Annons:
Etiketterforskningutveckling
Läst 3860 ggr
[Beavis]
2/11/12, 12:56 PM

Canabisspray Mot MS

Snart kommer det släppas en ny munspray på marknaden som lindrar symptomen för MS,

Det är ju sedan tidigare kännt att Canabis kan lindra symptm vid bla MS. Nu kommer då sprejen som bygger på de aktiva ämnena om jag förstår rätt?

Kontroversiellt men det verkar funka. Och jag tror inte man blir hög på sprejen heller?

Läs mer i denna artikel

Annons:
Maria
2/12/12, 9:45 AM
#1

Jag tror att man har "renodlat" de verksamma ämnena för att få mesta möjliga effekt.

Så jag tror heller inte att man kommer att bli hög på denna spray.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gittan
2/12/12, 9:49 AM
#2

Narkotika har en bra sida också.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Maria
2/12/12, 10:03 AM
#3

#2 Absolut. Förr var det många som var morfinister men morfin är verkligen ett bra smärtstillande medel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2/12/12, 11:18 AM
#4

Min morfars mor var morfinist hade blivit det efter en sjukhusvistelse. Jag tror inte det ar någon fest direkt? även om det inte ar förbjudet då.

Däremot har ju Indianerna i Anderna i årtusenden använt cocabladen och kanske även marijuanan som en smärtlindrare och hungerhjälp då thc bla tar bort/minskar hungerkänslor.

Haschplantan har en del bra egenskaper och detta är en av dem, jag hoppas bara att det stannar där med den sprejejen.

bernil55
2/12/12, 11:49 AM
#5

Jag gillar inte mediciner, tar faktiskt inte annat än en paracetamol då och då. Men jag är lite intresserad av denna spray. Jag behöver faktiskt något för mitt sämre ben som är som en timmerstock. Stelt alltså. Men det verkar som jag måste gå igenom alla andra mediciner innan jag ev skulle kunna få detta.

Jag har kontakt med en tjej som redan tar det (Savitex) och det verkar funka bra. Men! Med alla de här medicinerna måste man hitta den optimala dosen där man fortfarande kan stå (om man kan stå) men med mindre stelhet. Många MS:are står med hjälp av sina spasmer/sin stelhet! Ganska kuslig tanke. Mitt ben skulle alltså kunna vika sig i stället. Det är inte långt borta nu heller och det viker sig ju ibland…

Skulle föredra en lokal dos, så kunde jag behålla mitt bättre ben att stå på i alla fall. Glad Nervsmärtor har jag sällan så det är just för stelheten jag skulle behöva testa.

Ursäkta, nu läste jag artikeln, det är just Madeleine jag har lite kontakt  med. Flört

Och nu ska jag läsa kommentarerna till artikeln, det är alltid spännande.

bernil55
2/12/12, 11:52 AM
#6

Cannabis i normal form har jag använt lite grand (70-talet); det är alltså preskriberat för länge sen så det kan stå här. Glad

Annons:
[Beavis]
2/12/12, 2:39 PM
#7

Jag har också provat Canabis någongång. Men jag är helt emot droger i alla former men just i medicin  där man tagit bort de rusgivande ämnena kan jag acceptera för alla kan inte hantera ett beroende utan det  utvecklas sanbbt till et missbruk

bernil55
2/12/12, 3:16 PM
#8

Numera är jag totalt ointresserad och emot droger, sprit, rök med mera. Jag hade som tur var inga "beroendegener".

[Beavis]
2/26/12, 2:18 PM
#9

Jag verkar inte ha det heller, har nyttjat mycket alkohol i mina dagar och försökte vara ball med nikotin som ung. Men har ingen abstinens eller behov av det, som tur är.

Jag vet ju att marijuana har en del läkande effekter så det är väl bra  om man kan ta dem tillvara istället för att röka sig in i apatin

EvaG
2/27/12, 9:44 AM
#10

Vad jag läst så ska sprayen vara jättebra.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
2/27/12, 3:51 PM
#11

Jag har inte läst så mycket om det utom den artikeln i princip men hört attde använt marijuanan även till annat i läkemedels syfte. Men jag tror inte på sådana där coffeeshops de har i Kalifornien där man med recept får sitta och röka sig hjärndöd.

bernil55
2/29/12, 1:52 PM
#12

Risker finns. Dock är jag osäker om risken för psykoser endast finns för dem som redan har en tendens åt det hållet. Har ej följt diskussionerna och  rönen på senare tid. Känner dock till ett bedrövligt fall här, som sägs vara hasch-psykos. Obs: sägs vara.

[Beavis]
2/29/12, 1:56 PM
#13

Mentalsjukhusen är "fulla" av haschpsykoser en liten överdrift kanske men det sitter många där på hel eller deltid pga missbruk tyvärr. Sen om de hade en medfödd  överkänslighet för mentala besvär är ju svårt att veta?

Annons:
Björnidet
3/10/12, 5:05 PM
#14

Knarket man fick på sjukhuset efter krocken det var ju morfin. Jag glömmer aldrig när sköterskan kom in på salen med denna spruta för att lindra min smärta. Varje gång sa jag "nu kommer min lilla ängel".

Som smärtstillande har knarket en stor uppgift att fylla, att bli beroende om man får detta under kontrolerade former är nog ingen risk. Läkarna brukar veta vad dom gör.Om du tänkt berusa dej på spary då får du nog allt dra i dej hela flaskan på en gång.

[Beavis]
3/10/12, 10:41 PM
#15

Min morfarsmor blev beroende av morfin/opium på sjukhus för riktigt längesen då det var vanligt att man gav det emot smärta. Men då var det även lättare att få tag i utanför sjukhusen när man blivit utskriven

Maria
3/11/12, 7:05 AM
#16

Jag kan mycket väl förstå att man blir beroende av morfin. De gånger ag legat inne har jag fått ganska höga doser morfin och jag vet hur jobbigt det har varit när de börjat trappa ner.

Sist blev jag riktigt irriterad när de skulle gå över från sprutor till tabletter.Skäms

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
3/11/12, 1:12 PM
#17

#16 Illa Droger skrämmer mig jag vill helst inte ha dem om jag är på sjukhuset. Vet hur illa det kan gå om man inte lyckas kicka dem

Maria
3/11/12, 1:16 PM
#18

Jo, fast i det akuta läget så behövde jag det verkligen och det är lättare att trappa ner när man är inneliggande och inte kan dosera själv.Flört

Jag har aldrig åkt hem med morfin på recept..

Däremot har jag numera Ketogansuppar till natten vilket är ett morfinpreparat men jag tar dessa bara när jag ska jobba. Alltså fyra gånger i veckan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
3/11/12, 1:21 PM
#19

Okej ja du behöver dem för att fungera. Ketogan är  lurigt det med. Var strikt med din dosering.

Maria
3/11/12, 1:23 PM
#20

Absolut. Jag har bara fått dem i 14 dagar och han skriver bara ut exakt vad som går åt men peppar peppar så har de fungerat bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
3/11/12, 1:32 PM
#21

Jag ska väl inte ge dig ideér men du verkar vara en förståndig kvinna. Det finns de med beroendepersonlighet som hamstrar piller för att sen kicka på  större dos.

Björnidet
3/11/12, 3:43 PM
#22

Ketogan fick jag som spruta då jag låg inne på sjukhuset efter olyckan och visst de hjälpte så att man inte hade ont. När jag skrevs ut (fortfarande i rullstol) så hade man rent ut sagt ett helvete på natten, den värk man hade går inte att beskriva därför fick jag ketogantabletter att ta när jag fick ont, jag kan inte minnas att det var besvär med att sluta ta dem. Kanske var det för att jag inte tog mer än max 3 per dygn och i en 3 veckors period.

Maria
3/11/12, 3:47 PM
#23

#21 Absolut. Vet själv när jag jobbat på avdelning att man inte bara delat piller utan även sett till att dessa verkligen togs. Det går säkert att fuska där också men det är svårare med injektionerFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
3/11/12, 7:56 PM
#24

De jag hört som fått morfin i medicinskt syfte, bl a min gubbe (svår ischias) har mått pyton! Och han hörde att det är vanligt. Så hur kan ändå så många (?) må bra på det?

Maria
3/11/12, 8:01 PM
#25

Efter min operation så fick jag morfininjektioner regelbundet och jag har minnen av att jag domnade bort och värken släppte. Inte helt men tillräckligt för att det skulle kännas ljuvligt. Jag fick dessutom en massa "härliga" hallucinationerSkrattande Ett riktigt rus dygnet runt och som sagt så har jag bara dimmiga minnen av denna tid.

Enda biverkningen var att jag blev hård i magen men det finns ju annan medicin emot.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
3/11/12, 11:35 PM
#26

#24 Läs #25 Det är detta som morfinister upplever och ofta ännu bättre och därför blir de fast. Morfin är en råare version av Heroin. Tidigae innan de kunde framställa dagens heroin använde de vad som kallades "Morfinbas".  Det är det som Pundarna på plattan går på i Modstriologin.

Upp till toppen
Annons: