Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 1828 ggr
EvaG
7/3/12, 9:56 AM

Bussförare vägrade hjälpa

Yle Huvudstadsregionen har fått vetskap om ett fall förra veckan, där busschauffören på en av Helsingforsregionens trafiks (HRT) busslinjer vägrat hjälpa en rullstolsburen man in i bussen.

En fråga: Vet någon hur det fungerar i Sverige?

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/07/02/busschauffor-vagrade-hjalpa

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
[Beavis]
7/3/12, 10:36 AM
#1

Jag har aldrig hört talas om att en bussförare i Sverige skulle ha hjälpt någon in i bussen mer än genom att öppna dörrarna.

Om jag vid något tillfälle mot bättre vetande tar bussen med rullstol så är jag beredd på att få lassa på den själv och eventuellt ta hjälp av medpassagerare. Jag har tur som kan gå och inte behöver stolen egentligen.

Leffe
7/3/12, 12:12 PM
#2

Så här står det på SL:s (Storstockholms Lokaltrafik) hemsida angående rullstol och buss

"Med rullstol eller rollator på bussen

På alla bussar i Stockholms innerstad är det möjligt att komma ombord med rullstol, eftersom bussarna har lågt golv och är utrustade med ramp, och föraren kan sänka golvet ytterligare när bussen stannat vid hållplatsen. På många platser har också hållplatserna höjts några centimeter för att underlätta av- och påstigning.

Även utanför innerstaden körs flera busslinjer med låggolvsbussar som är utrustade med ramp och antalet ökar hela tiden. I Västerort, Solna/Sunbyberg, Sollentuna och Järfälla/Upplands-Bro har alla bussar lågt golv och ramp."

samt

"På många av bussarna finns en grön knapp som signalerar till föraren att du behöver lite extra tid på dig när du ska stiga av bussen."

Det får jag till att föraren inte har order att hjälpa till

Maria
7/3/12, 6:10 PM
#3

Jag tror det fungerar som Leffe säger i Göteborg också.

Jag minns däremot när sonen var liten och man åkte spårvagn (eller buss) med barnvagn/kärra så gick man alltid på fram för då hjälpte föraren till att lyfta. Det var ju trappor till alla ingångar då. Dessutom var barnvagnsplatsen ombord placerad längst fram.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
7/3/12, 8:14 PM
#4

#2 Jag bor i förort, Där det fortfarande ses som bonnvischa så vi har inte så många bussar med lågt insteg. Finns det, är de låga på mitten.

Ramp har jag aldrig sett ens i stan? Det finns kanske men jag har aldrig sett dem.

Leffe
7/3/12, 8:31 PM
#5

Har heller aldrig sett någon ramp. Kanske finns under bussen

[Beavis]
7/3/12, 8:34 PM
#6

Man tycker ju att det borde stå någonstans "Dra ut ramp här" eller "tryck här för ramp".

Jag har tryckt på handikappknappen ett par gånger men då flls iaf inten ramp ut. Möjligen niger bussen lite extra och stannar öppen längre?

Annons:
Leffe
7/3/12, 9:19 PM
#7

Det är det sista den ska göra. Rampen tror jag och misstänker sköts manuellt var den nu sitter

[Beavis]
7/3/12, 10:07 PM
#8

ok jag har inte sett något som verkar gå att fälla ut. fast jag har inte letat.

[Björn.B]
7/6/12, 9:45 AM
#9

I SL trafiken finns det inga krav på att bussföraren ska hjälpa till att få in rullstol in i bussen. Bussföraren bestämmer själv om h*n vill hjälpa eller inte, föraren har även rätt att neka färd med bussen.

[Beavis]
7/6/12, 10:26 AM
#10

#9 Tack för den informationen. Det är min erfarenhet. Men visste inte om det var så de agerade pga att de inte orkar eller om de faktiskt har rätt att inte bry sig?

Upp till toppen
Annons: