Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 994 ggr
Vixxen
6/15/12, 1:54 PM

Glädjande hoppas vi!

Annons:
Leffe
6/16/12, 3:03 AM
#1

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har de senaste fyra åren fått in över 700 anmälningar från personer med funktionsnedsättning som utestängs från samhället på grund av bristande tillgänglighet. Det nu är dags att ett skydd mot detta införs i lagen, skriver Agneta Broberg, DO

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.977364-dags-lagstifta-bort-hinder-for-funktionsnedsatta

Vixxen
6/16/12, 1:18 PM
#2

Att nu lagstiftarna i Sverige äntligen insett detta är underbart!

Så får vi se hur de formulerar sig…                                                   Blir det verkningsfullt eller en papperstiger?

[Beavis]
6/16/12, 1:46 PM
#3

Sen blir samhället tillgängligt rent fysiskt. Men sen då? Sociallt och så vidare är vi fortfarande utanför

Maria
6/16/12, 1:54 PM
#4

#3 Är det något särskilt du tänker på då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
6/16/12, 1:56 PM
#5

Jag tänker nog främst på arbetsmarknaden efter som det är det som drabbat mig värst.

Men även att växa upp med ett rörelsehinder var inte alltid kul.

Maria
6/16/12, 1:58 PM
#6

Aj då. Det är ju inget kul förstås.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
6/16/12, 2:01 PM
#7

Det finns många fördomar och förutfattade meningar om vad vi klarar att göra och inte tycker jag det verkar.

Vi som inte vill bli telefonister eller sitta på kontor har det svårare att ta oss in. Men jag har aldrig varit bra på intervjuer heller och har kassa betyg ifrån grundskolan, Så det hjälper ju inte direkt till

Maria
6/16/12, 2:03 PM
#8

#7 Komvux, är det något för dig tro?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
6/16/12, 2:06 PM
#9

Att vi nu äntligen får en lagstiftning inom området måste (Hoppas jag i allafall!) i förlängningen leda till ändrade attityder hos många fler människor. Det är ett långt och hårt arbete att ändra attityder hos allmänheten, men det går. Vi kanske inte får se frukten av allt hårt arbete som läggs ner på detta idag, men framtidens barn kanske får del av det?

[Beavis]
6/17/12, 1:58 AM
#10

#9 Men den där lagen handlar ju om könsdiskriminering. i alla fall i det jag läste i sammandraget. Fast kanske kan vi komma med på ett hörn?

#8 Jag har redan pluggat på Komvux och vad jag vet anställer de inte folk utan lärarutbildning? Vilket jag inte har någon. Hur som helst är jag trött på att plugga jag vill arbeta och skapa mig ett liv innan det är över..

Leffe
6/17/12, 2:02 AM
#11

Denna text finns med i länken

Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om att bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning ska omfattas av svensk diskrimineringslagstiftning. Regeringen ska skyndsamt återkomma till riksdagen med ett lagförslag.

[Beavis]
6/17/12, 2:05 AM
#12

Den missade jag av någon anledning eller så glömde jag då det var någon timme sen jag läste.

Men " tillgänglighet" Vad inbegriper det begreppet egentligen? Att fysiskt kunna komma fram/in/ut/ner/upp eller är det ett vidare begrepp?

Leffe
6/17/12, 2:09 AM
#13

Den som lever får se vad det innebär och vad det leder till

Annons:
[Beavis]
6/17/12, 2:41 AM
#14

Ok för att göra byggnader och fordon mm tillgängliga är ju bara en bit på vägen.

Man ska ju få/kunna göra något också när man väl kommit dit. annars var ju nästan resan förgäves.

Vixxen
6/17/12, 7:13 PM
#15

Mer finns att läsa här: http://fulldelaktighet.nu/

Upp till toppen
Annons: