Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 3667 ggr
millam
10/2/11, 11:30 AM

Flyg med rullstol?

Ska ut o flyga, talade om att jag ska ha med rullstol. Fick veta att den ska checkas in som specialbagage, själv får jag eskort till planet. ¨

Men har fortfarande inte klart för mig hur dom vill att jag ska packa rullstolen? Den ska jag ju sitta i tills vi är på flygplatsen, då måste den packas på plats? Hur? tejp? Har en vanlig manuell Panthera med många löstagbara delar. Nån som har erfarenhet?

Har flugit en gång förut med den, men då fick jag ha den ända till flygplanet, väl där lyfte dom den in på ett specialutrymme vid ingången. Det var enkelt, när vi skulle av fick jag sätta mig i min stol vid dörren igen.

Men.. kom på att då jag måste gå lite på flygplatsen då stolen är incheckad, måste jag ha mina käppar med, att gå utan stöd går inte. Det har jag inte talat om… käpparna är av den korta varianten. Kanske att det funkar med bara en käpp.. Dom behöver väl inte gå som specialbagage då jag behöver ha dom med in till planet. Brukar man få det?

Annons:
[Beavis]
10/2/11, 9:04 PM
#1

Jag tror att du får ha kryckorna med på planet. De kan läggas i hatthyllan vid start och landning. Vad gäller rullstolen är et som du säger vad jag kan minnas? nu var det iof längesen jag flög med rullstol men ändå.

Leffe
10/4/11, 2:34 AM
#2

När jag körde färdtjänst till och från Arlanda så lämnade vi vid en speciell disk där personal tog över. Så långt var passageraren i egen stol.

När vi hämtade kom personal med passageraren i sin rullstol till mig tillsammans med all bagage

millam
10/4/11, 8:40 AM
#3

Tack för info, ska försöka kolla med Arlanda igen..

Det låter som att dom fixar det där med att paketera den därborta.. synd att dom inte förklarar lite närmare hur det rent praktiskt går till.

Coolgrim
10/13/11, 9:07 AM
#4

Hej

Det är inga problem! Du bara säger när du bokar eller senare att du har rullstol så får du ha rullstolen till flygplanet så tar personalen hand om den. Jag har oxå en Panthera och det enda jag tar med mig in i planet är dynan. Du får oftast gå på planet först och gå av sist. För mig har det alltid fungerat smärtfritt, och jag har flugit många gånger.

Tina

millam
10/13/11, 9:20 AM
#5

Skönt att höra, tack Tina!

[Beavis]
10/13/11, 1:54 PM
#6

#2 Jag kom just ihåg att på min tid fanns det något som hette Riksfärdtjänst. Då bokade man i princip resan ifrån start till mål med taxi till flyget, flyget till destinationen och taxi till slutdestinationen t/r.

Och det var ungefär som #4 beskrev.

Annons:
Leffe
10/13/11, 1:56 PM
#7

Riksfärdtjänst finns fortfarande

[Beavis]
10/13/11, 3:02 PM
#8

Då misstänker jag att de genom bokningen tar hand om ens rullstol och transporten till och från flygplanet ifrån incheckningen.

Leffe
10/13/11, 3:04 PM
#9

Det tror jag också, men om man ska åka utomlands så undrar jag om riksfärdtjänsten är inblandad

[Beavis]
10/13/11, 7:17 PM
#10

nja det är jag väldigt osäker på? Det får man nog sköta själv men har nog tagit stolen till Spanien men då ringde vi o prata medflygbolagen

Upp till toppen
Annons: