Annons:
Etikettbemötanden
Läst 3627 ggr
Joystick
3/16/12, 9:52 PM

Felbehandling eller ignorans eller vad? Långt

Har inte varit här på ett tag MEN.

För att göra en lång historia kort så har jag förutom mitt handikapp spastisk diplegi eller hemiplegi.. har journaler som de står olika i.

Har opererat "kärringknöl" på ena foten flera ggr. ( min sk friska sida)

-96 gjordes en större operation där stortåleden kapades  och benet lades i annat läge. 2001 stelopererades leden. Eller det var vad jag trodde i allafall…

Har haft mycket problem med tån efter det men har fått det avfärdat med att jag får räkna med värk osv.. Har dock tjatat till mig 3 röntgen då värken blivit värre. Å tidigare år har jag fått svaren att det inte varit något speciellt..

Hösten 2011 tjatade jag mig till en ny röngen som då visade att en av mina två spikar i tån var av. Fick remiss till ortopeden och där fick jag en smärre chock. Ortopeden som jag träffade då sa att steloperationen jag gjorde för då ca 11 år sen aldrig läkt ihop ordentligt.

Jag drivs mycket av min envishet och viljan att stå på mina egna ben  trots allt. En fördel ibland men också en nackdel helt klart. Inför första steloperationen tog det mig dryga året av tjat innnan jag fick röntgen  och efter det var minsann bemötandet annorlunda.. vilka tabletter vill du ha mot värken?? å lilla gumman att du inte SA något att du hade så ont osv..

Ett halvår efter operation så flyttade vi 70 mil norrut i landet. Jag hade turen att få drömjobbet (hästskötare på ridskola) Tjurigare än tjurigast och med tanke på framtida ekonomi ( mitt första riktiga jobb) så gick jag på autopilot eller nåt. Tillika med massiva doser av värktabletter.  Detta totalbrakade när jag var med om en olycka 2006 och fick gå min första fight mot försäkringskassan om rätt till ersättning. Brutna revben och balansproblem större än normalt för mig å ensamarbete i stall rimmar illa..

Tillsist så blev jag uppsagd från ridskolan pga brist på lämpliga arbetsuppgifter. ( sept 2009)

Hela tiden har ju värken i tån funnits.. men får man höra upprepade gånger att du får räkna med värk.. Ja då sväljer man det

Sammanlagt har jag gjort 3 röntgen här uppe efter operation å de 2 första fick jag besked om att allt såg normalt ut. den sista nu såg de att en spik var av osv… Ställdes i kö för omoperation av tån..I väntan på operation så gick jag sjukskriven.. å pga läkarbrist här hade jag TUREN att få en stafettläkare som då gick in i mina data uppgifter för att få till ett godtagbart sjukintyg..

Å där kunde jag själv läsa med egna ögon. Att de syntes avvikelser av varierande grad på röntgenbilderna från 2009 och 2010 också.. Å då har jag fått besked om att allt sett normalt ut..

Igår fick jag hem en rullstol så jag ska kunna ta mig runt i affärer å så. Å då bad jag arbetsterapeuten som jag känner sen tidigare om råd angående anmälan till någon..

Hon ringde mig idag och blev chockad när hon läste i mina gamla anteckningar och sa att HON a vårdens egna sida ska göra en anmälan. På måndag ska jag själv också göra en anmälan.. MEN.. Vad kan jag förvänta mig av detta??

Annons:
Gittan
3/17/12, 10:36 AM
#1

Tror inte det blir så stor skillnad för dig när det gäller värk och sjukvården. Däremot kan jag tänka mig att du kan få skadestånd och en annan hjälp från Försäkringskassan. Men det är bara något jag kan tänka mig.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Joystick
3/17/12, 12:47 PM
#2

Jag hoppas då på att få NÅGON slags upprättelse i allafall. Vågar inte tro/hoppas på skadestånd. MEN  om det finns någon rättvisa i systemet borde jag få en summa som åtminstone täcker upp alla karensdagar jag haft de senaste åren då det varit många korta omgångar hemma pga värk i tån.

Gittan
3/17/12, 5:29 PM
#3

Ja det får vi hoppas att du får minst.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Vixxen
3/17/12, 8:01 PM
#4

Ja, iallafall ett erkännande från vården att du blivit felbehandlad! Det är väl det minsta man kan begära!

Har PM:at dig!

bernil55
3/17/12, 10:42 PM
#5

Fy sjutton vilket slarv eller noncharlans! Rynkar på näsan

Ja, felbehandling ska anmälas! Det finns en försäkring som jag läser på om för min gubbes skull, men nu har du nog redan fått goda råd av VoxBauers, hoppas jag.

Två syskonbarn till mig fick i alla fall pengar ur den försäkringen när deras mor blev felbehandlad.

Joystick
3/18/12, 8:25 AM
#6

På onsdag ska jag in till sjukhuset och ta bort stygnen och få ett nytt gips. HOPPAS att allt ser bra ut så här långt.

Sambon och jag ska klura idag hur jag kan få med mig kryckorna med rullstolen. Han har inte möjlighet att följa med in. Det borde gå att sätta någon slags spännband. 

Kanske klarar jag mig utan kryckorna egentligen men det tar så otroligt mycket energi att ta sig ur bilen eller att överhuvudtaget  förflytta mig utanför rullstolen  utan kryckorna.

I minst 2 veckor till är jag då hänvisad till mitt svaga vänsterben och sen får jag gå på hälen på den opererade foten.. så jag gör inte så många knop framåt.

Mina axlar och nacke är INTE glada just nu. Har ni några tips? Jag smörjer i nuläget in nacken och axlarna med linnex.

Annons:
[Beavis]
3/18/12, 10:33 AM
#7

Då är det kanske enklare att lämna kryckorna hemma? Behöver du kryckor på sjukhiset får du garanerat låna där. Men vill du absolut ha med dina egna så kan du ju spänna fast dem med buntband eller silvertejp etc..

Joystick
3/21/12, 6:22 PM
#8

Jag "överlevde"  då dagen på sjukhuset. Det gick bara fint att ha kryckorna med mig och det behövdes inte ens några spännband eller nånting. Blev en lång dag då jag åkte hemifrån  8.30 och var hemma igen ca 15.30. MEN nu har jag ett mindre och smidigare och gips!

[Beavis]
3/21/12, 10:50 PM
#9

Skönt det Glad

Leffe
3/22/12, 11:24 AM
Maria
3/22/12, 6:11 PM
#11

Skönt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Joystick
3/22/12, 8:02 PM
#12

Hej å hå här rör det på sig plötsligt. Postade papprena till patientskadenämnden igår och IDAG ringde de upp mig. Tyckte absolut att jag ska fylla i anmälan till patientskade försäkringen och förklarade lite hur det går till å sådärGlad

Denna människa skulle skicka hem papper till oss tillsammans med ett kort med hennes visit kort så jag kan ringa henne om jag har några mer frågor.

Hon förklarade också att jag alltid har rätt att överklaga om jag skulle få avslag. Myndigheter och sånt och jag brukar inte gå så bra ihop så rent spontant råkade jag fråga om det bara var att ställa in sig på samma procedur som när man överklagar mot försäkringskassan.. Fick då svaret att man OFTARE får rätt här än mot försäkringskassan.

Å jag har då vunnit i länsrätten mot försäkringskassan en gång. En liten strimma av ljus känns det som.

Nedräkningen mot att få använda hela foten har börjat 13 dagar kvar idag..

[Beavis]
3/22/12, 10:00 PM
#13

Skönt. önskar att min fötter gick att fixa med en operation ocksåRynkar på näsan. Men ul att allt ordnar sig för dig nu. foten blir troligen bra och du får ersättningGlad

Annons:
Upp till toppen
Annons: