Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 12771 ggr
chrisse70
2011-08-19 21:12

Handikapputrustade hotell mm i sverige ????

Hej alla

Jag jobbar som personlig assistent till en tonårig tjej med flerfunktionshinder. Bor i Västsverige.

Vi har länge sökt med ljus och lykta efter något hotell, vandrarhem, stuga eller liknande som kan erbjuda ett fullutrustat rum med taklyft, duschbrits, höj och sänkbar säng och dusch/toastol på hjul.

Har hittat en jättebra engelsk sida där man kan hitta massor av såna ställen att hyra.

http://www.disabilitynow.org.uk/living/holidays/england/yorkshire-filey

Vi vill kunna åka på semester som alla andra………

Hela sommaren tillbringar vi på hemmaplan. Vi kan inte åka till Stockholm, inte till Astrid Lindgrens värld, inte till Kolmården, inte någonstans som kräver övernattning….. lite tråkigt liv för en tonåring !

Finns det nån som vet något ställe?  Det kanske finns någon som har en familjemedlem med flerfunktionshinder och ärer en stuga som kanske kan hyras ut.

Jag vet att ställen som sommarsol mm finns men de verkar rikta sig rill vissa målgrupper och är i rehabiliterande syfte.

mvh Sökande Assistent

Annons:
[Beavis]
2011-08-21 05:25
#1

Hej och välkommen hit

Ni har verkligen hitat en knivig situation. Jag brukar tycka det är svårt o hitta ställen anpassade efter mina utökade behov. Men era var värre, Tyvärr  kan jag inte tipsa om något utan bara önska lycka till.

Har själv inte varit utan för stockholms län på åratal (nästan)

Khora
2011-08-22 14:37
#2

Tyvärr tror jag också att ni får ta med er en portabel lift, duschstol mm.

men fråga på funktionshinder.se också..

Edit: jag länkade din adress /Beavis

VeganGeek
2011-08-23 14:07
[Beavis]
2011-08-23 23:55
#4

Tack för de tipsen VeganGeek.

Om ni vill bo på hotell i stockholm finns alltså svindlande två alternativ för den rullstolsbundne.

Tyvärr kunde inte dessa heller erbjuda vad som önskades i #1 men alltid något för den som inte är fullt lika funktionshindrad….

Fler tips mottages gärna, kanske kan vi göra en länklista över dessa vartefter inte bara över hotel/vandrarhem i Stockholm utan över landet?

Jag utmanar er ute i landet gäster som hotellägare att tipsa om tillgängliga hotell/vandrarhem.

mominio
2012-03-29 19:19
#5

Hej!

Jag vet ett ställe där dem har allt det du efterfrågar, vet jag jag är lite sent ute. men här kommer tipset ändå:

www.lackostrand.se

de har lift, duschbädd, duschstol, höj och sänkbara sängar asfalterat ner till stranden.Cool

[Beavis]
2012-03-29 21:43
#6

Sent kanske men tack för tipse. det finns ju kanske fler som vill resa lite? Och chrisse kanske vill åka en gång till? Skrattande

Det är bra med tips på hotell som funkar.

Borde göra en lista.

Annons:
bernil55
2012-03-30 10:50
#7

Vårt hotell vid Statoil (hm, vad heter det nu då) - har fått pris för tillgänglighet i alla fall. Östersund.

Och jag lider bl a av ord- och namnglömska… Förvånad

[Beavis]
2012-03-30 15:00
#8

Du med? trevligt då är vi två Skrattande

Peter H
2017-06-28 08:38
Eda
2017-07-02 20:02
#10

I min blogg gjorde jag 2012 ett inlägg om semestertips i Sverige för personer med funktionsnedsättning, se: https://handikapptips.wordpress.com/2012/10/18/sommavistelse-for-handikappade/#more-78

Men att hitta ett vandrarhem, stuga eller liknande som kan erbjuda ett fullutrustat rum med taklyft, duschbrits, höj och sänkbar säng och dusch/toastol på hjul, tror jag inte finns i Sverige. Men som Peter H skriver så finns en del hotell i Sverige som är mer eller mindre anpassade.
I inlägget har jag en länk till Handikappsanpassade hotell Hitta & jämför handikappanpassade hotell i Sverige. Klickar man på länken står det att ”Sidan är just nu under uppbyggnad men kommer snart att vara en komplett guide till Sveriges olika handikappanpassade hotell.” Vad som avses med ”just nu” är oklart, jag tror att det stått så i flera år. På den länken kunde man tidigare trots texten hitta en hel del hotell och vilken anpassning som avsågs, men idag när jag testade länken fungerade den inte. (17-07-02)!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: