Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2308 ggr
EvaG
3/11/12, 12:00 AM

Fastighetsägare struntar i lagen

Det är fortfarande svårt för rullsolsburna att ta sig in i affärer och restauranger i Örebro, trots att lagen kräver att fastighetsägare ska ta bort enklare avhjälpta hinder.

Handikapprörelsen menar att Örebro kommun inte sköter tillsynen mot privata fastighetsägare.

Läs vidare här

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
Leffe
3/11/12, 12:14 AM
#1

Ett enda trappsteg och det kan vara stopp. Nog borde det gå att fixa ganska enkelt tycker man

EvaG
3/11/12, 12:20 AM
#2

Tror att det finns vissa krav och regler som försvårar arbetet tyvärr.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
3/11/12, 1:42 PM
#3

Jag funderar på  varför inte permobilerna/elrulstolarna klarar detta på bilden ganska låga insteg?

Borde inte en elrusltol kunna ha kraft att ta sig över en steg på ca 5cm? visst det lutar lite och trappsteget är inte rakt. Men att en elrullstol/permobil står och spinner mot det borde vara en konstruktionsmiss av monumentala proportioner?

Sen visst lagen föreskriver att offentliga platser ska vra tillgängliga så det borde ändras skyndsamt.

Vixxen
3/15/12, 7:52 PM
#4

# TS Problemet är dessutom att det finns möjlighet att söka dispans från gällande lagar och regler när man bygger om eller ändrar entreér och dylikt. Så i praktiken blir dessa lagar och regler verkningslösa.

Stötta kampen för att göra otillgänlighet till diskriminering! Skriv på listan hos Marschen för tillgänglighet! Och delta i årets Marsch!

http://www.marschen.se/

bernil55
3/17/12, 10:46 PM
#5

Svårt att se på bilden men det ser  verkligen inte högt ut. Kan det vara det de menar att de inte tar sig över? Det är i så fall konstigt! Antar att de menar något högre? Jag vet inte exakt vad min klarar men jag är ganska feg att testa…

[Beavis]
3/17/12, 10:49 PM
#6

#5 Precis det måste ju vara ett annat hinder, de har troligen bara satt in en bild på en porttröskel för effekten, måste det vara?

Annons:
Björnidet
3/18/12, 3:25 PM
#7

Är det inte dags att regeringen lagstiftar om att det skall finnas alternativa ingångsmöjligheter för en handikappad. På vissa ställen har dom uppkörningsramper som hjälp, borde inte detta vara lagstadgat att det skall finnas hiss om huset har mer än en våning och alltid en uppkörningsramp som den handikappade klarar själv.

Jag håller med om att många struntar i detta med att göra det lättare för en handikappad att ta sig fram, samma sak gäller i en del kommuner som har så höga trottoarkanter eller smala trottoarer att en rullstoll har svårt att komma fram.

[Beavis]
3/18/12, 9:39 PM
#8

En tanke, men räcker det inte bara med att det ska finnas en ingång som fungerar för rullstolsburna? en separat också blir ju lite overkill, då de flesta normisar ju kommer in genom dörrar "vi" gör… men lagförslag på det vore ju guld.

Björnidet
3/19/12, 12:39 AM
#9

Ja visst är det så, man blir frustrerad på en affärsinnehavare eller en fastighetsägare som inte åtgärdar detta problem. För inte så länge sedan var jag i stan och handlade, utanför en affär satt i dam i sin rullstol och ville in i en affär men kom inte in för det fanns trappor och ingen ramp. Den dagen var det 15 grader kallt och hon sa att i en halv timme hade hon suttit och väntat på hjälp, självklart fick hon hjälp då men hur ofta är det på det viset, det kan man fråga sig.

Vixxen
3/19/12, 11:51 AM
#10

Det är diskriminerande att man ska behöva be om hjälp för att komma in någonstans…

Anmäl dessa affärsidkare via Marschen för tillgänglighet till Diskrimineringsombudsmannen.

[Beavis]
3/19/12, 4:58 PM
#11

De brukar ju försvara sig med att det är gamla byggnader och att det kostar skjortan att bygga om entreerna. Men i d flesta fall är det ju skitsnack då man säkert kan komma överens med fastighetsägaren som säkerligen vill göra sin egendom mer attraktiv.

Maria
3/19/12, 5:40 PM
#12

Fast det kan vara förödande för en liten verksamhet att bli anmäld också.

Jag tänker på min pappa som hade en liten servicekiosk. Där kom inga rullstolar in och det hade kostat skjortan att få bredda dörr och lägga ramper. Det var hög hyra dessutom.

Han servade de rullstolsburna så gott det gick vid dörren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
3/20/12, 7:07 AM
#13

#12 Kunde inte han ha krävt av sin hyresvärd att de bekostade en ombyggnad av entreen? Eller åtminstonde medfinansierade det..?

För det borde ju ha varit i bådas intresse, dessutom hade de kunnat göra den snyggare och bättre anpassad för verksamheten osv.

Annons:
Maria
3/20/12, 7:20 AM
#14

Han försökte otaliga gånger men det blev nej. De prratade hela tiden om en framtida ombyggnad.

Inte heller näste ägare lyckades vad jag vet och nu är där en pizzeria och jag kan inte se någon skillnad när man åker förbi.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
3/20/12, 9:00 AM
#15

I USA har de tvingande lagar om tillgänglighet sen 1991. Att Sverige befinner sig på stenåldern inom detta område är tragiskt… ObestämdRynkar på näsan

[Beavis]
3/20/12, 3:52 PM
#16

Kan man lätt säga

Maria
3/22/12, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tog denna bilden igår i Kiel utanför en kyrka där man gjort en tillbyggnad med hiss för handikappade bl.a.

Det västa är att när jag precis fotat så upptäcker jag att byltet under glaset är en ung kille som sovit där. (Detta var på morgonen)

Han kom senare in i kyrkan när vi gick runt och använde toaletten till att tvätta sina strumpor och sig själv bl.a. (Min man lånade toan just då så han såg det.)

Killen snackade lite med vaktmästaren så jag tror att de kände varandra och sedan när vi gick runt utanför så såg jag en uteliggare till.

Det gjorde ont i hjärtat, killen var väl i vår sons ålder. Sååå smutsig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
3/22/12, 6:10 PM
#18

Jag ser nu att man knappt ser killen (och det gjorde ju inte jag heller först) Han ligger precis framför fronten på innersta bilen under glashuset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
3/22/12, 10:04 PM
#19

Hemskt. Men i tyskland har de inget skyddsnät att tala om vad jag hört. Vi får vara glada så länge vi har kvar vårt.Även om vi har haft uteliggare länge här med.

bernil55
3/23/12, 10:27 AM
#20

I Östersund har vi mycket fina gamla hus där det är svårt att göra något (sägs det). När/om jag kommer på stan igen ska jag fundera och kanske fota.

Annons:
Maria
3/23/12, 10:36 AM
#21

#20 Därför tyckte jag att bilden i #17 var en ganska bra idé utan att påverka den gamla byggnade så att säga. En slags utanpåliggande entré.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
3/23/12, 7:31 PM
#22

#21 Det finns säkert en del som skulle säga att den lösningen förstör det gotiska intrycket av arkitekturen med akvarielösningen.. Men alla efter tycke och smak. på bilden ser det bra ut

Maria
3/23/12, 7:33 PM
#23

#22 Fast detta var vid sidan om. Den gamla stora entrén med trappor låg runt hörnet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
3/23/12, 7:45 PM
#24

Sant men i Sverige finns det iaf en massa bakåtstrvare som vill att alla byggnader ska se ut som på femtiotalets Sverige där alla sitter i trägårn och dricker saft och njuter av sina max trå våningshus.

Upp till toppen
Annons: