Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 3282 ggr
JustMalin
2011-11-27 18:28

Rättighet att ha två rulltolar?nyskadad

Hej!

Känns som ett riktigt bra forum här. Min man skadade sig i september och är nu påväg att bli utskriven till jul. Med det följer uppenbarligen en insikt om en ny hjälpmedels-värld.

I vår kommun (ute på lansbyggden i skåne) så har vi genom rebabcentret hört at vi bara kommer bli beviljade EN rullstol och att vi om vi behöver fler måste söka vi försäkringskassan. Stämmer det att kommuner kan bestämma att det är så rakt av utan att behovsbasera?

Min man är en väldigt aktiv, sportig person som mår dåligt att av att inte kunna vara ute och röra sig.

När jag tittat runt så verkar det som att i den bästa av världen skulle vi då behöva en rullstol som

-är bra ute och inne

- har handtag som man köra honom med

- går att fälla ihop så den blir liten och får plats bredvid vår barnvagn

- är smidig och klarar snö (vilket jag förstått att inga normala rullstolar riktigt gör?)

Är det inte rimligt att ha en ute och en inne när det är vinter? eller ses det som rimligt att man ska torka hjulen efter varje gång man varit ute?

Verkar som om vi inte ens kommer att få två dynor om vi har en stol, inte heller extra hjul att ha på lager. Sen verkar processen med att få nya hjul/dyna om de punkteras lång och svår och kan ta flera veckor…hur gör man då? Sitter hemma utan att ens kunna rulla runt inomhus?

Jag vill att vi ska få:

en innestol

en arbetsstol till tex kök

en utestol som man kan fälla ihop till bilen

en scoter som funkar i snö

bilen anpassad så att han kan köra med händerna (han har en låg skada L3)

ett gåbord för övning

duschstol

med tiden kanske ett hjul att sätta fram så stolen blir en "cykel" liksom

säkert mer om man tänker efter om vardagen ska bli fin och fungera med att ta hand om ett litet barn, jobba, kunna fortsätta vara aktiv ute, må bra i sitt nya liv….

Begär jag på tok för mkt? Vad är rimligt? och vad har man faktiskt enligt lag rätt till? vilka är lagtexterna? och vem ska ge oss rätten vi har? Kommunens arbetsterapeut? försäkringskassan? annat?

Är just nu ledsen och förvirrad och förstår att det är dax att ta fram armbågarna… Tusen tack för att ni tagit er tid att läsa!

varma hälsn

Malin

Annons:
JustMalin
2011-11-27 18:29
#1

hihi Rullstolar menar jag såklart!!!Skrattande

[Beavis]
2011-11-28 03:14
#2

Hej JustMalin och välkommen hit,

Jag hoppas du kommer trivad och hitta det du och din man kan behöva vad gäller tips  och liknande.

Som du antyder är dina önskemål något du nog aldrig kommer få beviljat av kommun/landsting eller liknande.

Vad jag vet kan man få en (1) rullstol beviljad ifrån Hjälpmedelscentralen på lån i praktiken blir den ju din. I Stockholm kan man då ringa dem och boka tid för service av stolen när den går sönder men man kan även komma in akut för servidce om man får punka etc. jag skaffade helgjutna hjul  till slut då ungarna i kvarteret gillar att krossa glas.

Då din man har en låg skada skulle jag rekomendera en liten lätt stol de flesta går att vika ihop som du beskriver numera. Det är bara sjukhusstolarna som är stora plåtschabrak.

Man kan få bridrag för att anpassa bilen och ibland kan de som skadar sig få det betalt av försäkringsbolaget. Det finns en massa fonder och stiftelser man kan söka i annars.

En inne och en utestol är det flera som har. jag har bara en och vet inte om man kan få denna extrastol av myndigheterna eller om man måste köpa den själv? Extra däck eller hjul är att rekomendera att ha för olika säsong barmark/snö.

Dynor kan man ibland få flera om man har tur men samhället är ju annorlunda nu så de ger ju inte bort grejer längre troligen blir ni tvugna att köpa extra? men kolla med er hjälpmedelscentral. de är privatiserade numera och  heter kanske inte hjälpmedelscentralen där du bor? men om du kollar nummerupplysningen hittar du nog rätt.

Sport och fritid finns det ju. Skåne har framstående friidrottsklubbar men det finns även annat som rugby och pingis eller basket och simning mm.

Det är vad jag kan säga just nu, jag är inte så välbevandrad i lagtexterna och de ändras ju hela tiden. SvenA som var värd här förut kunde lagen rätt bra.

Iaf välkommen och ja välkommen med följdfrågor om jag missade nåt?

JustMalin
2011-11-29 19:30
#3

Tusen tack för ditt långa mail! Jättebra saker. Här kommer tusen följdfrågor….Vet inte om du vill svara, men hur ser din vardag ut? Finns det ngn nackdel med helgjutna hjul? Låter ju annars bra att kunna slippa få punka. Vad för typ av stol har du? tror du den skulle passa min man om han ska leva på landet och kunna/vilja röra sig mkt både inne och ute?

Är hjälpmedelscentralen alltså inte kopplat till kommunen? Eller finns det samarbete mellan dessa? Eller ska man försöka få en rullstol fr kommun, en fr hjälpmedelscentralen?

Nu har jag pratat runt och tycker kanske att vi fr kommunens sida ska satsa på att försöka få en liten lätt stol som man kan fälla ihop…tips på namn på ngn? Du råkar inte ha argument på lager för att få ha en som är hopfällbar? Idag sa en arbetsterapeut att det inte är ngt problem att ta av hjulen och lyfta in min mans befintliga stol i bilen. Den e hyfsat smidig men en nybörjarstol och inte lätt att hålla på och lyfta själv….

en extra dyna

2 extra hjul

Kan de tre sakerna vara rimliga?

(tänkte även prata bilstöd, gåbord, arbetsstol till kök)

Sen kanske söka en andra stol via försäkringar eller försäkringskassan som tydligen har hand om arbetsrelaterade hjälpmedel….

Finns det rullstolshjul tycker du som fungerar i snö? Byter du ut dem mot andra hjul när du kommer in då? Verkar jobbigt….eller är det inte det?

Någon rek om vad för olika typer av hjul vi borde ha hemma?

Om man utövar ngn sport, kan man via den föreningen få hjälp att ansöka om passande "sportstol" då, eller behövs inte det?

det var allt nu….kommer säkert med fler frågor! Tack för att ni finns att fråga!

allt gott

hälsn Malin

[Beavis]
2011-11-29 20:55
#4

Hej igen

Jag ska försöka bena upp dian frågor så gott jag kan.

Min vardag ser inget vidare ut enlig mig själv men det beror på hur du menar?

- Jag är inte rullstolsbunden utan går till vardags

- Jag har funktionshinder så jag går inte så bra.

- Om jag inte minns fel har jag en modifierad Swede Elite ifrån Hedenhös med Helgjutna däck

- Fördelen med helgjutna däck är att man slipper punka och därmed service för det. Eller pumpa däcken med jämna mellanrum

- Nackdelen är att hjulen blir tyngre och kanske osmidigare?

Vad din man ska ha för stol beror som sagt helt på typ av skada och vad han har för funktion i överkroppen?

- De flesta stola levereras med handtag på ryggstödet så att man kan bli skjutsad, (jag har tagit bort mina)

- Om ni kan få fram två extra drivhhjul eller däck satsa på sommar/vinter alltså riktigt mönstrade däck för vintern och lättmönsrtade för sommaren.

- Jag byter inte hjul när jag går in/ut. Det blir skitigt antingen torka av eller städa ofta. Har inte hittat någon hjultork ännu har dock funderat på att uppfinna en.

- Kanske gummiklädda drivringar till vinterhjulen för att undvika förfrysningsskador på fingrar dessutom glier man inte lika mycket på dem när de blir våta.

- De flesta moderna rullstolar är lätta och hopvikbara idag. (jag satte på en Spinnerframgaffel på min så en går inte att fälla ihop.) och man kan fälla ryggstödet.

- I stockholmslän drivs hjälpmedelscentralen numera av Sodhexo på entreprenad som allt annat numera. Jag gissar på att det är samma där du bor?

- Om din man vill börja sporta förslagsvis Friidrott då så behvs kanske inte Tävlingsstol direkt. Men efter ett tag om han vill satsa lite är det ett måste. Då kan han ju antingen försöka köpa en bnättre begagnad, det kan man få kontakter med genom klubben. Eller så köper man en egen. De var svindyra och kostade ca 20.000 för 20 år sedan då jag var aktiv jag importerade ifrån USA då. jag misstänker att de inte är billigare idag men vet inte?

- För att finansiera ett köp av rullstolar för träning/vardag kan man söka i fonder och stiftelser. det gjorde vi.

- Kolla Rekryteringsgruppens sajt de har tips på fonder

- om du vill ha inomhushjul ta så litemönster som möjligt för att undvika grus och sand  ansamling vid ev utgång.

- Om jag fattat saken rätt är det en vänlig arbetsteraput ni skall prata med för att få utskrivet det nödvändga med extra sittdyna mm

Hm var det allt? fråga igen om det var åt jag missade. kanske någon annan som tittar in har nåt tips?

bernil55
2011-12-01 22:36
#5

Kanske har jag något att tillföra här men vet ej när jag har tid och ork. Jag kör bara elrullstol, men kan nog diskutera några saker. Kanske inatt. Kanske senare.

[Beavis]
2011-12-01 23:40
#6

#5 Det visar sig helt enkelt.

Jag kan tyvärr inte reglerna utan utgår bara ifrån egna erfarenheter

Annons:
bernil55
2011-12-02 10:15
#7

En sak jag funderar på är hur olika det är mellan kommunerna. De gör ju ungefär som de vill. Här gäller i alla fall:

Kontakta arbetsterapeut, kommunens, när man lämnat landstingets rehab om man varit inblandad i sådan och då ska förstås de förmedla kontakten vidare.

Arbetsterapeuten tar reda på behoven och tar kontakt med hjälpmedelscentral (heterdet här i alla fall). Vår HMC hör till Landstinget, vad jag vet. Jag tar numera ofta kontakt med dem själv och kollar saker men arbetsterapeuten måste skriva arbetsorder för att något ska utföras.

Kostnaderna varierar antagligen mycket över landet. Här (Östersunds kommun) betalar man 500:-/år för elrullstol. Hjälpmedel numera: Dyrare prylar som måste provas ut, egenavgift 300:-, prylar som ej behöver provas ut får man betala själv. Köpes på öppna ma rknaden! Morr! :-( För bara något år sen fick vi det mesta.

Träffa arbetsterapeut och sjukgymnast (kommunens) kostar i alla fall inget. otroligt!

Slutar här så länge, så jag ej tappar bort texten!

[Beavis]
2011-12-02 17:20
#8

Hur kommer man i kontakt med "Öppna Marknaden"? Jag har inte en blekaste hur jag skulle kunna köpa en rullstol eller reservdelar? tar man kontakt med Tillervkarna då eller? Jag har för mig det var Mölnlycke Mobility som köpte upp rullstolstillverkarna i Sverige?

bernil55
2011-12-02 22:11
#9

"Småprylar" mest, menar jag att vi får köpa men det kan bli mycket pengar det också.  Finns listor på Internet där det står exakt vad som gäller. Rullstolen fick jag förut låna men nu blir det typ hyra.

Ska kolla var det ligger…

bernil55
2011-12-02 22:30
#10

Om hjälpmedel, startsidan

Till vänster finns mer att klicka på.

T ex för dig som behöver hjälpmedel:

Fast nu tappade jag bort mig när jag hittade ny info om färdtjänstresor, måste läsa!

bernil55
2011-12-02 23:23
#11

Här är en pdf som exakt visar vad HMC har att erbjuda och till vilket pris.

Östersunds kommun

Ganska lätt att leta sig fram till sånt som rör funktionshindrade. Testa!

Men nu får ni leta upp motsvarande i era kommuner och landsting och visa mig. Det kan ju se totalt olika ut!

Vi har i alla fall bra hemsidor, alltid något…..

[Beavis]
2011-12-02 23:45
#12

Okej. bra information för er som bor i Jämtland.

Allt i Stockholms län ligger ute på franschise eller vad det heter nu igen?

Mezzzanina
2011-12-05 22:28
#13

Jag har funderat på det här med helgjutna hjul.Får ständigt pumpa mina hjul och jag är ganska trött på det.Men min hjälpmedelcentral säger att rullstolen kommer att bli för svårstyrd med helgjutna hjul.Jag får inte ens testa hur det skulle funka för mig med att använda den typen av hjul för de säger här på Gotland att de inte har dem på hjälpmedels centralen.

Så jag undrar om det är så väldig skillnad när man använder helgjutna hjul?Blir verkligen rullstolen så svårstyrd som de säger?Och har man inte rätt att få prova att testa helgjutna hjul på en hjälpmedelcentral?

Annons:
[Beavis]
2011-12-06 11:59
#14

#13 De ljuger för dig för att de inte orkar beställa in helgjutna däck och möjligen är de mycket dyrare?

Jag har haft helgjutna däck i flera är. hade vanliga luftdäck innan. och fick pumpa dem ofta samt laga punkor då det finns ungdomar i krokarna.

Helgjutna däck är lite tyngre men knappt märkbart och jag tycker inte den är mer svårhanterbara/styrda.

Mezzzanina
2011-12-06 23:02
#15

Tack Beavis.Man kanske skall gå på hjälpmedelcentralen och tjata lite då!Flört

[Beavis]
2011-12-06 23:33
#16

Gör det, jag tror de sa ungefär samma till mig först men jag stod på mig och sa att jag e stark så jag kan leva med lite mer tyngd. Men som jag sa jag märker knappt någon skillnad och det finns säkert lättare gummin nu än då jag fick mina hjul?

bernil55
2011-12-12 10:39
#17

Helgjutna däck på rullator är hemskt! Man kan inte ra sig över ett hinder på 1 cm… Och jag skulle aldrig köra min elrullsstol på en lutande ramp t ex med helgjutna däck. Jag har extra lite luft i mina däck för att få bättre grepp. Men behoven är olika och att svänga med för lite luft i däcken (hade missat) går inte heller…

[Beavis]
2011-12-12 19:07
#18

När jag hade luftdäck pumpade jag alltid däcken stenhårt. så skillnaden är ju inte stor på det viset. ska jag över ett hinder tar jag bara lite fart istället så nästan studsar jag över.

bernil55
2011-12-13 00:27
#19

Visst, det går ju inte jämföra en ung kille med rullstol och en gammal tant med rullator. Cool

[Beavis]
2011-12-13 02:23
#20

Nä det är sant, och tanken med en rullator är väl inte heller att den ska rulla fort så.

Annons:
Upp till toppen
Annons: