Annons:
Etikettbemötanden
Läst 1459 ggr
bernil55
5/26/12, 12:05 PM

CP-docka i kampen mot mesig behandling

CP-docka i kampen mot mesig behandling

CP-dockan heter Gil och avsikten är att hon ska behandlas som ett riktigt CP! Läs mer.

Jaha… jag svarade då nej i alla fall på frågan om det är rätt sätt att lära folk…

Annons:
EvaG
5/26/12, 12:24 PM
#1

Jag tycker detta känns helt fel.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Maria
5/26/12, 1:37 PM
#2

Jag tyckte också det kändes fel men så diskuterade vi detta när sonen var här igårkväll och han var tvekande men menar att själva idén ändå lyfter fram frågan och väcker en diskussion. Vilket ändå är syftet med det hela och då började jag ändra mig en aning…Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
5/26/12, 1:51 PM
#3

Ja, visst verkar det knasigt! Och en som sitter i en rullstol till exempel kan vara precis "hur som helst", jättesjuk eller jättefrisk. Det enda man vet är att benen inte fungerar (så bra). Så man måste väl försöka lista ut vem personen är, och då kanske börja med att förutsätta att han är frisk och pigg och kan prata?

Vi två damer här i området som syns mest i våra elrullstolar är båda fullt pratbara i alla fall. Men vi har ju inga assistenter med oss så då fattar men väl det lättare, antar jag. Fast en man som kört (kör?) elrulle här (utan assistent) har haft flera strokar (?) och efter den andra miste han visst talet helt.

Och så finns det då de som är sjuka på många sätt och funktionshindrade.

Alltså, vi är lika olika som alla andra!

Men jag säger inte att det är lätt. Vår hjärna drar gärna snabba och ofta dumma slutsatser… Min med!

bernil55
5/26/12, 1:52 PM
#4

#2 kom emellan så dig har jag inte kommenterat. Bra inlägg! Glad

Maria
5/26/12, 2:00 PM
#5

#4Skrattande

Ja, det är svåra frågor sådant här. Jag har fortfarande inte klart för mig vad jag tycker.

Jag håller med dig om att vår hjärna ofta drar snabba och ofta felaktiga slutsatser.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
5/26/12, 2:02 PM
#6

Haha, jag fick ändra inlägget. Jag skrev fel först och skrev "får hjärna" i stället för "vår hjärna" och då blev det ju väldigt felOskyldig

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
5/26/12, 3:42 PM
#7

Syftet är ju att väcka debatt och det gjorde det ju. Vilket är bra.

Andra syftet var ju att lyfta fram hur illa många barn med cp-skada  behandlas av sina "kamrater" och av andra i deras nähet.

- Detta är väldigt bra att belysa då många av dem mobbas av sina kamrater, förbises av vuxna eller klemas bort av assistenter och andra  så att de inte lär sig fungera normalt.

Jag har själv funderat mycket på hur min skolgång och anant blev påverkat av alla dessa "empatiska" människor som tyckte synd om mongot och skulle hj(st)älpa till.  Visst de menade väl säkert i sina inskänkta fördomsfulla hjärnor. Men det stjälpte mer då jag inte fick göra själv och jag blev bättre på att manipulera andra att göra saker åt mig.

Det är som vuxen ett problem då jag inte vet hur man kämpar för att npå framgång i inågot?

Stöter jag på problem försöker jag en stund sen ber jag någon om hjälp innan jag ger upp.

Hade inte det varit för alla dess hj(st)älpsamma människor i min barndom så hade jag kanske varit ammorlunda idag?? känner mig passiviserad och nollad.

Jag tycker det är bra att dockan provocerar.

Upp till toppen
Annons: