Annons:
Etikettövrigt
Läst 2000 ggr
[Beavis]
2012-06-23 22:07

Mot alla odds

Enligt kvällspressen så spelar de in en ny säsong nu. Hade varit kul att vara med på tror jag. om inte annat så utvecklande för ens person

Artikel

Annons:
Maria
2012-06-24 09:26
#1

Kul programidé. Förra omgången så kom jag in i mitten och det var synd att jag missade början.

Jag ska absolut kolla nästa säsong.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-06-24 13:35
#2

Jag kollade bara några avsnitt själv. de had rätt dålig sändningstid och fokuserade för mycket på den däär liraen som hoppade av sen tyckte jag. Men ändå kul grej som jag tror är väldigt utvecklande för de medverkande.

Leffe
2012-06-24 15:10
#3

Jag såg bara ett avsnitt, men tyckte det var bra

[Beavis]
2012-06-24 20:12
#4

Det borde väl gå att se igen på Svt Play?

Vixxen
2012-06-24 22:23
#5

Hoppas de denna gång tar med hur deltagarna tar sig från sina hem till Arlanda….

…i vårt otillgängliga land måste det nästan vara mer intressant att se! SkrattandeSkrattandeObestämdSkrattande

[Beavis]
2012-06-24 23:26
#6

Numera är det ju inga problem direkt att ta sig ifrån Stockholm till Arlanda i alla fall. express eller taxi funkar ju.

Jobbigare om man vill ta flygbussen

Annons:
Vixxen
2012-06-25 10:59
#7

# 6 Alla bor väl inte i Stockholm?

[Beavis]
2012-06-25 14:07
#8

Alla som räknas Skrattande

Nä det är sant men jag har för mig att SJ anlagt en station vid arlanda nu? eller så är de på väg att göra det.

Vixxen
2012-06-25 15:07
#9

# 8 Ja, en station är väl bra…   …men man ska komma ombord på tågeländet också och åka någorlunda komfortabelt…

medde
2012-06-25 18:35
#10

Så kul att det här kommer tillbaka. Jisses vilka tappra hjältar många av dom var.. För inte gick det låta bli att  imponeras av vissa i serien som tidigare gick

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Beavis]
2012-06-25 20:39
#11

Sant, det är en bedrift att ta sig igenon öknen i rullstol och/eller andra rörelsehinder.

Borde kolla in på svts hemsida och se om man  kan ansöka?

medde
2012-06-25 20:41
#12

#11 Du kanske även du blir en hjälte i Tv:e rutan=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Beavis]
2012-06-25 20:58
#13

Ser det nog mer som något att göra samt att det kanske blir karaktärsutvecklande om jag skulle söka och komma med

Annons:
medde
2012-06-25 21:16
#14

#13 Det ärväl det som är mening för att delta i serien.. Men för tittarna menar jag att vissa blir hjältar.. För deltagarna något annnat.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Beavis]
2012-06-26 13:51
#15

Jag skulle nog bli en antihjälte misstänker jag.

medde
2012-06-26 14:00
#16

Postetiva tankar kommer man långt med.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Beavis]
2012-06-26 21:50
#17

Det sägs så. jag är mest negativ

medde
2012-06-26 22:09
#18

#17 Men så mycket roligare det skulle kunna bli av vi kunde börja med att försöka vara posetiva se på saker och ting på bra sätt. Visst är livet hårt, men en posetiv anda hjälper till en hel del.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Beavis]
2012-06-26 23:09
#19

Jag tror att man har en viss läggning ifrån början, Men visst kan man säkert påverka sig själv med träning.

Grejen är att jag blir tjurig när jag stöter på motgångar, jag kämpar väl på men jag gör det ju inte med ett leende, Som man kanske ska göra i ett sånt program? Så har jag ju en nuna som gjord för radio också Skrattande

Maria
2012-06-27 08:17
#20

Du är rolig du Beavis.

Du påminner om en arbetskamrat som jag har. Hon ser allting i nattsvart och är nog den gnälligaste jag vet men samtidigt den roligaste person jag känner.

Det är skillnad på gnäll och gnäll.

Man kan vara negativ med glimten i ögat och det tror jag du ärFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
bernil55
2012-06-28 12:49
#21

Jag bör väl titta åtminstone en gång, i studiesyfte, innan jag uttalar mig mer. Men hittills har inte programmet lockat mig. Jag gillar inte att folk plågar skig, varken "friska" eller handikappade. Särskilt inte handikappade. Men det säger kanske bara något om mig?

Jag i en öken, jag som inte kan svettas!? Till exempel. Förvånad

[Beavis]
2012-06-28 13:50
#22

#21 Jag tyckte inte det verkade som att de plågade sig mer än att de fick skoskav och/eller blåsor på händerna. Det är ju inte ett sånt där "rösta ut den vi gillar minst program"

[peter54]
2012-06-30 23:16
#23

Jag såg hela serien förra året och det var med blandade känslor. Efter första avsnittet mådde jag riktigt dåligt, exakt varför vet jag inte, kanske kom det alltför nära min egen verklighet. Min fru sa; "ska du verkligen se det där då?", men jag ville ju se det.

Efterhand som serien fortskred gick det lättare att titta, men ibland blev det jobbigt, som exempelvis när de bara bytte tältkompis för den lille killen utan att först prata med honom. Då reagerade jag starkt och tyckte att det var illa gjort eftersom de ändå hade viss insikt i hans bakgrund som övergiven och killen som saknade armar visade klart bristande empatisk förmåga där.

Egentligen gillar jag inte att man gör underhållning av människors umbäranden, men samtidigt väljer man ju själv om man vill exploatera sig eller inte. Jag skulle själv inte ställa upp på en sån sak om jag kunde, men nu kan jag inte eftersom jag har svåra medicinska handikapp utöver mina fysiska.

Det hackades mycketpå den CP-skadade killen efter serien och det tycker jag mycket illa om. Han var den ende deltagaren som INTE bara hade ett fysiskt handikapp, utan också ett mentalt sådant och såhär i efterhand tycker jag inte att andra än såna med enbart fysiska handikapp ska komma ifråga.

Som dubbelt underbensamputerad kände jag igen mycket av de problem Leif utsattes för och med erfarenhet av hur stora problemen kan bli här hemma i den svenska sommarvärmen, kan man lätt föreställa sig hur det blir i sydvästra Afrika. Kanske är det smartare att göra som de gjorde i den norska motsvarigheten, de stannade inom det egna landet.

Jag har sett många riktigt elaka kommentarer som yttrats av fullt friska på olika forum om deltagarna i programmet. På Flashback bland annat, var det någon som på ett mycket fult sätt misstänkliggjorde den lille killen för att han inte hoppade i och badade när de nått målet. Det är också sånt som gör att jag känner mig tveksam till programidén, om det är värt det med tanke på att det egentligen bara är personer med liknande handikapp som verkligen kan sätta sig in i och förstå vad såna strapatser verkligen innebär.

[Beavis]
2012-07-01 02:23
#24

#23 Du har poäng med det  du skriver. Dokusåpor hur man än utformar dem återspeglar samhället och får fram det fulaste hos många. Visar våra fördomar och tillkortakommanden.

Vi som rörelsehindrade och även de mentalt handikappade föraktas och förlöjligas i samhället av osäkra  "svaga" människor och har alltid gjort.

Att vissa människor förlöjligar oss och andra avvikande för att höja sig själv är inget nytt.

Men jag tror även att ett sånt här program kna informera och belysa oss på ett anant vis. inte bara som några man ska tycka synd om, som är svaga som man måste hjälpa och gömma undan. Utan att vi faktiskt är som folk är mest, Varken bättre eller sämre i de flesta fall.

Jag har alltid velat inbilla mig att vi som vari utanför och är annorlunda skulle ha bättre empati och vara storsintare än "normisarna". och kanske är det så i den stora världen? Men när vi klumpas ihop med andra som är precis som vi själva…… Ja då ändras spelreglerna och vi speglar resten av samhället igen. De som inte passar in eller är svaga mobbas ut.

Men som jag sade tidigare så kollade jag för att jag tycker det är häftigt att se folk tämja sina gränser och göra något man inte tror sig klara av.

Tyvärr blir det ofta ett socialt spel när de gör tävling av det.

Upp till toppen
Annons: