Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2723 ggr
Elshira
2012-03-23 08:03

Istället för rullstol!

Jag snubblade över detta klipp om en "ersättare" till rullstolsbundna. Jag har själv inte kontakt med rörelsehindrade, och vet inte vad som kanske kan vara nackdelen (om det är några?) med den. Den verkade dock väldigt bra.

Jag har aldrig hörttalas om eller sett något liknande, så därför postar jag det här. Har det tagits upp/visats tidigare får ni ursäkta mig. Men kanske kunde det vara intressant för någon!

Det är alltså en form av "rullstol", men man står istället upp i den (alltså ben/rygg hålls enkelt på plats), den är lätt att komma i, och man kan både sitta/böja sig ner och stå upp helt i den.

Länk:

http://existenz.se/out.php?id=51784

Hakuna matata!

Annons:
bernil55
2012-03-23 15:04
#1

Verkar fascinerande! Men - som vanligt - orkar jag ej se allt just nu men hoppas komma ihåg att återkomma.Glad

Leffe
2012-03-23 15:47
#2

Verkar ju vara ett helt fantastiskt hjälpmedel

[Beavis]
2012-03-23 19:50
#3

Kart häftig manick jag har sett varianter på den med Rullstolar som kan "ställas upp" Men tror aldrig de tagit den fullt ut me hydraulik på samma vis. Men det vore ju  helt klart en uppgradering av den vanliga manuella och elrusllstolen om dett blev norm.

[Beavis]
2012-03-23 19:59
#4

Jag funderar på hur det känns att "hänga" så?och dessutom på hur lätt den är vid transport i bussar och bilar osv?

Björnidet
2012-03-29 08:27
#5

Min reaktion var till att börja med fantastiskt nu äntligen!!, men när jag sett filmen reagerar jag på att den har väldigt låg markfrigång och kan näppeligen användas utomhus om det inte är plant och slätt som ett stuggolv. Kanske det inte heller är meningen. Hur som helst så inomhus är detta hjälpmedel en stor hjälp för många.

Elshira
2012-03-29 08:59
#6

#5 Ja jag funderade också på det lite så här i efterhand.

På deras hemsida står det dock att man kan anpassa den efter personens behov, men kanske går det även att be om större/högre hjul? Jag antar att denna pryl inte är särskillt billig, men i gengälld borde ju en simpel grej so att sänka ifästningen för hjulen gå att ordna relativt billigt. Men kanske är det även en anledning till att den är så låg (låg tyngdpunkt för att inte tippa när man böjer sig)?

Just nu ser det på bilder ut att ha en markfrihet på 5-7 cm eller så (ren gissning i förhållande till storlek på skorna osv), så lite borde den väll klara av lite i.af? Hjulen ser inte ut att vara så breda så det största promlemet är väll i sådana fall gräsmatta eller liknande som är mjuk och att hjulen då sjunker ner eller så kanske.

Hakuna matata!

Annons:
[Beavis]
2012-03-29 09:06
#7

Har du en länk till företagets hemsida? Den finns kanske i videon men kollade nu bara i början.

Elshira
2012-03-29 09:08
#8

Hakuna matata!

Maria
2012-03-29 09:29
#9

Så underbart att man hela tiden försöker att göra framsteg och förbättra för rörelsehindrade. Man blir glad av sådant här.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-03-29 22:06
#10

Den har ju ingen vidare markfrigång (max 3cm obstacle height) Max 3cm höjd på hinder. annar verkar den ju ball och den klarar bara 5% lutning.

Elshira
2012-03-30 06:15
#11

#10 Oj så lite! Rynkar på näsan Ja det var ju verkligen synd.

Men det känns som att det borde kunna göra livet i hemmet mycket lättare trots allt även om vi här i sverige får använda den hederliga rullstolen eller permobilen om vi går ut. Om man inte bor i en stad och bara kan ta hissen till markplan och har nära till affären osv.

Undra bara vad den kostar Tyst

Hakuna matata!

[Beavis]
2012-03-30 15:12
#12

Ja den verkar ju asbra att ha inomhus på ställen utan höga trösklar..

En jättebra idé som jag tror att de skulle kunna utveckla ich kanske förbättra markfrigången tex. Som någon sa kan den låga frigången vara för att hålla balansen?

Men det borde ju kunna lösas kanske med hö/sänkbart chassi och tippningsrisk är väl störst vid just hinder och ui backar då det kanske änå är enklare om brukaren sitter ner?

Som sagt jag tror att den främst är utformad förinomhusbruk. Men ser fram emot ensom är för både ock.

Upp till toppen
Annons: