Annons:
Etikettneurologiskt-handikapp
Läst 3076 ggr
Maria
3/31/12, 8:42 AM

Minnet

Nu är ju inte detta ett rörelsehinder men det känns handikappande ändå emellanåt.

Jag har problem med närminnet och det är ganska påtagligt emellanåt. Mina nära märker det också så det är inte bara inbillning.

Jag har lappar och "Postit" överallt och jag glömmer t.om viktiga saker. Innehålli samtal osv.

Jag skulle viadarebefordra information från personalchefen till gruppchefen angående sjukskrivning/ arbetsträning men det slutade med att jag sa ni kan väl prata med varandra om mitt ärende och besluta och sedan återkomma till mig.

Jag hänger inte med i alla turerna mellan läkare, försäkringskassa, personalchef och gruppchef.

Enklast om de beslutar över mitt huvud så att sägaSkrattande i dubbel bemärkelse.

Jag glömmer vem jag berättat saker för och upprepar mig ofta.

Dessutom så gör jag ju minnestester på patienter på jobbet. Vilken paradoxFörvånad Jag har fullt sjå att hänga med i svaren om det är en snabb person men nu kan jag ju testerna mer eller mindre utantill efter alla år som tur är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Vixxen
3/31/12, 3:57 PM
#1

Förstår att detta är ett jätteproblem för dig! Ett dolt funktionshinder!

Begär hos din chef att få gå ett arbetminnesträningsprogram. Finns olika program från olika företag. Robomemo, Minneslek är några.

Finns dokumenterad forskning runt Robomemo vet jag. Kolla på deras hemsida, där finns mer info.

Man kan också äta något som heter Eye Q för att underlätta dessa problem. Lycka till!

Maria
3/31/12, 4:22 PM
#2

#1 Tyvärr så skulle inte det fungera ekonomiskt då jag är projektanställd på forskningspengar.

Däremot tränar jag själv så gott det går. Har skaffat en surfplatta och spelar Wordfeud, massa pusselvarianter och kluriga appar har jag laddat ner.

Frågan är om jag kan träna upp minnet igen eller bara bibehålla det som är kvar. Det är väl ingen som kan svara på.

Tack för tipset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
3/31/12, 7:11 PM
#3

# 2 Kolla med dina arbetsterapeuter eller med FK. De borde kunna hjälpa till!

Maria
3/31/12, 7:41 PM
#4

#2 Någon arbetsterapeut har jag inte kontakt med men jag kan ju fråga på FK.

Har en känsla att allt som gäller är att träna och åter träna och läsa mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
3/31/12, 7:46 PM
#5

# 4 Arbetsterapeut borde finnas på din vårdcentral! Ring och kolla!

Maria
3/31/12, 7:47 PM
#6

Jag kan säkerligen få remiss via husläkaren. Ska kolla detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Vixxen
3/31/12, 7:49 PM
#7

Eye Q ska visst ge effekt när man käkat det i tre månader!

Maria
3/31/12, 7:57 PM
#8

Jag har visserligen ätit både Omega3 och Omega6 i snart ett år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
3/31/12, 8:01 PM
#9

# 8 Bra, men det är inte samma sak som Eye Q! Finns att köpa på nätet! Tror att det finns några undersökningar om Eye Q också….

Maria
3/31/12, 8:46 PM
#10

Ska kolla detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
4/1/12, 9:33 AM
#11

Jag ska prata med neurologen också och fråga om han har några tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
4/1/12, 12:21 PM
#12

TS Är minnesproblemet relaterad till din tumör eller har det någon annan orsak?

Själv har jag otroligt dåligt namnminne. Och närminnet är inte vad det borde vara heller.

Men det beror nog mer på min Spina Bifida och Hydrocefalus som eventuellt sabbade mitt minnescenra som bebis.

Maria
4/1/12, 12:31 PM
#13

De tror att de kan vara en operationsskada precis som balansen eftersom det snabbt blev bättre men sedan stannat av så att säga.

Så det är säkert bara att lära sig leva med det men att träna kan ju aldrig skada ändåFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
4/1/12, 6:55 PM
#14

Nä det är nog bra att göra fast vet inte om det hjälper om skadan är neurologisk?hjärnceller återbildas väl inte????

Maria
4/1/12, 6:59 PM
#15

Man är väl tveksam numera. Det verkar inte vara en absolut sanning längre.

Jag tror egentligen inte det hjälper så mycket men man kan ju försöka bibehålla det lilla som finns kvar, hehe, genom träning.Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Joystick
4/1/12, 11:07 PM
#16

Minnet påverkas ju av så mycket saker.

Sömn, Stress nivå( negativ stress främst), VÄRK är några faktorer som kan påverka "vem som helst" oavsett om man har andra skador.

Så  jobba på att hitta en balans i tillvaron hjälper till att få hjärnan att "varva ner" så att minnet fungerar bättre. Självklart är det super bra att aktivera hjärnan också!

Jag har märkt att sen jag hittade bättre balans i tillvaron så fungerar hjärnan bättre igen.. å de perioder när värken är som värst känns det som att hjärnan går på halvfart

[Beavis]
4/2/12, 9:24 PM
#17

#16 Du har så rätt i att hjärnan fungerar bättre om man håller den igång. Vet inte om den blir bättre men däremot så fungerar min bättre om den blir aktiverad med jämna mellanrum. Annars kan jag nästan känna hur den börjar rosta och jag tänker segare mm.

bernil55
4/4/12, 7:37 PM
#18

Visst finns det mycket nytt, bra om hjärnceller, att de kan återbildas? I vissa fall i alla fall? Ska söka sen och läsa på.

Boktips finns förstås massor och just idag såg jag ett nytt i min boktidning. Jag länkar till första bästa sida (ej jämfört priser eller så:

Bättre minne

Upp till toppen
Annons: