Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 1558 ggr
[Beavis]
7/17/12, 10:48 AM

Gruppboenden ägs av riskkapitalbolag

Nästan 70 procent av landets privata gruppboenden för utvecklingsstörda ägs idag av riskkapitalbolag. Omsorgens finansiella aktörer förpackar budskap till olika mottagare, där en bild förmedlas till investeraren, och en helt annan till gruppboendenas brukare.

Läs mer

De här bolagen, som tillsammans omsätter över 7 miljarder kronor, tillhör de leverantörer av omsorg och gruppboenden som sugits upp av riskkapitalbolag som jagar skattefinansierad verksamhet, visar SvD Näringslivs kartläggning.

Läs mer

Annons:
Leffe
7/17/12, 1:15 PM
#1
[Beavis]
7/17/12, 2:14 PM
#2

Vissa plitiker ville nog det? Men det är ju svårt att stoppa när boendena och verksamheterna redan är privatiserade. Företagen som driver dem är små anstäldskooperativ och liknande. Som får ett erbjudande de inte kan motstå ifrån dessa riskkapitalföretag ifrån skatteparadisen.

Det är kapitalism och inget myndigheter får ingripa i. Jag tror inte heller det finns någon lag om varken vinstuttag i eller riskkapital inom samhällsnyttiga företag inom "skyddsnätet". Sker inget drastiskt kommer detta öka och situationen bli värre. Det är inte människor med samvete som driver dessa vanligtvis.

Leffe
7/17/12, 2:20 PM
medde
7/17/12, 7:58 PM
#4

Läste om detta, det kommer att bli fler som kommer att bli sk cypriotiska… Skatteparadis för företag

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Beavis]
7/17/12, 9:27 PM
#5

äger skulle det stå. De som driver kan säkert vara schyssta?

bernil55
7/18/12, 10:38 AM
#6

Jag är så dålig (lat?) på att skriva nu men vill säga att det är en viktigt och vidrig grej du tar upp. Tack för det!

Annons:
[Beavis]
7/18/12, 11:32 AM
#7

Tackjag tycker inte om det heller. dessa företag tar ut miljonvinster på de skatteintäkter och hyror dessa personer betalar för sin omsorg. Och ja ni har ju säkert läst i tidningarna de senaste åren vilken varierande kvalité det är?

Och som det står ovan. de skattar inte ens i Sverige där de verkar för att maximera vinsterna. detta är företag som ägs oc drivs av svenskar men som är skrivna i skatteparadis med en postlåda i de flesta fall.

bernil55
7/18/12, 12:31 PM
#8

Ja, det är helt ofattbart att det får fortsätta, trots Carema-skandalerna med mera. Enda vägen ut är nog att rösta rätt, men det tar så lång tid att återställa allt. Och inte ens S vill ju ha bort detta? Med frågetecken, för jag hoppas dom ändrat/ändrar sig… Jag måste nog ta ett snack med gubben. Cool

[Beavis]
7/18/12, 3:24 PM
#9

Det är ett problem. för som du säger r det inget parti idag vad jag vt? som VIll/vågar avskaffa/korrigera detta system.

Våra gamla och våra handikappade blir institutionaliserade igen prcis som innan reformerna på 70-80 talet och får lida pga av att det är vinstdrivande företag som vunnit på lägsta bud som driver dem.

Maria
7/18/12, 6:49 PM
#10

Den här typen av vård, precis som vanlig vård har jag svårt att se att den ska vara vinstdrivande. Den måste få lov att kosta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: