Annons:
Etikettövrigt
Läst 5348 ggr
LenaR
12/11/11, 6:30 PM

Hålla värmen i vila?

Jag har en fråga som jag tänkte att det kan finnas svar på härinne.

Hur håller man värmen när man sitter i rullstol?

Vi som rör på oss blir ju varmare när vi är ute, men den som sitter stilla blir bara mer och mer avkyld. Så vad ska man ha egentligen? Fårskinn? Overall? Täcke? Värmedyna?

Och var köper man det någonstans? (Bor i Stockholm, men ge gärna förslag fritt ändå.)

Hoppas ni kommer med massor av tips! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[Tassy]
12/11/11, 6:33 PM
#1

Lager på lager, vindtätt och filtar kör jag med. Jösses så kallt det blir i rullstolen!

LenaR
12/11/11, 8:47 PM
#2

Lager är nog det bästa mot kylan. Men det blir andra problem, som att man är alldeles för varmt klädd så fort man kommer inomhus. Det är inte alltid enkelt att stanna upp och plocka av sig allt när man kommer in i en butik t ex.

Det bästa vore något riktigt varmt som man kan svepa om sig utomhus och enkelt öppna inomhus, men vilket material, och var köper man det?

(Relaterat… Varför är det så hög inomhustemperatur i gallerior och varuhus och bussar på vintern?? Folk kommer in och har på sig sina tjocka vinterkläder och expediterna går i kortärmat för att det är så varmt - kan man inte anpassa temperaturen efter att folk har varma kläder på sig? De anställda kan ju ta på sig en tröja?)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Tassy]
12/11/11, 10:12 PM
#3

Jag har ett par täckbyxor som är till för snowboardåkning som är superpraktiska, då de har ventilationsfickor insydda i benen. Så inomhus drar jag upp så är det bara ihåligt nättyg som håller ihop byxbenet och temperaturen blir inte ett problem. Vanliga byxor under bara. Jackan är ju betydligt enklare att hitta en tjock som går lätt att knäppa upp.

LenaR
12/11/11, 10:29 PM
#4

Såna täckbyxor låter som ett vettigt alternativ till alla bökiga filtar. Ska kolla det, tack!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Tassy]
12/11/11, 10:32 PM
#5

Jag köpte mina på team sportia tror jag det var.

Ladydragon
12/12/11, 2:21 AM
#6

jag har bland annat kollat upp det här till en tidigare vän som sitter i rullstol

det finns åkpåsar till rullstol http://www.varsam.se/shop/?cat_id=68

liknande såna man har till barn som sitter i barnvagnen för att dom inte ska bli kalla

min vän köpte en åkpåse och är väldigt nöjd med den tror det va ifrån den hemsidan jag länkade till men jag är inte helt säker 
detta va dock några år sedan

sen finns ju oxå skoteroveraller till vuxna det kanske oxå vore något att prova

eller som Tassy sa termobyxor

Annons:
bernil55
12/12/11, 10:35 AM
#7

Intressant diskussion - jag kör elrullestol - men jag orkar inte skriva just nu. Sätter bara mitt tassavtryck här så länge.Glad

LenaR
12/12/11, 4:15 PM
#8

Tack för länken, ladydragon! Det var ungefär något sånt jag föreställde mig. Vad herrn i fråga själv vill ha är förstås en annan sak, jag försöker just nu hitta så många alternativ som möjligt.

Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Leffe
12/12/11, 4:35 PM
#9

Jag fick min elrullstol i januari i år och då var det så mycket snö och svårframkomligt så det blev inget åkande. Jag fick inderställ i julklapp som jag ska använda och det får väl bli den här vintern. Nu har jag ju fått snits på att köra och ska våga mig ut i den kommande snön,

När jag jobbade så var det många passagerare som satt i åkpåse.

bernil55
12/13/11, 12:31 AM
#10

Den typen av åkpåse fick jag låna av min HMC, men det funkade inte för mig eftersom jag klev i och ur rullstolen själv och ett ben dessutom inte hängde med så bra. Nu skulle det gå ännu sämre. Men har man hjälp måste det vara jätteskönt.

[Beavis]
12/13/11, 2:33 AM
#11

Jag använder nog bara långkalsonger och överdragsbyxor samt handskar om jag tvingas åka rullstol på vintern själv.

LenaR
12/13/11, 10:05 AM
#12

#10 Åkpåsar hindrar alltså för mycket? Då är de nog inget alternativ i det här fallet. De såg annars praktiska ut!

Fler tips än jag trodde i den här tråden, tack för det!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

bernil55
12/13/11, 10:13 AM
#13

Jag hade inhgen hjälp - kanske kan funka bra om man har det. Måste nog testas för att man ska veta.

Annons:
[Beavis]
12/13/11, 10:36 PM
#14

#12 Det finns ju en massa knep, men nöden är ju alla uppfinningars moder och som du var inne på så skapar man ju inte mycket värme/energi vid stillasittande däremot när man börjar röra sig så blir man snabbt varm utomom händerna om man har metalldrivringar då man förfryser händerna. Sern är nog ben och fötter mest utsatta.

Då är en varmdyna kanske med en pläd eller en värmedyna bra.

bernil55
12/14/11, 12:14 PM
#15

Jag klarar inte att sätta på annat än lågskor, men det och jeans utan långkalsonger har funkar ner till -17 och vindstilla. Men jag åker inte långt! Affären ligger i huset intill men mitt hurs är långt… Benvärmare är bra och händerna är känsligast av allt. Typ frigoloit (liggunderlag) på stolen och en fleecefilt som jag också sitter på när det är kallt.

Köra manuell rulle låter fortfarande jobbigt för mig…

[Beavis]
12/14/11, 7:02 PM
#16

Det är jobbigt på vintern när det är snö på marken. Det erkänner jag. Men på sommar, vår och höst föredrar jag den.

LenaR
12/14/11, 7:42 PM
#17

Drivringar och snö låter inte som någon trevlig kombination. Men annars måste det vara ett hälsosamt sätt att transportera sig på?

Man säger ju att den mest hälsosamma motionen för hjärtat är just armträning. Så t ex de inuiter som för en traditionell livsstil med mycket kajakande är friskare när det gäller hjärt-/kärlsjukdomar. Och dirigenter lär leva till hög ålder!

Jag hoppas roddmaskinen på gymmet gör tillräcklig nytta!

Tillbaka till ämnet Glad var får man tag på värmedyna? Finns det någon för rullstolar?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Beavis]
12/14/11, 9:11 PM
#18

Fråga på HMC  jag har tyvärr ingen aning mer än typ biltema o sånt

bernil55
12/15/11, 12:46 PM
#19

Värmedyna. Man kan väl inte köra sådana med el på rullstolar antar jag (eller kan man?), så då är det sådana som reflekterar din egen värme då.

(När jag sökte på värmedyna hamnade jag i en färsk olycka med en el-dyna. Hu! Man måste vara väldigt försiktig med såna)

Jag trestade nån billig (el-fri alltså) i bilen men det var mycket bättre med de här bitarna av liggunderlag jag hade/har. Inte snyggt men effektivt! Det bästa är ett gammalt tunt, vitt underlag. Sen har jag fått tjockade, grått, av en granne.

En liten dyna har jag köpt sen också som ska "återstråla" värmen men den är så liten (för min häck). Blankt material som reflekterar värmen. Skulle gärna ha sånt men större, ett helt sjok så jag kan ha det bakom ryggen också.

[Beavis]
12/15/11, 12:54 PM
#20

Jag använder ju inte värmedyna själv utan det var mer något jag kastade ur mig. man kan lägga fårfälla och annat på dynan som värmer ganska bra. Kanske en vämedyna som går på el kan användas med batteri eller om man har en elrulle kan koppla in den i drivbatterierna elleri cigarettändaren?

Fläskpressarna är både bra och dåliga de både skyddar och samlar snö på en och samma gång när man är ute. även bromsarna samlar snö. de kan man lika gärna montera loss på vintern då det ofta är så dåligt plogat att man inte behöver dem ändå.

Men gummidrivringar för bästa grepp och minimerade kylskador på händer samt  grov mönstring på däcken är bra tips tillsammans med varm sits. är nog mina bästa tips som inte kör el-rulle

Annons:
Upp till toppen
Annons: