidrag för att handikappanpassa den. Det står i lagen om bostadsanpassningsbidrag. Om du ska anpassa en hyres- eller bostadsrättslägenhet måste fastighetsägaren godkänna det först.

Du kan få bidrag för att anpassa din bostad så att du kan ta dig in och ur bostaden, förflytta dig i bostaden, laga mat och sköta din hygien. Utomhus kan du få bidrag för ramper och räcken. Du kan få bidrag för att anpassa din bostad så att du kan ta dig in och ur bostaden, förflytta dig i bostaden, laga mat och sköta din hygien.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
7/24/12, 10:16 AM
#3

Fast som jag förstod det så har Tatsja fått nej på förfrågan att de skall bygga själva altanen i höjd med balkongdörren. Inte bidragsdelen, Som är det enda jag hittar lagtexter om.

Fast där har du iof rätt i vad du säger i början, Om du hyr eller har  bostadsrätt måste fastighetsägaren godkänna det… synd

Tatsja
7/24/12, 12:05 PM
#4

Min hyresvärd godkänner allt som jag kan få hjälp med och jag har inga stenar på altanen. De försvann när sonen och jag var i stockholm och såg på fotboll. I samma veva flyttade en granne och jag misstänker att han snodde dem från min altan.

Varför kommunen säger att jag måste ha stenar på hela altanen fattar jag inte. Det är ju sand under dem.

Men jag har överklagat och väntar på att få besked.

Ger mig inte. Det är fem otäcka trappsteg för mig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Beavis]
7/24/12, 1:40 PM
#5

ok nu hänger jag inte med alls?

Maria
7/24/12, 3:21 PM
#6

Jag får heller inte riktigt ihop problemet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
bernil55
7/24/12, 7:09 PM
#7

Det där med ditt underlag, stenar och sånt, fattar jag inte.

Men jag har i alla fall fått min altan upphöjd för att kunna gå ut med  rullatorn. Funkar absolut med rullstol också fast jag har ej haft den inne  än.

Här var det stenplattor innan och en bra bit upp, ett par dm nånting. Det är ett trädäck nu men hur det är fixat under och omkringh minns jag inte. Fast jag var hemma och kollade. Snygg snickare! Skrattande

Maria
7/24/12, 7:25 PM
#8

#7 Haha, det var ju en bonus det där med snickarenSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
7/25/12, 12:03 AM
#9

Ok bra att de löste sig i alla fall.

Vixxen
7/25/12, 1:11 AM
#10

# TS Förstod inte riktigt vad det är du fått avslag på av kommunen.

Kanske du kan bifoga en bild?

Tatsja
9/17/12, 3:37 PM
#11

Ingen bild, men jag har inga stenplattor. De är snodda. Kom hem och fann lite plank på backen istället. Fattar inte heller vad jag fick avslag på. Men ska söka igen

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: