Annons:
Etikettneurologiskt-handikapp
Läst 2842 ggr
Maria
1/16/12, 6:53 PM

Insikt

Jag har fått den äran att bli Medarbetare här och inser till min förskräckelse att jag faktist passar in.

Jag är ju delvis rörelsehindrad då jag fortfarande behöver krycka när jag går utomhus.

Jag har svårt med balansen och när det är mycket som rör på sig som trafik, cyklar, människor så blir det värre.

Inomhus klarar jag mig ganska bra. Går som en berusad baraFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
EvaG
1/16/12, 7:57 PM
#1

Många har rörelsehinder även om det bara är ett litet, så man kanske inte ens tänker på det.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Maria
1/16/12, 7:59 PM
#2

Jag tänker ju inte på mig själv som rörelsehindrad men visst är jag det till viss del om man jämför med ett år sedan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/17/12, 2:31 AM
#3

Det är nog ingen som vill kalla sig handikappad/rörelsehindrad? Särskillt inte om man varit "Normis"??.

Rörelsehindrad/handikappad är man ju oavsett om man är född med en skada, har en sjukdom som försämrat ens rörelseförmåga eller om man fått begränsad/försämrad rörelseförmåga pga skada/olycka.

Det är nog bra att du inte tänker på dig själv som handikappad ändå. För hjärnan  har en tendens att begränsa ennär man placerar sig i ett fack. Beroende på ens förställning om dessa.

EvaG
1/17/12, 2:34 AM
#4

#3 Det är nog så riktigt det du skriver i sista stycket.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
1/17/12, 2:39 AM
#5

Hur som helst kommer hon aldrig att komma förbi hur omvärlden dömer henne pga sitt handikapp.

Men bra att inte fokusera på det själv. jag har försökt göra så länge men som sagt omvärlden låter mig aldrig glömma.

Maria
1/18/12, 9:53 AM
#6

Tack och lov så har jag blivit väldigt bra bemött av främlingar. Både när jag använde rollator och nu krycka.

Positivt att upptäcka att folk är väldigt hjälpsamma.Glad Ungdomar som många klagar på tycker jag är guld värda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
1/19/12, 1:49 AM
#7

Bra det. du är iof kanske en bit in i livet. Så det bara rullar på? och kanske fick du ditt rörelsehinder som vuxen också ,, jag vet inte själv men kanske gör det skillnad på ens mentala inställning?

Maria
1/19/12, 6:36 AM
#8

Allt mitt hände för bara något år sedan och då var jag 49. Så jag har bara ett års erfarenhet.

Sedan är det ju inget större handikapp att prata om alls eftersom jag bara använder en krycka. Rollatorn hade jag bara ett par månader desutom.

Det är säkert stor skillnad på om man har haft sina besvär länge eller rentav alltid eller hur stora problem man har. Det kan jag inte ens sätta mig in i.

Jag skriver bara utefter egna erfarenheter detta året och de har faktist varit positiva.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/19/12, 12:10 PM
#9

Det är vad man kan göra. utgå ifrån sig själv. Jag försöker göra det själv också. ibland använder jag kanske någon jag känner, Men det är ju det bästa.

bernil55
1/19/12, 2:59 PM
#10

Det är antagligen - eller kan vara - stor skillnad, som du Beavis säger,  men svårt att  sätta sig in i din och andra liknandes  situation. Själv mår jag bara riktigt bra när jag sitter i rullstolen (ute) och när jag ligger ner. Kortare stunder när jag sitter på en bra stol också. Men just i rullstolen (sitter väldigt bra där) kan jag i alla fall koncentrera mig fullt ut på min omgivning och vara utåtriktad. Ska jag gå (inomhus) orkar jag inte mycket annat.

Jag kan även jämföra med den sista tiden jag gick med rullator eller när jag gick med en krycka. Hu så ont jag hade! Så när det nu är som det är med min kropp är rullen underbar. Jag är lycklig att det blivit så att jag själv struntar helt i rullen - jag är glad, jag tar mig fram!

Utom i tisdags igen när jag fastnade i all jädra lössnö….Skrikandes

[Beavis]
1/19/12, 3:06 PM
#11

#10 Sitter du inte i stol inomhus?

Kanske är det så att man förlikar sig med sitt öde och som du inser att livet är enklare i rullstolen än att kämpa med rullatorer och kryckor? Jag växte mer ellr mindre upp med tillgång till rullstol ifrån min första benoperation så för mig har stolen kännts normal kryckor har jag haft vid gipsning eller sår. som komplement.

bernil55
1/21/12, 10:54 AM
#12

Nej, inomhus går jag med rullator ("går"). Kan ej ha rullstolen här inne. Ryms ej. Det finns smidigare inomhusstsolar, vilket jag nyss diskuterat med HMC, men det skulle vara problem i alla fall.

[Beavis]
1/21/12, 12:48 PM
#13

Okej, jag tycker det verkar vara mer problem med rullatorer, men det är väl olika vad man vant sig vid?

Annons:
bernil55
1/22/12, 11:11 AM
#14

Jag med rullator tar inte så stor plats för då sträcker jag inte ut mina långa ben så långt framåt, men visst, den/vi är ändå väldigt ivägen i min lilla lägenhet.

Maria
1/22/12, 11:15 AM
#15

Rollatorn upplevde jag som ett väldigt bra hjälpmedel. Jag var lite skeptiskt i början men jag hade inte klarat mig utan den.

Jag kunde bland annat själv gå upp på nätterna på toa tack vare att jag hade den. Annars hade jag nog fått väcka min manObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/22/12, 1:21 PM
#16

Om jag inte minns fel fick jag gå med rullator ett kort slag efter  en benoperation som barn när jag skulle komma igång med gåendet igen? Det gav ju bra stöd och balans.

Vixxen
2/6/12, 9:57 AM
#17

Min omgivning utgör ett funktionshinder!

 Men jag är inte mitt handikapp! Jag tror att det är en viktig definitionsskillnad! I alla fall i min värld och min acceptans av en omvärld som inte är tillgänglig… Obestämd

Maria
2/6/12, 10:02 AM
#18

#17 Jag tror också att det är viktigt att tänka som du.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
2/6/12, 11:48 AM
#19

Ville trycka "gilla" på #17 men det gick inte. Undrar om jag är alltför "Facebookiserad" nu… Förvånad

Men det är naturligt med tanke på ett av mina handikapp, att inte orka skriva… Och apropå det inlägget: Jag har fått min värld anpassad med Voice Xpress men kan inte ha den på jämt tyvärr.

[Beavis]
2/7/12, 2:21 PM
#20

#19 Det är rätt. "Våga vägra facebook"

Det är väl så de säger att man klarar sig bäst genom att vägra inse sina begränsningar och hela tiden sträv efter att kunna göra samma saker eller mer än sin omgivning? Men för det krävs en vinnarskalle….

Annons:
Leffe
2/7/12, 2:24 PM
#21

#19 Du kan trycka på "Bra inlägg"

Maria
2/7/12, 2:50 PM
#22

Jag gjorde det precis på Leffes inläggFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
2/8/12, 9:22 AM
#23

Hihi, jag läser/tänker inte i onödan precis, inte ens i "nödan".  "Bra inlägg" är ju "gilla", så bra! Glad

[Beavis]
2/8/12, 1:33 PM
#24

Precis samma sak fast med minskad risk för att stämmas av facebook

EvaG
2/27/12, 10:46 AM
#25

Vad händer den dag bubblan Facebook spricker?

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
2/27/12, 3:42 PM
#26

Vi kanske får ett friare internet? Denna  censur och självcensur samt övervakning som sker nu är skrämmande.

bernil55
2/29/12, 1:56 PM
#27

# 25 En massa människor blir hemlösa. Skrikandes Och/eller tar sig för med något vettigt. Glad

Annons:
[Beavis]
2/29/12, 2:04 PM
#28

Jag har kommit till insikt om att dessa nya rön om Spina Bifida och Hydracefalus jag har fått höra av mina läkae och terapeuter av olika slag trolign stmmer mer på mig än jag velat erkänna.

  • Att jag har dåligt minne visste jag sedan långt tidigare, främst vad gäller namnminne men trodde ju det var något annat
  • MIn oförmåga att verkligen ta tag i saker på allvar och anstränga mig för resultat. Just detta att ta tag i saker ska vara ett symptom. Jag kan ta tag i saker men gör det sällan direkt och sällan fullt ut.

Skrämmande egentligen. Jag har aldrig skyllt på mitt handikapp tidigare och vill inte riktigt göra det nu heller men att det är en möjlighet är fascinerande och ogripbart. Vad kan jag göra åt det? Vill inte leva så här

hmm

bernil55
3/1/12, 3:10 PM
#29

Vill svara här men orkar ej nu. Påminn mig!

[Beavis]
3/2/12, 2:18 PM
#30

Ämnet insikt är stort. Det Bumbleboo började med var ju sjukdomsinsikt men att komma till sinikt är ju inte alltid bara sin diagnosbild och att dden faktiskt stämmer… man kan komma till insikt om sig själv och sitt beteende. Det är då man kan börja få till en verklig förändring… om man inte redan gått för långt?

Upp till toppen
Annons: