Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2393 ggr
CamillaS
2012-02-03 20:44

Ny sajt, Skolios iFkous

Nu har äntligen skolios iFokus fått klartecken för lansering. Så nu vill vi såklart hitta lite aktiva medlemmar. Flört

Skolios iFokus är till för alla som är nyfikna på vad skolios är, har det själv, eller känner någon som har det.

Skolios är ingen sjukdom i sig utan det är en beskrivningen på ryggradens utseénde.

För er som inte vet vad skolios är så kan jag berätta att det är när ryggraden är böjd i sidled åt något håll, den blir alltså S-formad men kan också bli C- formad. Många som lever med skolios kan ha det väldigt kämpigt. Vissa måste bära en s.k Bostonkorsett 20-23 timmar om dygnet och vissa måste genomgå en skoliosoperation för att inte ryggraden ska bli ännu snedare.

Jag är själv opererad för min skolios 2003 och har även haft korsett.
Ibland känner man sig som den enda personen i världen som dras med detta jobbiga fenomen, även om det såklart inte är så.
Så därför har jag nu startat skolios iFokus där vi ska kunna prata om våra bättre och sämre dagar - en träff punkt helt enkelt att dela både tankar, känslor och erfarenheter på.

Så är du nyfiken på skolios eller vill ha andra att prata med som också är drabbade av detta?

Varmt välkommen in till oss!

/Mvh Camilla, Sajtvärd - Skolios iFokus

Annons:
[Beavis]
2012-02-03 22:21
#1

Jag har skolios också. ganska liten syns kanppt utan värmekamera men ändock. Jag tror det tillhör diagnosen Spina Bifida då jag inte hört någon annan med det som inte har skolios i någon grad?

CamillaS
2012-02-04 15:38
#2

Läste på google att det är något som är medfött.
Vad har du för någon av det som räknas upp här?

Maria
2012-02-04 19:27
#3

I skolan följde man mig hos skolläkaren för de sa att jag hade "lätt skolios" Det enda som syntes var att ena axeln var mycket lägre om jag stod rakt.

Jag har sett mina gamla skoljournaler och deras anteckningar.

I 20-års åldern var jag hos en kiropraktor för min huvudvärk och han gjorde några skräckfyllda knakande greppTungan ute och sedan dess har jag varit spikrak i ryggen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CamillaS
2012-02-04 20:24
#4

#3 Vad skönt att det inte utvecklades till någonting värre! Glad
Ska ev. också kanske börja gå till en kiropraktor, iaf har tanken slagit mig. Men får se om jag gör slag i saken.Tungan ute

[Beavis]
2012-02-04 20:49
#5

#2 **Myelomeningocele skulle jag tippa för jag har förlamningsskador och på bilder jag sett så hade jag som en påse/bråck på ryggen
**

[Beavis]
2012-02-04 20:51
#6

#3 Jag önskar de kunde göra det med mig… å andra sidan har jag aldrig varit hos en kiropraktor…

Annons:
CamillaS
2012-02-04 21:02
#7

#5 Ok, men du är opererad idag eller?

Maria
2012-02-04 23:15
#8

#6 Ärligt talat så tror jag inte jag har haft skolios. Jag ramlade som liten och fick en kraftig hjärnskakning och låg inne ganska länge. Personligen tror jag att jag fått någon "knick" där som sedan rättades till.

Har svårt för att tänka mig att en kiropraktor kan "bota" även lätt skolios.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-02-05 02:34
#9

#7 Jag är ju född med mitt ryggmärgsbråck, jag är dåligt insatt i exakt vilken typ jag har faktiskt, Men jag hade nerver och annat i en liten påse på ryggen när jag föddes och nu är jag helt och delvis förlamad ifrån bråcket och neråt (en del säger uppåt :-)) Det opererades direkt efter födseln för att undvika inflammationer etc.. vad skoliosen beror på vet jag inte? kanske en instbilitet i ryggraden eller pga nedsatt muskelfunktion?

#8 Troligen har du rätt. Man borde ju ha hört om det annars? Om inte annat hade du blivit omskrven som ett medicinskt mirakel.

Maria
2012-02-05 07:42
#10

#9 Därför var det kul att se de gamla skoljournalerna där det stod "ung flicka med lätt skolios"Flört Jag kan inte minnas att man gjorde något mer än mätte varje år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-02-05 16:57
#11

Ja de kan ju se att ryggen är sned, Men kiropraktik och naprapati var ju sett som irrläror på den tiden. Massage är det ju fortfarande trots att man kan mäta förbättringar efter behandling

Upp till toppen
Annons: