Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2279 ggr
Maria
2012-03-17 03:29

80-åringar på rymmen.

Tuffa gubbarSkrattande

Det måste ju ha varit ett låst boende på något sätt, för numera krävs det mycket för att ha männiksor inlåsta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gittan
2012-03-17 10:32
#1

Pantergubbar.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


[Beavis]
2012-03-17 14:37
#2

Jag förstår dem. det är ett hemskt liv på sjukhemmen. Måtte jag aldrig hamna på ett sånt.

de är ju inte låsta men det är kodlås på dörrarna som skrivs ut. Vilket gör det svårare för de äldre att processa i hjärnan.

Maria
2012-03-17 14:54
#3

Fast det finns både bra och dåliga äldreboenden.

Jag har varit runt på "hembesök" på mängder av boenden från Skåne upp till Dalsland de sista 10 åren och sett det mesta.

Vissa ställen är bedrövliga och andra tvärtom. Så jag tror tyvärr att det är en stor variation.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-03-17 22:46
#4

Jag har bara sett två i stockholmsregionen men det verkade som de hade det väldigt tråkigt tyvärr. Men visst det finns säkert undantag

Maria
2012-03-18 07:27
#5

Jag brukar gå på doften. Det låter konstit men luktar det kiss så brukar det oftast kännas som ett boende som inte riktigt sköts som det ska.

Ibland kan man komme till något ställe där det doftar hembakat från köket eller god mat och att det kommer en liten katt gåendes i dagrummet då brukar man känna att här skulle jag kunna tänka mig att sluta mina dagar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-03-18 10:30
#6

#5 Det låter mysigt. Finns det sådana ställen? Jag vet att de luckrat upp förbudet emot husdjur på flera boeneden efter lagändring men det är nog ganska sällsynt?

Understimulering klagade min farmor ofta på men det var för långt att gå ända ner till dagrummet i bottenvåningen och det hände inte mycket i dagrummet på hennes avdelning. tyvärr

Morfars hem han var på vet jag inte så mycket om men han var så osocial att han satt bara o kolla tv hela dagarna även när han bodde hemma.

Annons:
Maria
2012-03-18 10:33
#7

Jag vet flera ställen där man har djur faktiskt. Oftast är det då någon enskild avdelning och inte alla.

Det är ju i allmänhet personalen som är allergiska och inte dagens generation gamla i så stor utsträckning.

Men det kommer med all säkerhet att öka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-03-18 10:36
#8

Trist det där med ökande allergier för jag har läst på många ställen att djur verkar lugnande och uppfriskande på gamla och/eller sjuka. Egentligen borde varje vårdavdelning ha någon form av djur som inte är allergiframkallande. Det finns ju vissa raser av hund och katt som har speciell päls/hud som de flesta tål. Är ingen djurexpert men har hört det någonstans

Maria
2012-03-18 10:40
#9

Annars är ju akvariefiskar ganska vanligt men det är ju mer som en prydnadSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-03-18 10:48
#10

Och roligt i ungefär tio minuter

Maria
2012-03-18 12:24
#11

Ja, ungefär såFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-03-18 21:41
#12

Men har man absolut inget annat att roa sig med är ju ett akvarium bra kanske?

Farmor låg och sov eller kolla på tv hela dagarna på hemmet. Det är ju lite trist i längden.

Maria
2012-03-19 09:07
#13

Här kommer en länk om att man i Stockholm ska satsa på terapihundar för dementa.

Riktigt bra tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
bernil55
2012-03-24 00:09
#14

Akvariefiskar kan vara både roligt och trevligt och lugnande långa stunder. Det gäller att välja rätt firrar. Min gubbe har akvarium men tyvärr har jag inte kunnat hälsa på på länge, men jag får en film ibland.

Det roligaste jag visste var att mata vissa (glömt namnet!) med gurka. De var helt galna i gurka och slogs nästan om den! Kul, kul! Skrattande Bild kommer nog snart…

bernil55
2012-03-24 00:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Äsch, hittade inga superbra foton men de här får duga. De här firrarna var kul! Glad

[Beavis]
2012-03-24 00:45
#16

Det finns en Zoo butik i Bromma som jag varit inne på. där har de en hel massa olika akvariedjur bla fiskar och i ett akvarium har de ett stim fiskar som följer en om man går runt akvariet. De vet att de brukar få mat av folk. Fascinerande och helt klart tankeväckande om man inte riktigt sett fiskar som tänkande varelser tidigare.

Maria
2012-03-24 08:38
#17

#15 VaFörvånad Hade aldrig trott att akvariefiskar åt gurkaSkrattande Så roligt.

Vi hade en guldfisk (Slöjstjärt) i en skål som stod vid arbetsbänken/spisen och det var en sällskaplig firre som alltid var med på den sidan man stod.

Han hette Pringles och blev 5 år.

Sista året fick han så mycket luft i magen varje gång vi matade honom så han flöt upp och ned. Jag försökte med mat som la sig på botten men det gillade han inte.

Jag fick ta upp honom i handen och massera magen så alla bubblor kom ut sedan var han som vanligt igen.Skrattande

Det var riktigt sorgligt när han dog.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
2012-03-24 13:04
#18

Jag märkte att om jag hade ont i huvudet och satt mig att titta på fiskarna i akvariet gick snart huvudvärken över. Tyder på att ett akvarium är rogivande att se

[Beavis]
2012-03-24 15:38
#19

Det är rogivande med luftsättningssystemet som bublar o har sig tycker jag.

Upp till toppen
Annons: