Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 1753 ggr
Frostliljan
2012-01-06 02:36

Sysselsättning/aktivitet för rörelsehindrad?

Hej!

Min man har EDS (Ehlers Danlos syndrom, mest hypermobilitets-typen) och sitter ofta i rullstol (även om han kan gå korta sträckor som 50-300 meter som max) och han har blivit mer och mer nedstämd av att han inte har någon aktivitet.

Han älskar att spela datorspel osv, men vill ha något som är lite mer fysiskt (trotts att han har ont i alla leder) som han kan se fram emot varje vecka, någon som vet något som han kan göra i närheten av Göteborg, Mölndal eller Kungsbacka?

Han har letat i flera veckor men inte hittat någon sida där någon annan med EDS eller liknande sjukdom haft någon aktivitet de sysslar med.

Alla tips är välkomna =) (är även ny här på forumet så ursäkta om jag lägger detta i fel grupp!)

Tack på förhand!

// Frostlilja

Smyckedesigner, silversmed, BJD-samlare, kattälskare, gamer, nörd, tekniknörd och så mycket mer!

Dayviews konton: Frostlilja (privat, låst), FrostliljaBJD och FrostliljaDsign (smycken, pyssel och andra hobbys)

Annons:
[Beavis]
2012-01-06 23:25
#1

Hej och välkommen Frostliljan

Tyvärr bor jag i fel sida landet så jag vet inte vad som finns i Göteborgsområdet själv. Men ett tips kan ju vara simning det är ine så ansträngande för leder och sånt men man aktiverar kroppen.

Jag tror att Göteborg har en handikappidrottsorganisation du kan kolla med.

I Mölndal finns en simklubb

Frostliljan
2012-01-10 12:29
#2

Hej Beavis!

Min man har vattenövningar 2 ggr i veckan så när jag tipsade om att ha simning som sport så suckade han och sa "Vatten, vatten, vatten.. Snart blir jag ett russin" så han tyckte det var för mycket vatten redan =) Men jag skall försöka be honom söka några kurser som spelutveckling så att han har något att se fram emot varje vecka, även om det inte är fysiskt så är det något som kan glädja honom.

Tack för svaret! =)

// Frostlilja

Smyckedesigner, silversmed, BJD-samlare, kattälskare, gamer, nörd, tekniknörd och så mycket mer!

Dayviews konton: Frostlilja (privat, låst), FrostliljaBJD och FrostliljaDsign (smycken, pyssel och andra hobbys)

[Beavis]
2012-01-10 16:38
#3

Göteborg har även en friidrottsklubb. Jag mötte dem flera gånger själv som aktiv. Om han gillar sånt är ju det ett alternativ?

Sen finns basket eller rugby

Frostliljan
2012-01-11 10:08
#4

Är det speciellt för "handikappade" (ogillar det ordet)? För är det något som är speciellt så att han klarar av det så är han definitivt kunnat prova det! =) Får ta och kolla upp det då! (tack och lov för google!)

Tackar =)

// Frostlilja

Smyckedesigner, silversmed, BJD-samlare, kattälskare, gamer, nörd, tekniknörd och så mycket mer!

Dayviews konton: Frostlilja (privat, låst), FrostliljaBJD och FrostliljaDsign (smycken, pyssel och andra hobbys)

[Beavis]
2012-01-11 15:20
#5

Alltså jag tror att den klubben som jag tyvärr inte minns namnet på är en klubba av och för rörelsehindrade.

Tyvärr är det väldigt få av normisarnas klubbar som har en sektion för oss ännu.

Handikappad, rörelsehindrad, skröppel för mej är det bara ord jag lägger ingen vikt i dem. Men vet att andra gör det.

Friidrott är inte heller en mixad sport utan den är även den segregerad i väldigt hög utsträckning kanske främst då pga att många utövar den i rullstol som är svårt att kombinera med stående.

Prova googla lite och se det finns en massa olika sporter för oss med avvikande gångförmåga och andra hinder.

Tyvärr var det ganska längesen jag slutade med aktiv idrott så jag har kommit ifrån det .

Frostliljan
2012-01-12 09:29
#6

Okej, jag får helt enkelt leta upp det!

Jo, jag har märkt detta! Det är väldigt svårt att hitta en sport där de har en speciell kurs eller liknande för rörelsehindrade/handikappade.

Ja, jag får ta och googla lite eller i värsta fall prata med min mans läkare och se om vi kan hitta någon förening som är bra.

Inga problem, tackar så mycket för hjälpen!

// Frostlilja

Smyckedesigner, silversmed, BJD-samlare, kattälskare, gamer, nörd, tekniknörd och så mycket mer!

Dayviews konton: Frostlilja (privat, låst), FrostliljaBJD och FrostliljaDsign (smycken, pyssel och andra hobbys)

Annons:
[Beavis]
2012-01-12 10:49
#7

Kurser är nog svårt de flesta är ju idrottsklubbar så där kör de sällan kurser men många har ju en organiserad gruppträning minst en gång i veckan

Upp till toppen
Annons: