Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1505 ggr
EvaG
5/24/12, 10:12 AM

Skäms Sjuhärad

Det är besvärligt att vara rörelsehindrad i Sjuhärad om man vill ta ett bad: badplatserna är i stort sett aldrig anpassade. I exempelvis Ulricehamns kommun har man 14 badplatser, men inte en enda är anpassad.

Ska det vara så dåligt i Sjuhärad att inte alla kan bada på någon av badplatserna? Ynkedom och skandal tycker jag. Skäms Sjuhärad!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5119211

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
Leffe
5/24/12, 12:20 PM
#1

14 badplatser och inte en enda som är anpassad. Skandal!

[Beavis]
5/24/12, 10:07 PM
#2

Vad menas med anpassning på en badplats? asfalterad/stenplattegång ner till stranden och handikapptoa? Eller är det fler krav?

Maria
5/31/12, 4:48 PM
#3

Vi bor ganska nära Amundön och där har de ett handikappbad med en hiss ner i vattnet. Fy attan för att åka långsamt ner med en hiss oavsett om man är sjuk eller inteFlört

En anna sak som också är behövlig på allmänna bad för ALLA är toaletter och då givetvis även handikappanpassade sådana. Det finns det ofta dåligt med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
6/1/12, 12:05 AM
#4

Jo toaletter är ju trevligt oavsett. Men jag funderar på vad specifikationerna är för att kallas "handikappvänlig badstrand"?

Jag vet själv hur svårt det är att köra rulle i sand så visst en asfalterad eller stenbelagd gång ner till vattnet osv är ju bra,

Sen då?

Maria
6/1/12, 6:25 AM
#5

#4 Plupp, sen blir du våtSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
6/1/12, 9:22 AM
#6

# Brygga brukar ju finnas ändå,så det räknade jag inte in :-) Men behöver man lyftkran?

Annons:
Björnidet
6/3/12, 1:13 AM
#7

Björkgården i Sävar har handikappanpassad badbassäng. Själv var jag där efter en bilolycka 1985 och fick hjälp med att komma ner och upp ur bassängen med en hiss. Visst var det gruvsamt att bli sakta nerfirad i vattnet men när man väl kände vattenytan då var det ljuvligt, 33,5-34 grader varmt i vattnet var det och jag trivdes. Man trodde att bad det hjälper väl inte att bli i bättre form men ack så fel man hade,man blev överbevisad att så är det. Under min tid där, c:a ett halvt år, hade jag turen att få hjälp av en mycket duktig sjukgymnast som hette Toini Gustafsson Rönnlund, f.d. elitskidåkare, hon var den som fgick upp mig på benen igen och tack för det.

Handikappanpassade badplatser i Sverige om man tänker på utebad de är nog väldigt få, jag håller med om att det är katastrof, kommunerna borde skämmas då de hela tiden förhalar investeringar för handikappade, de skyller på att budgeten inte finns m.m. Skamligt är det så att det inte finns ord.

[Beavis]
6/3/12, 11:41 AM
#8

Sant, när jag tänker "Badplatser" tänker jag utebad. Men även simhallar är ju självklart badplatser även de och ska vara handikappanpassade/vänliga.

Maria
6/3/12, 11:44 AM
#9

Jag tänkte nog också bara utebadplatser.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Björnidet
6/4/12, 11:21 AM
#10

Finns det överhuvud taget någon utebadplats(sandstrand) som har ramp för rullstolar? Nej det tror jag inte, dett borde HRF ta upp med kommunerna om för även om man sitter i en rullstol skall man ju har tillgång till badstränder som sköts av kommunerna,varje människa behöver komma ut i friska luften och vad är då bättre än en fin badstrand att parkera på?

Det kanske är dags att någon sätter press på kommunerna så att de gör något för de handikappade också då det gäller utebadplatser.

Leffe
6/4/12, 11:59 AM
[Beavis]
6/4/12, 2:22 PM
#12

Så sant så. den tråden hade jag glömt. Men där jhar de faktiskt ramp ut i vatnet med ledstång och allt.

Ni i rullstol får åka till Flen och bada. Skrattande

Upp till toppen
Annons: