Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1218 ggr
bernil55
1/12/12, 8:11 PM

Värdig Entré står öppen för alla

Det här låter ju bra:

Alla besökare i offentliga byggnader ska kunna använda samma entré – med värdighet. Det är utgångspunkten för projektet Värdig Entré som drivs av Statens fastighetsverk. Ytterligare en viktig aspekt är att entrén ska vara värdig för byggnaden.

Annons:
[Beavis]
1/12/12, 10:47 PM
#1

Ja kan de få det att fungera och drivas igenom så är det ju bra. Staten är väl fortarande en ganska stor fastighetstägare genom Vasakronan mfl?

Maria
1/16/12, 7:58 PM
#2

Jag tycker idén är väldigt bra men samtidigt så gillar jag inte riktigt begreppet "värdig"

Bara för att rörelsehindrade fått använda personalingångar och liknande så handlar det ju inte om diskriminering i den bemärkelsen utan om byggnadens utförande.

Är det en gammal byggnad så fanns inte det "tänket" på den tiden byggnaden uppfördes.

Kan man lösa det på ett sätt som inte "skadar" kulturarvet så är det alldeles utmärkt men jag kan tänka mig att man som handikappad har en viss förståelse för att gamla byggnader inte är lika handikappanpassade som nya. Även handikappade kan värna om kultur och gamla byggnaderFlört

Att nya byggnader ska vara anpassade är däremot en självklarhet tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/17/12, 2:22 AM
#3

Huvudsaken är väl att man kommr in i byggnaden antar jag?  Men det är ändå förnedrande att tvingas ta bakdörren in osv.  Fråga bara de färgade i  S-Afrika eller de som fortfarande minns rasåtskillnaden i USA.

Nu är inte jag så känslig så jag är nöjd jag bara kommer in, fast vet inte hur jag skulle reagera om jag tvingades ta bakdörren överallt? oavsett om det var byggnadsminnen eller ej…. det blir nog rätt trött efter ett slag.

Maria
1/17/12, 6:27 AM
#4

#3 Jo, det tror jag också men vad jag förstår så är det bakdörren eller någon sidoingång som gäller till vissa byggnader bara.

Då är det gamla byggnader som kom till när det inte fanns en tanke på att handikappanpassa.

Jag tycker det är mer diskriminerande att man inte tror att handikappade bryr sig om kulturen och gamla byggnader. Att handikappade kan tänka sig att rasera och bygga om bara för att komma in i rätt dörr.Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
1/17/12, 2:10 PM
#5

Visst men fixa en ingång som är en ingång då om orginalutseendet på kåken är så viktig. Eller ta åtminstonde ner eller byt ut skylten "Köksingång".

Maria
1/17/12, 2:21 PM
#6

Jag kan tänka mig att en gammal skylt där det står köksingång kan ha ett viss värde för en byggnad som kanske är K-märkt eller liknande.

Tror du verkligen detta är ett så stort problem? Kan väl inte finnas många ingångar kvar där det står köksingång?

Jag tycker att orginalutseendet på en gammal byggnad är viktigt och jag kan känna att man genom detta resonemang får handikappade att framstå som helt okulturella och oförståendeFlört

Men som jag skrivit innan så ska man givetvis anpassa så mycket det bara går och nya byggnader och ombyggnader ska självklart vara anpassade för alla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
1/17/12, 2:44 PM
#7

Jag är helt okulturell och oförstående för förkärleken för oprkatiska och icke funktionella lösningar enbart med hänvisning till att den är gammal, så jag passar förmodligen in i kategorin?

Leffe
1/17/12, 5:38 PM
#8

Jag vill att så mycket av det gamla ska få vara kvar och att man gör så lite åverkan som möjligt på den gamla byggnaden. Jag får helt enkelt inse att jag kommer inte in med min elrulle på det lilla bageriet på Skansen även om jag skulle vilja. Däremot om man renover en gammal byggnad så ska den även handikappsanpassas likså när det byggs nytt.

Maria
1/17/12, 5:46 PM
#9

#8 Det är väl ungefär så jag tänker också.

Min pappa hade en servicekiosk i flera år och det gick inte att komma in med rullstol i butiken. Den låg ändå i anslutning till Högsbo sjukhus i Göteborg som tidigare varit gamla LV6.

Kiosken var inhyst i gamla arrestlokalerna.

Han fick helt enkelt serva de som kom i rullstol vid dörren och det fungerade. En av kunderna hade en tuta på sin permobil som han signalerade med utanför.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: