Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 2437 ggr
[Beavis]
11/15/11, 11:47 PM

Vårdassistansföretag? Omdöme, dela erfarenheter

Okej här har är en fråga till er som har erfarenhet av personlig assistans och eller vårdhem.

Vilket tycker ni är bäst eller vilket har ni och vad anser du om det?

Tyvärr kunde man bara lägga in sju alternativ åt gångenså jag hoppas jag fick med de största.

Här är listor på företag hos ILI (nidipendent Living Institute).

Det blev PA företag i denna tråd ska ficxa en med vårdföretag också.

Det är fyra grågor men samma fråga olika svar.. (jag är ny på detta)

Annons:
LenaR
11/16/11, 2:02 PM
#1

Jag följde länken du gav, och där finns ju en hel del information om de olika företagen. Något att utgå från iaf!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Beavis]
11/16/11, 11:46 PM
#2

Bra det jag tror jag misslyckades med denna barrometer grej? får se om någon skriver in och kommenterar någon av firmorna jag listade?

[FruStein]
11/17/11, 5:56 PM
#3

När det gäller assistans har jag bara erfarenhet av LeiMir Assistans och vet att de sköter sig, dvs följer lagen och vårdtagaren/brukaren har stort inflytande både när det gäller anställningar och lönesättningar.

[Beavis]
11/17/11, 10:13 PM
#4

#3 Okej det låter ju bra. Hur är deras assistenter i bemötandet av brukarna? har du erfarenhet?

[FruStein]
11/18/11, 6:38 AM
#5

#4 Assistenterna väljer man själv. Nu senast hjälpte de min mamma att skriva en annons och den blev pesonlig och gjorde att just den kategorin av människor man vill ha sökte.

[Beavis]
11/18/11, 4:02 PM
#6

Bra det, att hon fick medbestämande och att man inte bara utsåg någon. Det är ju viktigt att personkemin stämmer.

Annons:
[FruStein]
11/19/11, 6:37 PM
#7

#6 Absolut - det måste i det här fallet fungera både mellan assistenten och min bror (som är brukaren) och mellan assistenten och min mamma (där det mesta av kommunikationen sker). Det är viktigt att visa respekt för brukarens integritet och önskningar, tycker jag. Min bror, 22 år, har flertalet diagnoser men fungerar bra fysiskt och är mentalt på ca 2 år och vill alltså vara ute och leka i lekparker, se på tecknat, åka buss eller tåg, simma i simhallen, titta i leksaksaffärer etc och det kräver ju en viss typ av person för att han ska få det.

LenaR
11/19/11, 7:03 PM
#8

Det är mycket som ska klaffa för att assistansbolaget ska vara bra. Det ni tar upp - att brukaren kan välja assistenter - är jätteviktigt.

Det är lätt hänt att en brukare hamnar i ett läge där h*n inte kan bli av med en assistent de vantrivs med av rädsla för att inte få någon assistent alls. Det kan vara ett stort problem med fel assistansbolag.

Och brukaren måste också kunna lita på att vikarier dyker upp när ordinarie inte kan. Det fungerar inte heller på alla ställen, tyvärr.

Mitt perspektiv är annars assistentens. Och för assistenters del måste det fungera med handledning, support och trygghet när det behövs, fortbildning, kommunikation mellan chef, brukare och assistent, och möten med kollegorna om det behövs. Inget av ovanstående har fungerat där jag jobbar nu, vare sig för assistenter eller brukare.

Sen är det förstås lika viktigt för assistenten att det finns en personkemi med brukaren. Då blir det ett bra jobb!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[FruStein]
11/19/11, 8:06 PM
#9

#8 Det är bra att du tar upp den biten för det är just där som en del assistansbolag val att "spara pengar" på. Visst finns det plus och minus med alla, men jag upplever ändå att det varit ett lyft för alla inblandade när min familj valde att gå över till A-assistans istället för att låta kommunen sköta assistansen (och också sätta assistentens lön).

[Beavis]
11/19/11, 10:59 PM
#10

#8 Visst är det så att även assistnten behöver klara riktlinjer och bra kommunikation med sina chefer både på assistansföretaget och brukarens anhöriga

#9 Det finns som i det mesta annat för och nackdelar med privata/komunala företag.  Kommunerna är ju inte vana att driva företag  och därför ä kanske inte alltid personalvården den bästa?. Jag har praoat inom hemtjänst och ervicehus  förmånga år sedan. annars ingen direkt erfarenhet själv mer än som brukare

Upp till toppen
Annons: