Annons:
Etikettövrigt
Läst 1689 ggr
bernil55
2012-03-24 16:28

Rörelsehindrade hundar

En filmsnutt om rullstolar för hundar. Glad

Annons:
[Beavis]
2012-03-24 21:01
#1

Ja varför inte?

Björnidet
2012-03-24 23:35
#2

Man vet inte vad man ska säga, det tycks vara en del som kan satsa hur mycket pengar som helst på handikappade djur och det har jag ingen invändning emot.

Vad som skulle vara intressant är om ett djurförsäkringsbolag skulle ställa upp med pengar till operation och utrustning.Försäkringsbolagen är ju så snåla så jag undrar om de inte skulle rekomendera avlivning i stället för en livslång vistele i rullstol, vad tror ni.

[Beavis]
2012-03-25 01:10
#3

#2 Vi har ju Agria i Sverige som försäkrar husdjur. Vet inte? men jag tror att en sådan försäkring skulle nog kosta skjortan? I filmen ser ju hundarna glada ut, men generellt har jag svårt att se att de får fullgoda liv. Det handlar väl om etik och moral där igen antar jag.

Maria
2012-03-26 08:03
#4

Jag har svårt för sånt här faktiskt.

Hur mycket djurälskare jag än är. Har haft hundar , katter och andra smådjur genom livet så jag vet i sjutton vad jag hade gjort.

Om man bortser helt från pengarna så hade jag nog avlivat. Tror jag…Obestämd

Djur är djur och människor är människor och jag gillar inte när man förmänskligar djur.

Sedan tror jag de flesta försäkringsbolag har djurförsäkringar. Vi har katterna på Folksam. Men jag har svårt att tänka mig att det skulle täcka in denna form av "hjälpmedel".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
2012-03-26 15:28
#5

#5 Ja känner mig lite kluven i denna fråga. Håller med dig till viss del. Man ska inte förmänskliga djur… …men sen tycker jag det beror på om det är en medfödd skada eller inte. Vid en medfödd skada skulle jag nog säga precis som du; avliva.

Förvärvad skada är svårare. Där måste man nog bedöma från fall till fall tror jag. Det viktigaste är att djuret har livsgnistan kvar och har ett värdigt liv tycker jag. Men det är min åsikt! Glad

[Beavis]
2012-03-26 20:57
#6

hehe "medfödd skada" jag borde vara rökt men vår medmänsklighet gör att jag sitter här idag.

Annons:
Vixxen
2012-03-27 11:42
#7

# 6 Men nu var det väl ändå hundar vi diskuterade?

bernil55
2012-03-27 14:42
#8

Ajaj, men det finns de som säger "Djuren är ju också mänskor" och tvärtom. Nu trasslar ni kanske till det? Flört

Jag som startade tråden borde väl tycka till; vi får se sen jag sovit middag. Om jag nu vet vad jag tycker (om både djur och människor).

[Beavis]
2012-03-27 16:58
#9

Både hunden och människan är ju ett djur. Vi brukar ju sätta oss över de andra djuren och tycka att vi är viktigare. och har förmågan till empati med de svaga. Därför räfddar vi handikappade och sätter dem i rullstolar etc men om man ser det ur de som sätter sina hundar i dem. Är dt ju nästan likadant. Provokativ tanke jag vet.

Vixxen
2012-03-27 18:17
#10

Håller med #4 tycker inte heller om när man förmänskligar djur.

[peter54]
2012-03-29 10:06
#11

Usch säger jag till sånt här. Jag har sett det tidigare på de amerikanska "rescue"-programmen. Jag tror inte att de här hundarna lever ett "hundvärdigt" liv och någonstans tror jag inte heller på att det verkligen görs för hundens skull, utan snarare för ägarens.

En hund som inte kan leva som hund borde slippa leva tycker jag. Det kan låta grymt, men jag tror inte att någon hund skulle välja detta om den kunde välja.

#39 Människan är det enda djur som har framtidsuppfattning och kan begripa konsekvenser fullt ut, så det finns en skillnad i den aspekten.

Dessutom har vi människor redan för länge sedan beslutat att göra vad som göras kan för andra människor, till och med över människors huvuden genom att vårda folk som faktiskt vill dö.

De andra djuren tar inga såna beslut, det är vi som kör över dem genom att ta besluten åt dem. Det är förstås bra om ett djur man har ansvar för blir sjukt och behöver medicin, men det moraliska ställningstagandet haltar betänkligt när det tar sig uttryck som i filmen i #0.

[Beavis]
2012-03-29 21:59
#12

#11 En sanning med modifikation  men visst går det för långt. I många fall så är det ju bättre om man får dö.

Upp till toppen
Annons: