Annons:
Etiketterforskningutveckling
Läst 1675 ggr
[Beavis]
10/8/11, 2:55 PM

Hudceller kan byggas om till Nervceller

Enligt denna artikel pågår forskning om att göra om patientens egna hudceller till nerver som kan bekämpa sjukdomar som exempelvis parkinsons.

Väldigt intressant bara hoppas de kommer till kliniska försök som slår väl ut snarast.

Annons:
bernil55
10/9/11, 11:34 AM
#1

Just det, var nog det jag hörde lite diffust på radion. Ja, intressant och det här är lite roligt

"Vi trodde inte att det skulle fungera, från början var det mest ett kul experiment, säger Malin Parmar, professor vid Lunds universitet."

Bra experimenr! Glad

[Beavis]
10/9/11, 12:06 PM
#2

Ja precis, även om man är skeptisk till något är det ofta värt att prova. Och detta verkar ju definitivt ha varit ett sånt tillfälle.

bernil55
10/9/11, 1:47 PM
#3

Jag är nu skeptisk till att  jag kan lära mig stava igen men jag ska prova… Skäms

[Beavis]
10/9/11, 4:15 PM
#4

Du är nog bra på att stava. Du ser ju felen direkt. Jag tror mitt problem mest ligger i dålig motorik i fingrarna?  jag brukar också se felen efteråt

[Beavis]
10/9/11, 4:19 PM
#5

Jag funderar ju på vad som kunde hända om de kombinerade sina upptäckter dessa olika forskningslag? Det kanske inte hälper men teknikerna kanske kan underlätta för båda områdena?

Undrar vart man anmäler sig som försöksdjur?

bernil55
10/10/11, 10:44 AM
#6

#4  Ja, jag har snart ingen motorik alls och det gör ont, särskilt i höger. Har ju Voice Xpress - bra! - men jobbigt använda den för korta saker. Måste skriva i Word och kopiera därifrån.

Annons:
[Beavis]
10/10/11, 4:29 PM
#7

Är det samma talsyntesprogram som SvenA kör med?  eller åtminstonde liknande.

bernil55
10/11/11, 11:11 PM
#8

Nä, Voice Xpress är nog väldigt annorlunda vad jag förstår. Fast vad vet jag. Förstår ej alls hur hans funkar. Men bra är dom tydligen båda.

[Beavis]
10/12/11, 8:05 PM
#9

Okej enligt länken du gav är voiceexpress ett dikteringsprogram inte riktigt ett program man kan "styra datorn" med men coolt ändå

bernil55
10/14/11, 1:57 PM
#10

Man kan styra en hel del, fast det har jag  ej utnyttjat så mycket. Voice Xpress är ju Microsoftinriktat och det är inte jag. Cool Men surfa kan man t ex, öppna/stänga program och en del annat.

[Beavis]
10/14/11, 6:23 PM
#11

aha jag kör pc vilket du förmodligen menar? Mac är inte min grej. Nu behöver jag det ju inte heller då jag varken ser dåligt eller har problem med armarna/händer.

Det jag vill är ju att de skall kunna fixa åtminstonde en del nerver i min ryggmärg. Man kan ju hoppas iaf

bernil55
10/17/11, 10:18 AM
#12

Jag kör PC (XP) men söker hellre andra program än Microsofts och andra standardprogram. Det finns så många gratisprogram som är smidigare och bättre.

Jag tycker det kommer så mycket nytt om hjärna och nerver nu, så jag tycker du ska ha hopp! Fast det är väl som med MS, nya rön, nya fynd, "nu kan vi nog snart…" men snart i forkningens värld är inte imorgon. Tyvärr!

Jag vill ha något som skapar mer myelin till mig + även lagning av mina trasliga nervtrådar. Så bitvis har vi nog ungefär samma önskemål.

[Beavis]
10/17/11, 11:08 AM
#13

Ja det är nya rön och upptäckter som låter lovande , de ska bara forska något år till och betatesta på någon appa eller råtta sen ska det vaa ute i handeln…. sen hör man inget mer om det av någon anledning? antar att betatestningen inte funa.

Jag är bara rädd att jag är för gammal och skadan då så att hoppet är ute att på något vis koppla ihop dem/få dem växa ihop mm när de väl får arslet ur och lanserar teknikerna

Annons:
Upp till toppen
Annons: