Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1642 ggr
bernil55
2011-10-18 10:17

Rullstolsburna nekas åka sjukflyg till Umeå

Trafikverket har upphandlat. Här är beviset på deras brist på förstånd! Idioter, rent ut sagt! Nu vet jag definitivt att jag är chanslös om jag skulle drabbas av någon mer (värre) sjukdom, t ex cancer.

Rullstolsburna nekas åka sjukflyg till Umeå

Annons:
[Beavis]
2011-10-18 23:13
#1

Skriver de inte kravspecifikationer för upphandlingen i Norrlands landsting?

Det borde väl vara grundläggande att planhelvetet ska kunna ta sjuka och/eller handikappade när det handlar om sjukflyg?

bernil55
2011-10-19 00:42
#2

Vet ej, fattar inte… Nog tycker jag vårt landsting skulle vara med och sätta upp kraven…

bernil55
2011-10-19 01:07
#3

Två artiklar till nu, här är en:

Olagligt att låta rullstolsburna åka sjukflyg

Och så en dam som protesterar - förståeligt!

Hennes barn vägras flyga till Umeå

[Beavis]
2011-10-19 10:51
#4

Trist upphandlingsregel där. utan kabinpersonal kan tydligen inte personer som inte kan utrymma planet på egen hand åka med, vilket då inbegriper rullstolsburna.

Ni får flyga reguljärt till sjukhuset om ni inte kan rulla för egen maskin? Nu är det visserligen en bit mellan Östersund och Umeå men motion är nyttigt säger de som vet.

bernil55
2011-10-19 11:33
#5

Men det blev ju fel från första början, tydligen typisk snålhet! Kollar bara kostnaderna!

Jag har inte varit tvungen att göra sjukresa till Umeå  (varken med eller utan rullstol) så jag vet inte mycket egentligen. Särskilda bussar går också - bara vissa får bidrag till flyg - men det hjälper knappast mig (hu!).

[Beavis]
2011-10-19 16:23
#6

Har ni inget sjukhus i Östersund? verkar ju lite överdrivet att behöva flyga kors över landet för att få vård? Men det är väl besparingar som du säger. Och ni är inte så många däruppe att ni kan säga ifrån.

Annons:
bernil55
2011-10-20 20:28
#7

Vi har sjukhus men i Umeå finns vårt… regionssjukhus heter det väl ( imin ungdom hörde vi till Uppsala), för värre sjukdomar. Hjärntumörer är sånt som förekommit nyligen eller förekommer just nu i min släkt/närhet och som de fått åka till Umeå för.

[Beavis]
2011-10-20 22:40
#8

Okej, ajdå trist. Det är nog inte mycket närmare till uppsala?

Har väl tur som bor i stockholmslän?

bernil55
2011-11-15 19:06
#9

Fortsättning på denna historia:

Mobiliserar mot rullstolsförbud på Direktflyg

Landstingspolitikerna ska tillsammans med handikapporganisationer protestera mot att Direktflyg nekar rullstolsburna att resa med flygbolaget.
– Tillgängligheten ska finnas för alla i samhället, säger landstingsrådet Harriet Jorderud (S).

Läs mer

[Beavis]
2011-11-15 22:53
#10

"– Människor som av olika anledningar är rullstolsburna har alltså inte möjlighet att använda flyget. Vi menar att det här leder till diskriminering och att det strider mot regeringens transportpolitiska målsättningar, säger Harriet Jorderud som även ser andra brister med upphandlingen av flyglinjen Östersund-Umeå."

Ja det kan man ju minst säga. Det borde ju vara standard att ha minst en kabinpersonal vid flygningar med människor. Om inte annat kan andrapiloten sköta det jobbet.

Upp till toppen
Annons: