Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 3333 ggr
RuiXue
5/6/12, 3:55 AM

Träffat Arbetsterapeut!

Var hos Arbetsterapeut i Fredags och då nämnde jag rullstol, och även nämnt det för min läkare tidigare i veckan då min förmåga att gå blir allt mer begränsad och kryckor är helkasst när man har EDS eller Hypermobilitetssyndrom. Har fler och fler dagar med muskelutmattning, känsla utav instabilitet i ett eller båda benen eller för mycket smärtor eller ont i ländryggen som låser benen.

Har under de senaste två veckorna knappt lämnat min lägenhet utan kryckor, något som känns i handleder och händer nu vill jag lova! Har även stannat hemma mycket just för att slippa gå ut med kryckor, eller så har båda benen krånglat så jag inte viljat vara uppe.

Men, i alla fall. Diskuterade rullstol med arbetsterapeuten och hon tog mått och skulle se vad hon kunde göra. Mitt enda krav var att den är så lätt som möjligt och har handtag på så någon kan putta på om jag inte är ute själv i stolen eller när jag är ute med familjen och blir trött.

Arbetsterapeuten föreslog rullator först men nej sa jag, jag är ju faktiskt snart bara 27 år gammal. En rullstol känns mer accepterat för en i min ålder, plus att en rullator inte tar bort problemet med att lägga tyngd på armarna och man kan heller inte avlasta båda benen samtidigt. Även fått tips av andra med EDS/HMS att undvika att snedbelasta eller lägga tyngd på armarna. Så rullstol känns som rätt beslut, om än ett tungt beslut att ta.

Nu längtar jag bara tills stolen kommer så jag kan få min mobilitet och frihet tillbaka! Har spenderat allt för många dagar i sängen eller soffan för att jag inte orkar GÅ utObestämd

Jennie


Annons:
Maria
5/6/12, 7:04 AM
#1

Fast det är väl inte meningen att man ska lägga tyngden på armarna när man går med en rollator men å andra sidan set så får du inte avlastat dina ben så rullstol kanske är det bästa.

Jag tycker vara att rollator inte är så åldersbetingat. Jag har sett många unga med rollator och själv hade jag det en tid men jag är ju hela 50Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
5/6/12, 12:39 PM
#2

En rullator hade känts lite mer acceptablet om jag vart 45+ åtminstone. Men här i lilla Vårgårda så finns inga unga rullatoranvändare. Det är BARA pensionärer som går med det här! Sen att rullator används av unga patienter på sjukhus är jag väl medveten om, men det är inget som syns ute på gator och torg precisFlört

Min 84 åriga mormor använder ju inte ens käpp när hon går! Så kommer jag och stapplar fram med kryckor och snart delvis rullstolsburenObestämd

Jennie


[Beavis]
5/6/12, 4:26 PM
#3

Det är svårt att inte belasta armarna när man går med rullator, beroende på vad man har för handikapp förståss+ eller ålder.

Jag hr sett många som går framåtlutade och hänger på armarna apeciellt äldre men även andra med ex olika former av Cerebral Pares så då är det bra att ha en rullstol som avlastningför man blir väldigt trött i armarna ochför min del i händerna då man ju får hela kroppstyngden på dem.

DesK
5/6/12, 7:11 PM
#4

Att gå med rollator eller andra gåhjälpmedel är absolut inte åldersbetingat. Det är många mycket unga människor som behöver och använder dessa hjälpmedel. Så RuiXue du behöver inte alls känna dig ensam, men ditt uttalande att om du hade varit 45+ känns tyvärr milt sagt knasigt.  Nog vet du väl att det finns människor som föds med olika former av rörelsehinder?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
5/6/12, 7:24 PM
#5

Himla tur att jag hann bli 49 när jag fick rollatornFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

EvaG
5/6/12, 9:06 PM
#6

Undrar om det inte bara den som ska börja använda ett hjälpmedel som känner att det är för äldre. Jag är inte helt säker på att omgivningen reagerar negativt.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
Leffe
5/6/12, 9:31 PM
#7

Tänk er mig. Jag har kört färdtjänstbuss i 39 år och sedan blivit sjukskriven för att sedan få sjukersättning. Hur tror ni det kändes när jag fick lov att börja använda rullator och färdtjänsttaxi. För att sedan få en elrullstol och åka specialfordon. Sådant fordon som jag själv kört. Det kändes verkligen genant att gå med rullator och sedan stolen och att använda färdtjänst. Inte en enda granne har sagt något negativt utan bara "vad bra att det finns hjälpmedel". Men det tog lång tid innan jag slutade skämmas. Nu har jag konstaterat att hjälpmedlen och färdtjänsten gör att jag kommer ut och kan göra olika saker

DesK
5/6/12, 9:34 PM
#8

Leffe du har då verkligen fått se båda sidor av detta. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

RuiXue
5/6/12, 10:53 PM
#9

Med tanke på att mitt rörelsehinder inte är medfött (orsaken till det är medfött, men inte själva rörelsehindret) plus att det bara är äldre här i byn som använder rullator så känns det som om folk skulle stirra allt för mycket. Men framför allt så behöver jag avlastning för båda benen samtidigt. Min balans är det inget större fel på dock, men mina ben kan vika sig under mig när som helst när jag går, tack och lov bara det ena åt gången men har nära nog ramlat ett antal gånger. För ett par veckor sedan vek sig mitt ena knä bakåt och det krasade till rejält och känns fortfarande inte bra. Då sätter man sig hellre i stolen än använder ett annat gånghjälpmedelRynkar på näsan

Jennie


Leffe
5/6/12, 11:15 PM
#10

#9 Jag förstår det. Det är samma anledning jag numera har elrullstolen istället för rullator. Blir andfådd med rullatorn ,en inte med stolen. Det jag ville ha fram är att omgivningen reagerar inte  för att man använder hjälpmedel

[Beavis]
5/6/12, 11:25 PM
#11

Jag kan säga att min egen känsla är densamma som för Ruixue. Jag förknippar också rullatorer med äldre människor. Även om jag vet att det självklart inte är begränsat till dem. Men det är i överväldigande del de som använder dem.

Jag har själv som barn använt rullator då jag hade opererat mina ben. ett bra hjälpmedel då man ska lära sig gå igen. Men som sagt tättförknippat med äldre med balans/gångsvårigheter. Och skulle jag vara tonåring med ett val hade jag nog hellre valt kryckor eller rullstol.

bernil55
5/6/12, 11:30 PM
#12

#9 Fy, det där med knän som viker sig är hemskt! Det gör mitt ena ibland, senast fick jag rejält ont länge. Fick en stödgrej (hm, ortros heter det väl) sen men kan ej avända den tyvärr. Omöjlig för mig att få på, skön när den är på plats(två sjukgymnaster kämpade när jag skulle testa den…)

Jag går med rullator inne nu men ute gäller elrullstol. När jag började gå med rullator var jag bara så glad för det var så skönt efter den hemska kryckgången. Men jag var ju äldre, sådär 50 år kanske.

Det är inte farligt att gå med rullator som ung heller men förstås jobbigare. Men det låter ju faktiskt som du behöver rullstol för att din kropp ska må bra också.

RuiXue
5/6/12, 11:48 PM
#13

Litar inte alls på mina knän eller ben längre. De viker sig plötsligt helt utan förvarning. Förra lördagen när ena knät vek sig så hade jag tur att jag hade kryckorna så jag kunde fånga upp mig själv annars hade jag nog haft mitt första fall. Skulle jag rycka till så med en rullator så är jag även rädd för att den bara skulle fara iväg istället för att låta mig fånga upp mig själv- såvida man nu inte hinner reagera såpass att man bromsar rullatorn…

Jennie


Annons:
EvaG
5/7/12, 12:53 AM
#14

Det kan vara ett stort problem. Jag tror nog rullen är det bästa för dig också

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

RuiXue
5/7/12, 1:10 AM
#15

Hoppas bara att jag får en som är lätt! Tror inte jag kan klara en rullstol som är tyngre än 10kg tom…

Jennie


[Beavis]
5/7/12, 9:07 PM
#16

Jag tror inte att man får gamla sjukhusstolar längre? Vad hag vet har inte ens Hjälpmedelscentralen dessa stolar på lgr längre?

Om de anser dig berättigad till rullstol så får du nog en relativt modern stol. ta kontakt med din lokala hjälpmedelscentral/arbetspedagog/läkare Vilka det nu är som bestämmer sånt? så kommer det nog gå bra

RuiXue
5/7/12, 11:22 PM
#17

En aktivitetsstol är ju lätt, men kombinations eller komfortstolar kan vara mycket tyngreObestämd Tror tex. inte att jag skulle klara en Etac Cross eller liknande, den väger 15kg tom. Är det en "kryss rullstol" jag får så får de vackert byta för det måste vara så lätt som möjligt annars är man ju tillbaka på ruta ett igen och hemma i sängen för att spara på armarna…

Jennie


[Beavis]
5/8/12, 1:48 PM
#18

Jag vet i9nte hur det fungerar där du bor? Men här får man prova lite olika inne hos HC för att se vilken som passar dig bäst? Sedan har de mekaniker som kan anpassa stolen efter dina specifikationer. om du vill flytta bromsar eller hjul eller kanske höja/sänka ryggstöd mm

RuiXue
5/8/12, 2:57 PM
#19

Tror AT bara beställer en till mit utifrån de mått hon tog i FredagsObestämd När jag kikade lite på sidor för att se vad som fanns med mina mått så kan jag få en Panthera S2, eller en Etac Cross och blir det en Cross väger den 16kg tom så en sådan får de vackert skicka tillbaka för det kan jag inte klara själv!

Quickie stolarna finns i min sittbredd också, och de är väldigt lätta även om det är kryssram. För min del spelar det inte så stor roll om det är kryssram eller fastram, är så sällan jag åker bil och NÄR jag gör det så är det Volvo 940 så gott om plats finns det i bagaget även fast det inte är en combi.

Jennie


[Beavis]
5/9/12, 1:45 AM
#20

Jag har kryssram på min gamla Swede Elite stol. Men då jag har byt ut framgaffeln emot en fast ram går den inte att fälla ihop ändå. 16kg verkar mycket för en vanlig brukarstol? men vad vet jag i Solna fick jag besöka dem en gång i tiden och vtesta och välja iaf. Men det var innan de privatiserades.

Annons:
RuiXue
5/9/12, 2:10 AM
#21

Tittar man på specifikationerna så väger en Cross nära 16 kilo tom. Förvånad

Jennie


[Beavis]
5/9/12, 10:50 PM
#22

Fråga efter en XLT om de fortfarande finns? det är ett gammalt märke som på min tid var lättast och då i grundutförande var nere på 6-7kg om jag minns rätt?

RuiXue
5/10/12, 12:29 AM
#23

Har en känsla av att det blir en Etac eller Panthera eller möjligtvis Quickie. Alla tre märken finns här i regionen i alla fall. Invacare finns den med. Men när jag tittade på Etac häromdagen så finns inte Act och Elite i min sittbredd och Cross är absolut för tung så det är bäst AT satsar på nåt annat. Panthera S2 finns i min sittbredd, Quickie Neon swing away finns, XLT active finns men det är ett gränsfall då den går till 48 och AT räknar med 50 i sittbredd för mig. Annars ser XLT väldigt bra ut. De andra XLT finns dock i 50. Får se vad det blir helt enkeltFörvånad Vet bara att det gärna få gå snabbt för hade återigen behövt en rullstol idag när jag var med mina föräldrar i affären. Ren tortyr att gå runt där Gråter

Jennie


[Beavis]
5/10/12, 12:36 AM
#24

Ja hoppas det går fort. själv är jag så tjock just nu att det är lite jobbigt att gå. jag hoppas på att våren ska börja snart så att man kan börja motionera ute igen.

RuiXue
5/10/12, 9:55 AM
#25

Har faktiskt aldrig haft ont utav min vikt. Ofta när jag har väldigt ont i en höft eller knä (typ hela tiden med andra ord) så gör det inte ont att bara stå (där är det ryggen som säger stopp istället) men rörelsen som krävs utav leden för att gå gör ont och sen är det ju de där opålitliga "rycken" i knänaObestämd

Jennie


[Beavis]
5/10/12, 2:56 PM
#26

Ja det är när jag går "längre" sträckor särskillt i motlut jag kan känna det i höfterna för jag e så tung. När jag bara står still är det lugnt

RuiXue
5/11/12, 9:36 PM
#27

Trappor är ett elände oavsett om det är uppför eller nerförSkrikandes

Jennie


Annons:
Leffe
5/11/12, 9:39 PM
#28

Trappor och uppförsbacke är hopplöst för mig, men det beror på lungorna

[Beavis]
5/12/12, 1:54 AM
#29

Jag väntar på sol och värme så jag kan börja cykla, men nu har min cykel pajat så jag måste lägga tid och pengar på den… livet suger

Joystick
5/14/12, 9:11 PM
#30

Jag var VÄLDIGT emot att använda hjälpmedel tidigare.  Så dålig är jag inte. Rullator går gamlingar med. Permobil.. jag näää hualigen..

MEN ÅH va glad jag är att jag lät mig övertalas att ta emot dessa hjälpmedel.

Okey jag har ännu inte tagit steget så jag har rullatorn med till affärn ännu men där kan jag ju stödja mig på vagnen.

På olika hästevenemang har jag haft både rullatorn och permobilen med å de enda kommentarer jag fått har varit att så BRA att du använder de hjälpmedel som finns.  Jag blir då 40 i år och har haft permbilen sen 30 april 2008  och rullatorn längre än så.

Jag ringde även och fick hem en rullstol efter operationen. För att jag inte skulle slita ut mig totalt. 

Sen är de ju inidividuellt vad som passar för olika personer.

[Beavis]
5/14/12, 9:25 PM
#31

Jag har en ortos på vänsterfoten och 2,5cm uppbyggnad i skosulan. det är förutom rullstolen jag bara använder hemma de mest visuella hjälpmedlen

RuiXue
5/15/12, 12:21 AM
#32

Har en rätt ordentlig knäortos jag fick hos OTA i Fredags, ska få en till andra knät också. Syns inte så himla mycket under ett par byxor dockGlad Borde använda handledsortoser också för jag är så sladdrig i handlederna men har inte hittat några ortoser jag gillarObestämd

Och nu får AT gärna snabba på med den där rullstolen!Skrikandes Igår var jag sängbunden på grund av så hemska smärttoppar att det var ren tortyr att stå på benen!Gråter

Jennie


[Beavis]
5/15/12, 2:15 PM
#33

Stackare, hoppas det ordnar sig

RuiXue
5/15/12, 2:27 PM
#34

Ja, får nog trycka på både på vårdcentralen och hos AT. Det är ingen hållbar situation i dagsläget!

Jennie


Annons:
[Beavis]
5/15/12, 8:03 PM
#35

Du hade kunnat låna min men det är lite långt till göteborg eller vart det nu var du bor?

Leffe
5/15/12, 11:35 PM
#36

#30 Permobilen är min räddning för att kunna göra något ute

RuiXue
5/15/12, 11:55 PM
#37

#35 Bor i Vårgårda, typ 7 mil nordöst om Göteborg om man åker E20Tungan ute Man ser Doggy, Sundolitt, Autoliv, McDonalds, skog och Rasta sen är man förbi haha

Ska ta och ringa AT imorgon och höra hur det går, och även ringa och skälla ut min vårdcentral efter noter för att de inte höll sitt löfte om att min läkare skulle ringa mig och/eller att det skulle finnas recept på apoteket på starkare smärtstillande idag. Läkaren ringde inte och inte tusan fanns det något nytt recept på apoteketSkrikandes

Jennie


[Beavis]
5/17/12, 12:06 AM
#38

"Vårgårda" Jag skulle kunna skämta hela natten om det namnet, men ska låta bliSkrattande

Har du fortfarande inte fått någon rullstol? det börjar ju likna skandal tycker jag. Kolla på vc om du kan få låna en "gamla bettan" eller nåt?  Det brukar gå om du har ont.

RuiXue
5/17/12, 12:12 PM
#39

Nä, har inte fått någon rullstol än och inte heller hört något ifrån AT så får väl slå en signal dit imorgon och hoppas på att de inte har klämdag. Haft ett antal tillfällen de senaste veckorna då jag behövt en! Får mer ont av att stå och gå, något som en utbildad sjuksköterska såg på mig i Tisdags inne på ICA. Fick order om att ringa sjukvårdsrådgivningen annars hade hon kört in mig på direkten för jag stod där stel som en planka av alla smärtor.

Jennie


[Beavis]
5/17/12, 9:24 PM
#40

Trist när det blir så där men det är väl n massa byråkrati  när du e gammal utlandssvensk?  Skulle inte förvånamig om Landstinget tjafsar med sitt danska dito om vem som ska stå för kalaset?

RuiXue
5/17/12, 11:36 PM
#41

Är född och uppvuxen i Sverige och numera bosatt i Sverige igen så det är Sverige och ingen annan som får stå för allt. Har inget att göra med Danmark längre! Inte haft något med Danmark att göra sedan början eller mitten utav Februari då allt pappersarbete hos skatteverket var klartTungan ute

Har AT klämdag imorgon får jag ringa på MåndagObestämd

Jennie


Annons:
[Beavis]
5/18/12, 10:28 AM
#42

Det har att göra med nordiskt fördrag av något slag som göra att nordbor får bo och verka i andra nordiska länder oc nyttja deras sociala trygghet som att man vore medborgare.  Och bodde du i Danmark i ett par år kan detta altså ha hänt? Men det var bara en fundering ifrån min sida ingen sanning.

Kör hårt du får nog jaga dem, du är ju vuxen så de jagar inte dig längre. Det gjorde de nästan med en när man var barn minns jag.

RuiXue
5/18/12, 4:11 PM
#43

Så hade det vart om jag befunnit mig i utlandet nu. När jag bodde i Danmark kunde jag tex. söka läkarvård i Sverige om jag var på besök. Likaså när jag bodde i Sverige men jobbade i Danmark och behövde läkarvård, då kunde jag få det i Danmark. Man kan även söka akutvård om man bara är på besök i det andra landet. När jag bodde i Danmark var jag som en Dansk medborgare vad gäller vård. Nu är jag helt Svensk igenTungan ute

Allt socialt skydd i Danmark upphörde den dagen Skatteverket godkände min tillbakaflytt till Sverige, och det är då Sverige som får det fulla ansvaret.

Enda riktiga jäkelskapet är att Försäkringskassan inte vill hjälpa mig då jag inte haft sjukpenningsgrundande inkomst i Sverige. Men Danmark har inte längre något ansvar för mig så sjukpenningen där upphörde i och med flytten. Man faller minst sagt mellan stolarna!

Jennie


[Beavis]
5/18/12, 9:51 PM
#44

Välkommen till min värld då…. kan inte säga att det kommer bli trevligt. Men du överlever tills du får ett nytt jobb.

RuiXue
5/19/12, 12:01 AM
#45

OM jag nu ens kan jobbaObestämd Med tanke på fysiska hinder, kroniska smärtor, klarar inte att pendla, klarar inte att sitta vid ett bord/skrivbord några längre stunder eller stå några längre stunder så ser jag just inte vad jag skulle kunna göraRynkar på näsan Mitt enda hopp är att jobba hemifrån!

Jennie


[Beavis]
5/19/12, 2:38 AM
#46

Jag kan och vill jobba men inte med det de erbjuder, till det pris de vill ge. Så jag sitter där jag sitter

Upp till toppen
Annons: