Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1432 ggr
bernil55
12/1/11, 11:12 AM

Saknar ben men nekas permobil

Är det verkligen bestående att sakna ben? Tveksamt, tydligen. Läs!

Annons:
[Beavis]
12/1/11, 11:24 AM
#1

Ansökan om en permobil som hjälpmedel avslogs med motiveringen: "osäkert om funktionsnedsättningen är bestående".

Ja så länge inte killen har närmare släktskap med kopparödlor och liknande så lär ju handikappet vara bestående. Sen om man vill vara snål kan man undra om det inte räcker med en manuell rullstol? men dethänger väl på hur gammal han är också?

bernil55
12/1/11, 2:16 PM
#2

Vet ej om armarna också tar stryk av diabetes. Jag (ms och arbetsskador) orkade inte köra manuell. Sen kan dom säkert hitta en annan motivering - ålder, frun kan köra, det är bara en nöjesgrej el dyl - men detta uttalande har i alla fall fått alla att tappa tron på just denne/dessa beslutsfattare!

[Beavis]
12/1/11, 2:18 PM
#3

Formuleringen är ju åt helvete får man ju säga. Men han verkar ju vara fullt frisk i överkroppen om man bortser ifrån hans Diabetes. Så en vanlig rullstol är ju fullgod som jag förstår. Sen att en permobil är lättare att ta sig fram med iNyköping må vara. Jag är kanske annorlunda? men själv  vill jag slippa permobil så länga jag kan…

bernil55
12/1/11, 7:12 PM
#4

Ja just, jag kan tänka mig att det känns tuffare och friskare med manuell rulle. Folk tycker nog det ser friskare ut också. (Och det är nog alltid? oftast? friskare) Jag tycker dock det ser besvärligt ut… För mig fanns inget alternativ och jag mår sååå bra i rullstolen. Sitter bra till och med, vilket jag inte gör någon annanstans. Benen domnar.

Fast i början hade jag den faktiskt bara som "lyxfordon" för jag kunde även gå med rullator korta sträckor och köra bil. Jag "fick" rullen för att kunna komma ut i luften. Hemskt va? Det skulle den här benlöse mannen veta! Fast jag hade ingen som pysslade om mig och skjutsade mig…

[Beavis]
12/1/11, 11:57 PM
#5

Det var lättare på "vår" tid när man fick rulltolar och elrullar för minsta lilla. Det är hårdare nu

Jag tror det är så jag känner mig ju skälvklart "mindre handikappad" i en manuell rullstol. det går inte att komma ifrån. Sen tycker jag väl att en elrullstol verkar otymplig när man ska in någonstans eller in i bilar, ner/upp för trappor avsatser?

bernil55
12/2/11, 10:06 AM
#6

"in någonstans eller in i bilar, ner/upp för trappor avsatser?"

Mmmm… jag kan bara åka färdtjänst och egentligen bara vissa bussar. Fick panik igen sist när dom skickade fel slags buss (med ramp)…  Med manuell kan alltså i alla fall vissa åka vanlig bil, men de som inte kan gå alls då? Jo, förresten, jag vet ej dam som ålar sig in på förarsätet och micklar in rullstolen på sätet bakom! Knappast bra för ryggen.

Trappor nej. Jo, det brukar finnas ramper att lägga ut men jag har inte testat nån sån affär. Avsatser, beror på.

Sen om man ska ha med sig saker, var har man dem (väskor, kassar) på en manuell?

Annons:
[Beavis]
12/2/11, 5:23 PM
#7

Jag lärde mig på stenåldern hur man som ärt frisk i överkropp men även andra Lyfte sig in i förarsätet med hjälp av handtaget ovanför dörren och sedan monterade ner stolen och lae karossen på pasagerarsidan och hjulen bakom ryggstödet. Vet int om det var skadligt för ryggen men man var yngre och starkare då kanske?

Upp till toppen
Annons: