Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1095 ggr
EvaG
2/28/12, 10:14 PM

Robothjälp

En robot som kan mata dig trots att armarna inte vill lyda eller tar dig ut i skogen fast benen inte bär. Det är exempel på hälsorobotik.

Svenska Dagbladet

Vad tycker ni? Själv är jag lite kluven. Visst är det bra att man kan få hjälp, men den mänskliga värmen då….

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
[Beavis]
2/28/12, 10:41 PM
#1

Det handlar ju mycket om robotar som hjälper en i vardagen, som kan låta en vara lite mer självständig.de flesta vill ju inte vara andra till lags när de behöver hjälp ur sängen eller bära saker  tvätta sig mm. Då kan ju robotarna vara ett bra komplement.

"Det är inte humanioder, människoliknande robotar som i tv-serien Äkta människor, han menar. Snarare handlar det om hjälpmedel med robotbaserad teknik"

Jag tror och hoppas att skötare på hemmen  aldrig byts ut men det finns ju en massa som robotiken kan hjälpa till med så att användarna inte behöver tumma så mycket på sin integritet.

Men personalen på vårdhemmen kommer ju att behövas till annat och även personliga assistenter kommer säkert kunna hitta på något när de tex inte längre behöver mata de svårast handikappade?

bernil55
2/29/12, 1:17 PM
#2

Intressant men jag orkar/hinner ej skriva nu.

[Beavis]
2/29/12, 2:07 PM
#3

Väldigt intressant ur både teknologisk och filosofisk vinkel

bernil55
2/29/12, 9:29 PM
#4

Skulle jag ha sett "Äkta människor" förresten? Började kolla på SvtPlay men det började så blodigt. Verkade bli intressant sen.

[Beavis]
3/1/12, 1:05 AM
#5

Jag har inte sett den alls

EvaG
3/1/12, 8:34 AM
#6

Har heller aldrig sett serien.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: