Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2757 ggr
Maria
1/18/12, 11:15 AM

Riktigt gamla människor

Jag har förmånen att i mitt jobb få träffa riktigt gamla människor.

Vi har en studie som heter 95+ och igår var jag på ett hembesök hos en 107-åring. Hon är alltså född 1905Förvånad

Hon är visserligen en aning dement med det går att föra ett samtal. Hon hade varit delaktig i dans nu under julhelgen och även varit med på en "discokväll"

Jag tycker det är fachinerande. Det känns nästan overkligt.

Jag vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägg. Bara berätta antagligenFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
EvaG
1/18/12, 11:35 AM
#1

Vad du vill? Jag tror helt enkelt att du är så glad att se en så gammal människa fortfarande hänger med. En sån känsla går egentligen inte att förklara utan den finns bara där.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Maria
1/18/12, 11:38 AM
#2

#1 Ungefär så menade jagFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

medde
1/18/12, 8:33 PM
#3

Tyckte om ditt inläg bublenoo, det gjorde mig glad.. Mycket värme i det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bernil55
1/19/12, 2:47 PM
#4

Trevligt inlägg! Jag brukar vara jätteglad att få träffa mina endast 80-åriga, pigga grannar! Att tänka sig 27 år till, det är häftigt. Men hon ovanpå mig tror jag blir så gammal. Hon är så gullig när hon säger "Du vet ju att om du behöver hjälp är det bara att du hör av dig. Glad

Maria
1/19/12, 2:50 PM
#5

#4 Haha. Ja, sådant blir man glad av att höra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
1/23/12, 10:22 AM
#6

Min pappa hade en god vän och tidigare arbetskollega som blev 103 förra sommaren. Den mannen somnade dock in strax innan jul men han var pigg och alert ända fram tills det sista året ungefär. Han bodde ensam i ett hus på landet tills han var långt över 90 och satt inte i rullstol alls förens han var runt 100 år gammal.

Det är glädjande när folk blir så gamla och ändå får behålla hälsan!

Jennie


Annons:
[Beavis]
1/23/12, 4:07 PM
#7

Då och bara då…  annars blir det bara tragiskt

Maria
1/23/12, 4:10 PM
#8

#7 Tror du inte man kan uppleva livskvalitet trots att man är gammal och sjuk?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/23/12, 7:43 PM
#9

Det beror på hur gammal? Jag vill inte förolämpa någon men själv vill jag inte bli gammal och sjuk eller gammal. jag hoppas fortfarande få dö innan fyrtio. men det visar sig?

Maria
1/23/12, 7:46 PM
#10

#9 Åh, det låter illaRynkar på näsan

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/23/12, 7:56 PM
#11

Jag såg mina mor och farföräldrar bli gamla och förtvina och har arbetat /praoat inom geriatriken. Visst verkar vissa må bra och kanske kan man få det så? men troligen inte. I Alliansens Sverige kommer jag troligen dö i en papplåda utanför ett härbärge.

Maria
1/23/12, 8:05 PM
#12

Jag jobbar ju med gamla och t.om riktigt gamla och har nog en annan syn än vad du har. Visserligen finns det de som har det svårt och säkert inte har någon större livslust men jag upplever ändå att de stora flertalet är ganska nöjda med livet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/23/12, 11:02 PM
#13

Ja tills de blir sjuka eller så svaga att de inte klarar sig själva längre. Men vi har nog olika sätt att se det. Jag trivs inte med mitt liv då blir man lättare nedstämd

Annons:
RuiXue
1/23/12, 11:49 PM
#14

När jag inte längre kan klara mig själv och bo själv, då är mitt liv avklarat. Alternativt när min livskvalité är såpass låg att jag bara existerar men inte har ett vettigt liv. Då somnar jag hellre in än att försöka nå en hög ålder. Något jag bestämde mig för, för flera år sedan.

Jennie


Leffe
1/24/12, 12:52 AM
#15

#14 Det ligger mycket i det. Man vill inte bli ett kolli, men när vi hamnar där är allt i ett annat läge

[Beavis]
1/24/12, 3:53 PM
#16

Mäniskan har en otrolig förmåga att anpassa sitt psyke efter situationen. Det finns ju de som är kollin mer eller mindre som ändå har en stark livsvilja. Gamla damer och gubbar som ligger och ler fast de knappt kan annat.

Och sen har vi dem som inte gör det och blir bittra och arga och väntar på döden. När jag var på medicinavdelning tog de livet av sig hela tiden genom självsvält mm

Maria
1/24/12, 4:40 PM
#17

#16 Ja livsviljan kan vara enorm men så finns det ju precis som du beskriver de som bara vill dö och självsvält är inte helt ovanligt.

Jag var på disputation i fredags. Avhandlingen handlade om självmordsförsök hos äldre. De som toppar självmordsstatistiken i Sverige är män över 80 år. Det tror man kanske inte för det pratas ofast om ungdomar när det gäller självmord.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/24/12, 5:26 PM
#18

Det är som med allt annat. är man över trettio är man ointressant i statistiken och bland läkarvetenskapen. Hoppet är ändå ute och ens fetilitet är på upphälningen så man går bort när de skall göra insatser.

Maria
1/24/12, 5:33 PM
#19

#18 Fast det stämmer inte när det gäller mitt jobb. All forskning i vår grupp är bland äldre och äldreäldreFlört Geriatrik och även äldrepsykiatri är ett ganska stort område och forskning leder till både ökad livskvalitet och i förlängningen är det en ekonomisk fråga för samhället också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/24/12, 6:13 PM
#20

#11 Det låter ju possitivt att inte all geriatrisk forskning går ut på hur mycket avföring och urin man kan få plats i en vuxenblöja innan den behöver bytas?

Annons:
Maria
1/24/12, 6:26 PM
#21

#20 Haha, det är nog mest media som får det att kallas för "forskning"

Här kommer en länk till några av studierna jag jobbat med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
1/24/12, 8:07 PM
#22

#18 Där har du lite fel. Jag är över 63 och mig har man inom sjukvården väldigt hård koll hela tiden

[Beavis]
1/24/12, 11:22 PM
#23

#22 Men gör de något för att förbättra dina förutsätningar Hela din sjukdom? Det är det jag syftar på. inte hur ofta de kallar in dig på röntgen eller för att knacka dej på knäna med doktorshammaren.

Leffe
1/25/12, 1:08 AM
#24

#23 Jo då absolut. Se bara på Elrullstolen och färdtjänsten. Nu är jag på utredning om sömnapné. Har jag det så kan det vara en av orsakerna till sjukdomen och jag kan må bättre då sjukdomen då kanske bromsas ännu mer. Kliniken finns alltid att tillgå och få tag på. Husläkaren tar mig omgående om jag ringer och har problem. Läkemedelsbolaget hör av sig varje månad. Så man blir absolut inte bortglömd och man mår så här mycket bra psykiskt

Maria
1/25/12, 8:54 AM
#25

Jag jobbar granne med "minnesmottagningen" i samma byggnad och där gör man de flesta utredningar i demens från Göteborgsområdet. Nu är ju demens ofta en obotlig sjukdom men man kan bromsa förloppet och med hjälpmedel erbjuda en drägligare tillvaro.

Det forskas mycket kring demens vilket gynnar både de äldre och samhället för det är en stor kostnad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/25/12, 2:03 PM
#26

Jag skulle behöva få något för mitt dåliga minne. Enligt rön inom forskningen inom Spina Bifida (ryggmärgsbråck) så påverkar tydligen handikappet även minnesfunktionen hos oss. Det var något nytt jag hörde för något år sedan av en läkare på Spinalis.

Själv trodde jag att det var något jag krökat mig till ifrån en dålig start.

Maria
2/7/12, 8:34 PM
#27

Min arbetskamrat var häromdagen hos en kvinna som strax ska fylla 109. Tyvärr kunde jag inte åka med men denna kvinnan är helt klar i huvudet men har några "krämpor"Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
EvaG
2/27/12, 9:51 AM
#28

Gamla människor är något fantastiskt. Tänk vad mycken visdom och kunskap de bär på.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

bernil55
2/29/12, 2:01 PM
#29

# 27 Wow!

[Beavis]
2/29/12, 2:06 PM
#30

Måtte jag aldrig bli så gammal

Upp till toppen
Annons: