Annons:
Etikettneurologiskt-handikapp
Läst 5308 ggr
kenneth71a
12/11/11, 5:29 PM

Smärta och att orka fortsätta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Heter Kenneth och skadades ganska mycket efter en ryggoperation

misslyckades.Har skadat en rotnerv vid L5/S1 som går ner i båda bena.

Det är 2,5 år sedan med första året i sängen och efter flera operationer

och neurorehab blivit lite rörligare men med otroliga smärtor.Äter opiater hela tiden tillsammans med epelepsi medicin och lungnande.

Äter sömntabletter för att sova men inget hjälper.Fick för ett år sedan en ryggmärgsstimulator inopererad men den hjälper mot nervsmärtor i föttterna och delvis i ryggen men värk och belastningssmärtor är så intensiva att inga mediciner hjälper helt.Har ett läge som är nästan smärtfritt och det är liggande.

Har tre barn som nu är 3.5 och 9år gamla är sambo med en underbar kvinna som har haft det otroligt jobbigt pågrund av mej och har fått sköta allt själv under två år.

Jag fick väldigt lite hjälp från sjukvårdssystemet och Läkaren som misslyckades med operationen.Har kämpat mot systemet genom hela min tid som sjuk och fick hjälp med en del från olivia rehab som verkligen är en underbar hjälp för alla svårt skadade.

Jag rekomenderar olivia med hela mitt hjärta.

Nu idag funderar jag på socialstyrelsens påverkan på resten av min process mot ersättning för skadan och mitt kvarvarande funktionshinder och mitt livslånga smärttillstånd som läkaren orsakade.

Jag vet att allt jag skriver låter otroligt negativt men kämpadet för en dräglig vardagsliv verkar aldrig gå att åstakomma.

Jag var en väldigt aktiv människa innan skadan och till att inte orka göra något utan denna förbannade smärta håller på att knäcka en fullständigt.

Hoppas på någon med liknande problem för att byta erfarenheter eller någon annan som har kämpat mot systemet i rätten eller mot LÖF.

**Med vänliga hälsningar Kenneth Engfors
**

Annons:
Leffe
12/11/11, 10:37 PM
#1

Fruktansvärd situation du hamnat i. Det är svårt att sätta sig in i den. Det jag kan se framför mig är ditt kämpande mot systemet. Det är ett sätt att stå ut tror jag. Som du säger så verkar du ha en underbar fru och fina barn.

Livet kommer inte att bli som förut det förstår jag, men du har en hel del att kämpa för (Familjen) och som förhoppningsvis gör att du mår bättre. När jag blev sjuk så förändrades mitt liv också, men jag har inte ont. Jag har fått sluta att tänka på det jag kunde göra tidigare. Jag har lärt mig att tänka på vad jag kan göra i min nya situation. När jag började tänka så blev allt mer positivt.

Ja det är inte så mycket jag kan säga som gör det bättre än det lilla jag sagt.

bernil55
12/12/11, 10:33 AM
#2

Hej Kenneth!
Jag tror inte jag har något vettigt att säga direkt, men vill berätta att jag läst och lider med dig!

Själv har jag ms och många av oss har nervsmärtor. Jag har provat på det men tack och lov väldigt sällan och korta stunder. Jag är med på ms-forum o dyl men diskuterar inte så mycket där, dock läser jag en del om deras problem, mediciner de tar o dyl. Det senaste jag såg nämnas var Lyrica, ett namn jag kommer ihåg eftersom min kille i samband med sin stroke (och iscias) kom i kontakt med det, dock testade han inte.

Det mest aktiva stället jag är med på (dock ej så aktiv själv) är en tråd om ms på facebook men jag tycker egentligen inte om FB, allt går för snabbt och det gör mig stressad.

Forumet på NHR fungrera tyvärr så uruselt så det kan jag inte rekommendera. Synd, för där skulle du kunna hitta folk med liknande problem. (Är du med där?)

Frågor:

Vad är LÖF?

Har du alltså anmält skadan till SOS och även till… vad heter det, försäkringen där man kan få pengar om man blivit skadad av vården?

[Beavis]
12/12/11, 8:52 PM
#3

Ja hej och välkommen

Du har en jobbig historia inget man önskar någon. Bara att hoppas att det blir bättre på något vis.

Din kamp emot systemet och för upprättelse tror jag är bra för att hålla dig igång så du inte deppar ihop.

Som tur är har inte heller jag smärtor så jag kan inte jämföra. Kanske dyker någon upp som har erfarenhet? SvenA som ar Sajtvärd här har erfarenhet av att processa mot myndigheter. Så hans erfarenhet hade ju varit intressant för dig säkert.

Men har du funderingar om livet i el-rulle eller rullstol mm så har vi ju erfarenheter att dela med oss av.

Prova NHRs forum sombernil55 säger. deras forum kanske inte är bra? men det är alltid något.

bernil55
12/12/11, 11:42 PM
#4

Njae, han kommer bli mer deprimerad av NHR:s forum, så jag tror det är bäst att glömma det!

Knyckt från ms-snacket på Facebook, två inlägg om om nervsmärtor och läkemedlet Gabapentin Actavis

* Fick en fruktansvärd trötthet av dem + att de inte hjälpte på mig för min nervsmärta. Har Lyrica nu och den hjälper mig tusen ggr bättre och jag blir inte trött av den.

*Jag har använt det i snart ett år och har låg dos som dämpar den värsta smärtan. Funkar bra för mig :)

[Beavis]
12/13/11, 2:30 AM
#5

Lyrica är en bra smärtstillare men den är också beroenderamkallande så man måste vara försiktig vid dosering.

bernil55
12/13/11, 2:07 PM
#6

Beroende, ja och av namnet att döma, beror det delvis på att man blir lyrisk av det. Jag tror faktiskt det är sant fast det låter som jag fantiserar. Det var många som använde det på Strok-rehab, som killen var på, så jag fick alltså höra en del.

Och ibland måste människor  välja mellan onda ting och vid nervsmärtor är säkert Lyrica mindre ont.

Annons:
bernil55
12/13/11, 2:12 PM
#7

Apropå mediciner lägger jag in en länk om den värsta nervsmärtan, trigeninusneuralgi.

[Beavis]
12/13/11, 10:31 PM
#8

Länken funkar inte för mig?

bernil55
12/14/11, 12:06 PM
#9

Inte för mig heller! Jag brukar ju kolla… Fixar snart.

bernil55
12/14/11, 12:10 PM
#10

Här kommer förhoppningsvis länken om den värsta nervsmärtan, alltså för att visa på ett antal mediciner.

[Beavis]
12/14/11, 7:04 PM
#11

Låter jävligt. beklagar

bernil55
12/15/11, 11:58 AM
#12

Ja jag har inte testat denna hemska smärta men en del med MS får det. Nyligen en tjej jag har lite kontakt  med. Neurologen sa till mig en gång att folk inte klarar att leva med detta. Grymt!

Själv har jag bara haft högst tillfälliga nervsmärtor i ben/fot och det räcker. Bara tanken på att någon har det ofta eller jämt gör ont! Gråter

[Beavis]
12/15/11, 12:48 PM
#13

Ja det har jag också hört talas om att de inte orkar med smärtan och väljer att avsluta sitt liv. Då kan man verkligen prata om smärta.

Annons:
bernil55
12/21/11, 6:22 PM
#14

Jag vet inte var Kenneth tog vägen - hallå Kenneth? - men här kommer i alla fall en länk från NHR, om smärtvården.

Bettan
12/29/11, 8:40 AM
#15

Smärta är något man helst vill vara utan. Det gäller både fysiskt och psykiskt smärta. Själv har jag en förstörd vänsterarm, efter handbollsspel) som kan verka i tid och otid. Framför allt när vädret ändras mellan varmt och kallt, fukt och torrt.

Det går ju inte att ta smärtstillande jämt. Jag tror att man efter ett tag blir immun och behöver starkare och starkare medicin. Hemska tanke.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Beavis]
12/29/11, 5:51 PM
#16

#15 Det är ganska vanligt att ett läkemedelsberoende/missbruk startar så tyvärr

Bettan
1/1/12, 2:50 PM
#17

Det är det jag är rädd för.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Maria
1/5/12, 10:56 AM
#18

Jag har nog testat det mesta när det gäller smärtstillande och även Lyrica då de trodde att jag hade neuropatisk smärta. Nu var ju det fel diagnos så det hjälpte föga.

#0 Fruktansvärd situation du har hamnat i och man kan bara önska att forskningen går framåt och att du ska få bättre smärtlindring.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: