Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1823 ggr
Maria
1/19/12, 4:20 PM

Presentation

Hej allesammans.

Här kommer en liten presentation av mig och mina "besvär" om man nu ska kalla det så.

Jag har alltid haft huvudvärk (Migrän) ända sedan jag var barn. På hösten 2004 så blev jag långsamt sämre med en ihållande huvudvärk. Jag gick ner nästan 15 kilo och var allmänt risig. Till slut körde min man mig till akuten (i början på 2005) och jag hade då hjärnhinneinflammation och man satte en diagnos på neuroborrelia. Borrelia som satt sig i nervsystemet.

Samtidigt gjordes en Magnetröntgen och man upptäckte en förändring i hjärnan.

Jag blev bättre men ett år senare så händer samma sak igen. Kan inte behålla maten. Har en fruktansvärd huvudvärk främst nattetid. Jag blev inlagd igen och nu kallar man förändringen i hjärnan för "prick" eller "fläck"Flört Man tvekar om att göra en biopsi för det sitter så illa till.

Jag blir i alla fall bättre och tiden går. I början av 2010 börjar min vänstra arm domna. Tungan känns emellanåt bedövad och neurologen märker nedsatthet i vänster ben men det gör inte jagSkrattande Jag börjar få dålig balans och har en enorm huvudvärk, främst nattetid igen. Jag kräks var och varannan dag. Ny Magnetröntgen talar om att "pricken" vuxit och nu kallar man den för tumör. Alla säger dock att den förmodligen är godartad eftersom den vuxit så långsamt men nu börjar den ge för mycket biverkningar.

I januari 2011 opereras jag och får veta att det var en elakartad cancertumör på den högre skalan så det blir strålbehandling. Tumören är borta och behandlingen verkar ha tagit så det ser bra ut.

Nu är det snart ett år sedan operationen och jag börjar bli mitt gamla jag igen.

Det som kvarstår är dålig balans/yrsel och ett försämrat minne men det kan jag leva medFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
1/19/12, 9:42 PM
#1

Kul att du är bättre, skogen är farlig där finns en massa kryp man kan bli sjuk av, huga….

Maria
1/19/12, 9:46 PM
#2

Ja, fästingar är inget att leka med. Däremot har jag ingen aning om att jag varit fästingbiten.

Fast det kanske var tur i oturen ändå med borrelian för det var ju då man upptäckte tumören.Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/19/12, 9:55 PM
#3

Sant det är inte alla som märker fästingen, den fäster suger sig mätt och släpper. har den borelia så märker du bara den runda röda ringen runt bettet om jag fattat rätt?

Tur i otuen får man väl säga? Bara hoppas för din skull att cancern håller sig borta.

Maria
1/19/12, 10:04 PM
#4

#3 Sedan finns det de personer som ingen ring får heller. Det ska tydligen vara vanligare bland kvinnor om jag fattat rätt. Jag märkte varken bett eller ring någonstans.

Än så länge ser cancerprognosen bra ut och återfallsrisken kan man inget säga om eftersom tumören var en ovanlig form hos vuxna tydligen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/19/12, 10:54 PM
#5

Ok, bara att hålla tummen dåGlad

Maria
1/20/12, 8:11 AM
#6

#5 Tack Beavis

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
1/22/12, 5:18 PM
#7

Är det någon annan som vågar sig på en presentation?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

EvaG
1/23/12, 12:34 AM
#8

Jag är född i USA för snart 40 år sedan. Mamma är amerikanska och pappa var svensk. När det gäller sjukvården så hade jag mycket med den att göra med min dotter som gick bort i cancer för ett antal år sedan. Vad jag själv vet så har jag inget rörelsehinder, men jag har kört färdtjänstbuss en gång i tiden och kom då i kontakt med många underbara människor som satt i rullstol eller hade andra funktionshinder. Det finns inte så mycket att berätta om mig egentligen.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Maria
1/23/12, 6:30 AM
#9

#8 Oj, vad du har gått igenomGråter

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/23/12, 4:03 PM
#10

Ja cancer är ett helvete. Jag har själv förlorat flera familjemedlemmar till den sjukdomen.Jag är nog själv en vandrande latent cancertumör.

Maria
1/23/12, 4:11 PM
#11

Ja cancer är ingen trevlig sjukdom precis men det går framåt och fler och fler överlever tack och lov.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: