Annons:
Etikettövrigt
Läst 2307 ggr
Maria
2012-01-27 18:20

Sakna förmåga

Jag har en undran.

Om man är blind tillexempel. Är det lättare att bli blind efter att ha varit seende eller har man lättare att anpassa sig om man är född blind?

Samma undran gäller andra handikapp.

Jag har en gissning när det gäller synen och det är att man har en fördel om man en gång varit seende att man faktiskt vet hur havet ser ut. Hur färger ser ut med mera. Sedan kan ju kanske saknaden bli så mycket större och anpassningen svårare när man förlorar en funktion men jag bara gissar….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Leffe
2012-01-28 00:04
[Beavis]
2012-01-28 18:49
#2

Jag har själv funderat över det där, Och jag är ju född med en förlamningsskada och har aldrig haft känsel i fötterna och delar av ben/underkropp. Jag vet ju inte hur det är att ha detta? Att kunna springa , hoppa jämfota, känna gräset eller sand mellan tårna. Vet heller inget om hur det känns att bli trampad på tårna? Men jag utgår att det är samma smärta som att li trampad på fingrarna?.

Jag saknar att kunna allt detta och mer. Men jag tror att jag skulle sakna det ännu mer och varit ännu bittrare över förlusten om jag hade upplevt det innan…. Men ja säker kan man ju inte vara.

Leffe har ju erfarenhet att gå ifrån att vara gående och frisk till att hamna i el-rullstol.  Hur har du upplevt detta? Total acceptans eller är du bitter och ledsen fortfarande?

Leffe
2012-01-28 19:01
#3

Jag har faktiskt accepterat det och anpassat mig. Gör till och med mer saker nu jämfört när jag var frisk

Maria
2012-01-28 19:09
#4

Spännande att höra hur ni upplever ert handikapp.

Det kanske handlar om personlighet också. Vi är ju alla så olika.

Jag minns en släkting som blev fruktansvärt nedstämd när hennes tänder rasade men hon tog ett cancerbesked mycket bättre. Så det är kanske inte alltid man reagerar logiskt eller som förväntat heller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-01-29 04:37
#5

Det finns så mycket med det där. att sakna förmåga är en sak. Men att sakna känsel är många gånger vad jag saknar mest. Att inte kunna känna beröring  av den man älskar är så fruktansvärt  jobbigt.

Maria
2012-01-29 08:02
#6

#5 Jag kan inte ens föreställa mig det. Det är en sådan där grej man kan skämta om när man har en skada. Att man skulle önska att man ingen känsel hade men jag tror ingen kan fårstå vad det ens innebär om man aldrig "varit där".

Min man hade en arbetskamrat som saknade känsel. Hon hade brutit sig ett par gånger utan att känna det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
2012-01-29 10:32
#7

Jag har fått sår och säkert brytskador på fötter och ben ett flertal gånger utan att märka något förrän senare när man ser blodspåren osv. Man får ju nedsatt cirkultaion i de förlamade extremiteterna så såren läker ju mycket långsamare också det har förstört många sommrar för mig som barn.

Maria
2012-01-29 10:34
#8

#7 Usch, vad tråkigt.Rynkar på näsan

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-01-29 10:37
#9

Mina tår är aldels buckliga och krokiga. troligen pga att jag brytit och/eller fått dem ur led osv

Maria
2012-01-29 10:49
#10

#9 Kan tänka mig att du har svårt att få bra skor då?

Min mans arbetskamrat berättade att en dag när hon kom hem från jobbet. Hon sitter i rullstol så var ena foten så vriden på henne i en konstig vinkel och den var givetvis bruten men det hade hon inte märkt.

Det var hennes man som upptäckte det.Förvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-01-29 11:25
#11

Det är illa. eftersom jag är gångare hade jag ju märkt en sådan skada  ganska så direkt men läskigt ändå att hon inte märkt något och vridit om foten så Rynkar på näsan

Maria
2012-01-29 11:28
#12

En annan som har känslel kan inte ens förstå…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-01-29 15:56
#13

Det är ju så. jag tror att även om man är väldigt empatisk så är det väldigt svårt att föreställa sig hur det är utan att ha testat?

Jag kom bara att tänka på en annan grej. På sommaren kanske speciellt i sydländer blir det ju väääädigt varmt i sanden.

Det är ju så att ni normisar får tassa eller hoppa fram för det är så varmt. Jag känner ingenting förrän fötterna sjunker ner till anklarna. "Praktiskt" kan man först tänka då, Japp tills en stund senare när man upptäcker gigantiska brännblåsor under fotsulorna…… Som senare pga förlamningen mm blir till trycksår som inte läker.

Det har nog många med känselbortfall varit med om? Inte bara jag

Annons:
Maria
2012-01-29 16:02
#14

#13 Ja jösses. Det har jag inte tänkt på men som du säger så måste man ju bränna sig rejält om man ingen känsel har. Jag har faktiskt lyckats få en blåsa trots känsel men det var så lång väg att hoppa innan jag nådde annat underlag än sand.

Då kunde jag ju hoppa och springa också. Kan man inte ens det så är det kan det bli illa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
2012-01-29 16:03
#15

Det med att inte ha känsel i fötterna. Var på semester på Mallorca och vi var 11 personer som åkte i samma lilla taxi en dag. Vi satt i knäna på varandra. När vi kom fram sov mitt högerben och fot. Jag gick ur bilen och såg hur konstigt jag stod på högerfoten. Den var viken i en konstig vinkel. Föll självklart omkull, men kände inget i foten. När ben och fot vaknat till hade jag en otrolig smärta i foten. Hade tur den var bara stukad. Så jag kan tänka mig vilka problem man har om man inte har känsel

Maria
2012-01-29 16:07
#16

#15 Fy vilken upplevelse. Inte bara foten utan 11 personer i en taxiFörvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
2012-01-29 16:12
#17

Minns att det var en Opel Rekord vi satt i. Hur det nu gick till

Maria
2012-01-29 16:33
#18

Det är nästan något för Guinnes rekordbokSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2012-01-29 21:14
#19

Inressant undrar om den finns på nätet? det finns ju rekord för antal personer i en folka. Men en Opel rekord? Rekord som rekord egentligen.

Vixxen
2012-02-06 10:02
#20

Det värsta är nog en progressiv sjukdom som du långsamt blir sämre och sämre av. Saker du kunde göra för ett år sen fungerar helt enkelt inte längre att genomföra… …och det finns inget man kan göra. Inga behandlingsmetoder, ingen medicin. Det är bara att acceptera faktum!

Annons:
bernil55
2012-02-06 11:57
#21

#20, ja, kanske. Jag har en sådan* men kan ju inte jämföra. Visst är det kusligt, inte minst nu när det dras ner på allt som skulle kunna vara mig till hjälp i framtiden.

* Ok då, det forskas och stökas även på Sekundärprogressiv MS men jag tror det är för sent att vända utveckligen för mig. Ok, den kan stanna upp också, kanske om jag råkar ta rätt kosttillskott. Men jag har svårt att tro att den mår bra av all korv! Obestämd

Jag lever i alla fall mycket på fina minnen. Är t ex jätteglad över många av mina gamla foton, som jag skannat in och fantiserar kring. (Jodå, fotoalbum också men dom är så klumpiga…)

Så jag vet inte om jag skulle föredra att vara funktionshindrad från begynnelsen. Känns inte så.

EvaG
2012-02-27 10:54
#22

Minnen är jätteviktigt att ha. Minnen kan många gånger vara en tröst när man är deppig. Minnen kan i många fall göra en glad.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
2012-02-27 15:40
#23

#21 Det finns ju sådana där interaktiva fotoramar numera. där du kan läga in dina scannade bilder så det blir som ett bildspel. Det kanske är något?

Jag har länge funderat på att köpa sådana själv

Upp till toppen
Annons: