Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 2720 ggr
Maria
2/2/12, 7:53 AM

Snö

Jag tänker på er alla i rullstolar och med rullatorer.

Hur går det nu när snön har kommit?

Skottar och plogar de bra där ni bor?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
2/2/12, 9:11 PM
#1

Jag är glad att jag inte är rullstollsbunden för det är ju ett helvete nu med all snö för de i rullstol. Jag har testat det ligger ju några centimeter med snö på gångbanorna för plogen vågar inte gå djupare med risk att förstöra plogen. Sen alla snövallar som bildas efter plogen gör det ju ännu svårare när man ska svänga av. Utöver det så dras ju snöslasket upp på drivringarna när man kör i detta glopp vilket leder till förfrysningsskador på händerna. Själv har jag metaldrivringar som blir hala våta och iskalla dessutom… Vintern är den enda årstid då jag vill ha plastdrivringar och större länkhjul.

Maria
2/2/12, 9:13 PM
#2

Jag kollade hemma idag när jag gick från bussen. Jag hade aldrig kunnat tagit mig fram i rullstol. Då främst på grund av alla snövallar som blivit efter plogningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2/2/12, 9:16 PM
#3

Nä det är segt. jag provade nu för någon dag sen. För de har snott min hoj och det går snabbare att gå med rullstolen till affären. Men det var jobbigt uppför backarna med all snömodd. Så det lade jag ner

bernil55
2/8/12, 11:05 AM
#4

Jag vill svara men orkar/hinner ej. Dock lade jag ut en färdtjänstgrej nyss som har med sakerna att göra. Sakerna snö och framkomlighet och lite annat…

Nu ska jag ut på min gård i alla fall och det gåt nog bra. för det var ett tag sen det snöade.

[Beavis]
2/8/12, 1:32 PM
#5

Snökedjor på så fungerar det nog med el-rullen? Skrattande

GeishaoChick
2/21/12, 12:51 AM
#6

Såg en väldigt tuff man kånka upp för  en isig backe med rullstol, folk erbjöd honom hjälp men han sa bestämt nej

Annons:
Björnidet
2/26/12, 1:00 AM
#7

Stolthet att klara sej själv känner jag igen, själv satt jag i en rullstol i 9 månader efter en bilolycka och på landsbygden där skottar man själv

Ingen kom till hjälp och en gång hade jag beställt färdtjänst med en mindre buss, när de kom fram till ploggvallen vid infarten då snodde dom och åkte därifrån. Chauffören sade att de hade inte till uppgift att ploga sig fram till en rullstolsbunden. Att jag blev heligt förb det är bara förnamnet. Jag ringde en taxi som skulle hämta mig och när han kom till plogvallen vid infarten lämnade han bilen och hämtade mig vid huset. Chauffören skottade själv upp ett hål så vi tog oss ut. Detta kalla jag för service.

Leffe
2/26/12, 1:12 AM
#8
[Beavis]
2/26/12, 2:12 PM
#9

Nä det ska gudarna veta. Men man får ju hoppas att det där var en engångsföreteelse innan omplacering.

EvaG
2/27/12, 9:49 AM
#10

Snö är vackert. Som när solen glittar mot snöiga trädgrenar. Snö gör att det blir ljusare. Snö är trevligt.

Snö ger slask. Snö ger halka. Snö gör att det är svårt att ta sig fram. Snö är kallt. Snö är inte trevligt.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
2/27/12, 3:49 PM
#11

Ät inte den gula snön

Björnidet
3/4/12, 7:33 PM
#12

Snö,snö,snö, nä nu får det räcka vi har snö så att man försvinner i den om man stiger av snöskotern, på vissa ställen är det 1,7 meter snö. Enligt vädergubbarna skall det statistisk ha kommit 3000 mm kall snö vilket ger c:a 120 cm ute på ett öppet fällt.

När man är till tätorten så ser man att de flesta smågatorna är dåligt underhållna, de är spåriga,otroligt gropiga så att en person med eldrivet hjälpmedel inte tar sig fram.

Man får till svar då man ringer gatukontoret att det skall åtgärdas med isrivning.Efter mitt senaste samtal för en och en halv vecka sedan har ännu inget hänt, idag körde jag samma gator med bilen som knappt tog sig fram.

Kommunerna sparar på allt nu och skryter med att budjeten går ihop och att det blir över pengar men att tänka på dem som har svårt att färdas på deras dåligt underhållna gator gör dom inte.

EvaG
3/4/12, 8:47 PM
#13

Problemet med ekonomin för kommunen är väl att all olika instanser ber om en viss summa pengar till sina respektive verksamheter. Räcker inte pengarna så tar det lång tid innan man eventuellt får mer. Sedan är det väl så att får man ett år en summa och den inte går åt så tas den tillbaka och instansen får en lägre summa för nästa år även om man vill ha lika mycket igen.

Så visst kan man nog säga att kommunen får pengar kvar och kan skryta med det, men instansen som behövde pengarna får klagomål från invånarna att det och det inte sköts bra.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
[Beavis]
3/5/12, 6:04 PM
#14

De borde köra med "Pottsystem" istället dvs att pengarna som sparas varma vintrar läggs i en pott till nästa år då det kanske är längre och kallare vinter. men att budgeten/tilldelningen är densamma det skulle göra att de har lite mer pengar till snöröjning när det behövs.

EvaG
3/5/12, 6:05 PM
#15

Tänk att det tycker jag med.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Gittan
3/8/12, 10:57 PM
#16

Jag tror det kommer mer snö. Blir jag halshuggen nu?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


[Beavis]
3/9/12, 10:57 AM
#17

Nja möjligen kall Skrattande

Upp till toppen
Annons: