Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2697 ggr
[Beavis]
2011-10-26 23:18

Han pröjar för att komma ut ur huset

17 500 kronor.

Det är årskostnaden för rullstolsburne Anders Pettersson, 50 – för att ta sig utanför dörren.

– Ibland vill jag gå ut två gånger på en dag, men det har jag inte råd med

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13841351.ab

Här kan man ju tycka synd om killen vilket man ju nog gör ändå eller undra varför han inte har flyttat till marklägenhet eller hus med hiss tidigare? Han har ändå haft sjukdomen i trettio år…

Nu verkar det dock som att han kan få hjälp att installera en trapphis eller vad det kallas? eller hjälp med färdtjänstkostnaden. Bra så långt.

Vad anser ni?

Annons:
bernil55
2011-10-27 10:57
#1

Jag erkänner att jag också funderade över hans boende. Hans val av boende för han var ju redan sjuk när han flyttade till denna lägenhet.

Hur lätt det är för honom att flytta nu vet jag inte. Visste inte… Jag hade läst en annan artikel.

"– Jag har funderat på att flytta. Men jag bor billigt i en tvårums bostadsrätt. Huset är 60 år gammalt. Man kan inte få lägre hyra än vad jag har. Flyttar jag får jag högre hyra, och det har jag inte råd med, förklarar han."

Nu vet jag. Han är som jag, bor envist kvar för att det är billigt och bra på alla vis. Men för mig var det tur eftersom jag bor på markplan. Problemet här blir att det är för trångt med rullstol..

Ja, hyrorna. Och inte blir dom lägre. Marknadspriser är väl på gång riktigt antar jag. Vanligt folk kommer inet att kunna bo, särskilt inte fattiga, ensamboende. Inga bostadsbidrag finns kvar för vanligt folk längre. Suck!

Vet även en gammal man som bor ett antal trappor upp och faktiskt blev erbjuden bra äldreboende men han har inte råd.

Sen uttrycket "har inte råd" måste man ju dissikera och undersöka innan man kan tycka fullt ut synd om folk.

Och komma ut varje dag och kanske flera gånger om dagen - lyx!

Fortsatt diskussion välkomnas! Glad

[Beavis]
2011-10-27 14:20
#2

Jag undrar vad inköp och installation av en trapphiss kostar?

Okej han anser dig inte ha råd att flytta för att hans bostadsrätt har så låg avgift att han inte kommr hitta bättre.

Jag förstår det där han har bott där länge han trivs bor billigt, men nu är ju dillemat att han inte har råd att komma ut istället.

Att han inte har råd med högre hyra är ju lite fel egentligen han kan ansöka om socialbidrag detta är ännu inte avskaffat i mellanmjölkens land.

bernol55 har liknande problem med rörelseförmåga och bostad. Skillnaden är att hon bor på bottenvåningen och kan ta sig ut själv något hon betänkte när hon blev diagnostiserad.

Jag känner med killen och hoppas på sätt och vis att de köper in hissen åt honom och eventuella andra funktionsindrade i huset. Elller kanske Barnvagnsrännor att montera så kan gamla vänner och/eller släktingar hjälpa honom in och ut.

Bara en tanke som kanske inte håller?

bernil55
2011-10-28 00:17
#3

Jag är väldigt dålig på matte, i praktiken. Glömde de 17 500 som han betalar nu. Inte klokt! Men de pengarna har han ju tydligen och måste räkna med att han spar om han flyttar… En hyfsad summa att lägga på hyran. Men kanske inte tillräckligt.

Men socialbidrag får han inte förrän han sålt alla tillgångar, dvs han har i alla fall en bostadsrätt som han måste göra sig av med.

Bostadsanpassningar har min kommun varit generös med - min AC t ex är svindyr (vet ej exakt) men kommunerna gör ju i princip som dom vill.

Men det kanske inte vore så dumt med trapphiss för honom. Ingen aning vad det kostar. Men hu, jag skulle dö om jag skulle måsta åka nåt sånt här!
(Dåligt exempel)

[Beavis]
2011-10-28 01:42
#4

Det var precis en sådan jag tänkte på. De går ju att fälla åt sidan när man inte använder dem så at normisar kan gå upp och ner. Det är en vanesak att åka i den och jag tror man håller fast sig i något samt är fastspänd så inte så farligt.

Det står dock inte vad den kostar på den sidan.

bernil55
2011-10-28 12:46
#5

Exempel, men den killen har manuell rullstol och det gäller en villa: "mina kostade ca 54000 per våning enligt offerten".

[Beavis]
2011-10-28 16:04
#6

Det är svettigt men man kan ju också söka bidrag hos fonder och stiftelser om landsting och liknande vägrar.

Jag ställde frågan vad det kostar på Spinalis under artikeln får se om de svarar?

Annons:
bernil55
2011-10-28 23:12
#7

Helt fel av mig, denna hiss var bara för personen, helt utan rullstol! För en elrulle måste det bli jättedyrt! Så det är bra att du forskar; jag är en dålig forskare (ibland).

[Beavis]
2011-10-29 04:03
#8

Den de gör reklam för där på länken är ju med manuell rullstol men den borde ju klara elrullstol också? beror ju på vilkn vikt den klarar?

Sara
2011-11-16 00:57
#9

Råkade halka in här och såg det här inlägget.

Får han en högre hyra så får han mer i bostadstillägg. Tror gränsen för bostadstillägg är en hyra på 4800 i månaden eller liknande. Upp till den gränsen så får man en viss procent i tillägg beroende på vad man i inkomst.

Så om han sparar in sina 17500:- plus får extra bostadstillägg så hade det inte blivit mycket dyrare. Bara kostnaden för att gå ut blir 1458 i månaden och det är rätt mycket att lägga till på hyran om han bor så billigt nu.

Dessutom funderar jag på varför han flyttade till den lägenheten från början om han inte tänkte att han kanske måste flytta en dag, antagligen visste han redan då att han skulle bli sämre till slut.

Ibland tycker jag att folk gnäller över saker bara för att ha nått att gnälla om. Självklart ska fok kunna gå ut och in som de vill, men de får ju bidra till lösningen lite själva.

Sara

[Beavis]
2011-11-16 23:56
#10

Välkommen hit Sara,

Ja som du kanske såg så håller jag med dig till stora delar. Inte särskillt förutseende att flytta till denna lägenhet när han visste om sin sjukdom.

Och ja flyttar han får han dyrare hyra men slipper ringa färdtjänst för att komma ut. Jag vet inte om man får bostadstillägg i bostadsrätt? men troligen. men kan man få det för färdtjänstkostnaden och inte bara hurvida lönen är låg  kontra hyran?

Sara
2011-11-17 00:02
#11

Tack. =)

Jo det får man, till och med i eget hus får man det.

Han kan ansöka om handikappsersättning om han har höga kostnader pga sitt handikapp.

Sara

[Beavis]
2011-11-17 01:50
#12

Får hoppas att han läser här då så kan han ta ditt tips.

Upp till toppen
Annons: