Annons:
Etikettövrigt
Läst 1572 ggr
Maria
1/20/12, 9:06 AM

Drömmar

Ni som har rörelsehinder av olika slag. Är det något speciellt ni saknar eller skulle önska kunna göra som idag är en ömöjlighet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
1/20/12, 11:27 AM
#1

Det är så mycket i det för mig som har förlamningsskada. jag har känsel och funktions bortfall irån min skada från midjan och neråt.

Men jag skulle vilja kunna hoppa jämnfota eller stå på tå och allt som medföljer med de förmågorna.

Eller bara låt det vara och ge mig känsel i hela kroppen.. det finns mycket att välja på egentligen

bernil55
1/21/12, 9:50 AM
#2

Vandra på en strand och plocka stenar och snäckor.

Och/eller vandra i en härlig skog och undersöka allt, plocka svamp, mossor m m.

Men det finns såklart mycket, mycket mer. Jag sitter i elrullstol utomhus.

bernil55
1/28/12, 11:14 PM
#3

Hälsa på min syster som bor en massa trappor upp utan hiss. Fast värmen gör att jag i alla fall inte skulle överleva där. Men jag skulle kanske tänka att jag var frisk. Att inte tåla värme (inte kunna svettas) är väl ett funktionshinder. Rörelsehinder? Ja. Jag överlever kanske om jag slipper röra mig…

Leffe
1/29/12, 12:06 AM
#4

Jag har haft det bra fram till slutet av 2009 när sjukdomen började ta över eller om det var jag som inte orkade stå emot längre. Har ännu inte börjat drömma utan jag gör sådant jag förut inte hade tid med. Är på mässor och museer

Maria
1/29/12, 8:07 AM
#5

Mitt lilla rörelsehinder är egentligen inget att prata om en gång.

Jag har krycka när jag är ensam och ska åka kommunalt då jag blir väldigt yr och vinglig när det är en massa trafik som rör sig. I situationer med mycket folk rörelse, ljud och färger så blir det värre också.

Jag ska snart börja med hembesök på jobbet igen och det kommer nog bli besvärligt då jag inte har körkort och kommer att åka kommunalt med en stor dramaten och en stor ryggsäck med allt material som EKGapparater och liknande som jag ska ha med mig.

Jag har sagt att jag måste få vänta med detta tills det inte är halt ute längre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/29/12, 10:35 AM
#6

#5 De kan inte sponsra dej på körkort då? eller du kanske inte får ta det nu när du får yrselanfall

Annons:
Maria
1/29/12, 10:56 AM
#7

#6 För det första så är jag bara projektanställd med förlängning i 3 månader och ibland ett halvår. Visserligen har jag varit det i 10 år men det är ju ändå aningen osäkert.

Sedan är det nog ganska tveksamt om jag skulle bli godkännd nu. Jag har även svårt för hastiga huvudrörelser. Då gungar hela världen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/29/12, 11:22 AM
#8

Precis, Jag tycker det är fult att de bara förlängt projektanställning åt dig. Det borde finnas en tidsgräns för hur länge man får projektanställa någon innan det övergår till fast tjänst.

Maria
1/29/12, 11:32 AM
#9

Fast i det här fallet så är det inte så illa ändå. Jag har en grundanställning på heltid på Sahlgrenska och så är jag så att säga utlånad till detta forskningsprojekt på Universitetet. De vet aldrig i förväg hur mycket foskningsmedel de kommer att få och vi som jobbar betalas med forskningsmedel.

Så om jag inte får förlängt så har jag en tjänst och blir inte arbetslös så jag har det ganska bra faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/29/12, 3:50 PM
#10

Okej, grattis till det då. Jag önskar att jag hade anställning i någon form över huvudtaget som gav betalt.

Leffe
1/29/12, 3:57 PM
#11

"§0 Jag vill tillbaka till jobbet, men et att det inte går tyvärr. Älskade det och höll på med det i nästan 40 år. Så det är det svåraste tycker jag

Maria
1/29/12, 3:59 PM
#12

Ja, det borde finnas jobb till alla. Oavsett funktion så finns det väl alltid något man klarar om man orkar vill säga.

Det gör så mycket att ha ett arbete. Man känner sig behövd och så får man ju lönFlört

Det jag saknade mest när jag gick hemma dessa 10 månader var nog ändå gemenskapen med arbetskamrater. Även om det ibland är tjafs som det är på de flesta ställen så är man ändå i ett sammanhang.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
1/29/12, 4:06 PM
#13

Jag var ju mest ute och körde och träffade inte arbetskamraterna allt för ofta. Det skedde på hamburgerrestaurangen då och då. Jag saknar mer då stockholmstrafiken, att vara ute där det händer och att träffa mina passagerar. Och viktigast att känna att jag gör något och inte är utanför

Annons:
[Beavis]
1/29/12, 9:18 PM
#14

Ja det sociala umgänget är viktigt. Det är nog en av de bästa eller sämsta(om man har otur) sakerna med ett arbete.

Lönen är ju viktig men att trivas med kollegerna och sysslorna är ju nästan ännu viktigare då man spenderar sin mesta vakna tid där.

Jag har nog en vinternedstämdhet? men tycker mitt liv är rätt meningslöst just nu. har inget jobb eller sysselsättning  och direkt försörjning.  Det blir jobbigt

Leffe
1/29/12, 9:21 PM
#15

Ingens liv är meningslöst.

Du har rätt i det med lönen. I mitt jobb fick jag jobba extra varannan helg för att kunna göra något annat än arbete och sova, men jag ville inte byta ändå

EvaG
2/27/12, 11:15 AM
#16

Många gånger ser allt meningslöst ut och man ser allt i svart. Det gäller att bryta detta genom att försöka tänka på något positivt. Får man in lite ljus i mörkret så känner man mer och mer att livet inte är meningslöst. Det kan jag säga av egen erfarenhet.

Hur gör man då för att få in lite ljus i tillvaron? Det är svårt att svara på. Man kan försöka sparka sig själv därbak och göra något nytt. Det behövs bara lite i de flesta fall. Det kan vara kamrater som liksom struntar i att man mår dåligt och skämtar och står i som vanligt. Detta smittar så småningom av sig. Det finns många fler saker som gör att man kan må bättre och inte se livet meningslöst.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
2/27/12, 3:36 PM
#17

#16 Du har just gått igenom några tunga veckor men är positiv ändå. det är starkt.

Själv har jag nog haft motgångar för länge för att se ljuset i tunneln… har gjort det några gånger men det vsar sig bara vara mötande tågObestämd

Upp till toppen
Annons: