Annons:
Etikettneurologiskt-handikapp
Läst 3547 ggr
[Beavis]
2011-07-17 14:48

Downs Syndrom aborteras bort i Danmark

Downs Syndrom är på väg att försvinna i Danmark pga att man får göra fosterprover och kan välja abort vilket fler och fler gör. enligt denna artikel i aftonblaskan.

Detta är en klurig fråga för mig, är det moraliskt rätt eller fel? några funderingar….?

Annons:
[Beavis]
2011-07-18 18:41
#1

Alltså Downs syndrom liksom många andra eller alla andra medfödda handikapp innebär ju en otrolig belastning på föräldrarna och de flesta drömmer ju om ett friskt och glatt barn självklart.

Men den kristna värdegrunden som vårt samhälle vilar på oavsett om man är religiös eller inte säger ju att allt mänskligt liv är lika värt..(djur är tydligen bara mat)

Sen finns det ju många föräldrar och släktingar till handikappade barn även dem med Downs som vittnar om att barnets handikapp och vedermödor gjort dem till bättre människor med empati och så vidare.

bernil55
2011-07-18 19:24
#2

Intressant att du tar upp det och jag funderar och vill svara, när jag orkar.

Tills vidare: Människor med Downs och andra handikapp kan vara till stor glädje för oss "normala".

[Beavis]
2011-07-19 00:20
#3

Gör så, du är ju säkert mamma själv och har kanske varit i den situationen? men det är ett tungt ämne.

bernil55
2011-07-19 10:00
#4

Nej, jag är inte mamma men har gått och funderat på den delen av saken. Och dom diskuterade det lite på radion nyss men jag hörde ej allt.  Tydligen hade det tagits upp på TV igår och han som ringde (Ring P1) protesterde mot hur det hade presentarats.

Jag tror tills vidare inte allas det är lätt för föräldrarna men en del klarar det utmärkt och har det bra med sitt barn. Men ibland krävs förstås mycket jobb och mycket hjälp så det beror på deras mognad, vilka de har omkring sig etc. Men det är ju oftast en mogen mamma i alla fall. Kanske medveten om ökad risk för problem.

Jag tänker vidare!

[Beavis]
2011-07-19 10:55
#5

Visst och är föräldrarna inte mogna när de får barnet blir de tvugna att mogna väldigt fort. Det är ju ingen dans på moln att ha ett barn med handikapp, varken med DS eller annat men väldigt givande på vissa sätt också. DS barn kan vara väldigt kärleksfulla vad jag sett och hört.

Maria
2011-08-01 19:29
#6

Jag har två bekanta med barn som har DS och en syssling till mig.

Jag skulle aldrig själv abortera ett barn om jag fick veta att det hade DS men jag skulle förmodligen välkomna ett test tidigt i graviditeten för att kunna förbereda mig. Läsa på och mentalt försöka ta in det istället för att bli chockad vid förlossningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Beavis]
2011-08-01 22:37
#7

Jag tillhör nog kategorin som skulle abortera. Jag har alltid sagt att om mitt handikapp kan diagnostiseras så tidigt på fostret så skulle jag vilja abortera om jag någonsin skulle råka göra någon gravid.

Men jag förstår båda sidorna i detta dilemma.

[mysvensk]
2011-08-01 22:54
#8

Jag anser att är man inte redo att få ett barn med tex Downs syndrom så ska man inte skaffa barn. För det finns en chans att barnet får tex Downs och klarar man inte det så använd kondom.

Tycker det är sjukt att man ens får göra abort av den anledningen egentligen. Jag är för fri abort men fostervattensprover nej tack.

millam
2011-08-02 13:58
#9

#8# håller med dig till 100%!  Vill man ha barn, måste man vara beredd på att barnet inte är helt perfekt..

Maria
2011-08-02 14:42
#10

Ja, det finns ju en hel massa sjukdomar/tillstånd som man inte kan testa innan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2011-08-02 16:23
#11

Jag ser det lite annorlunda än er kanske? Men jag skulle inte vilja att mina eventuella framtida barn ska behöva genomlida vad jag gjort. Sen kan man prata kristen ideologi och liknande tills man är blå i ansiktet. Visst ett fåtal av oss har fått riktigt bra liv men många inte.

#8  Varför är du emot fostervattensprover? Man kan upptäcka sjukdomar och vissa handikapp som går att korrigera i tid, mycket bättre resultat i livmodern vad jag läst. Att det kan leda till en abort om reultatet är negativt kan ändå vara bättre i längden. Att man inte kan testa allt tycker jag inte är ett bra argument för man kan fortfarande testa en hel del.

[NoOrdinaryGirl5]
2011-08-07 11:50
#12

Vet att många anser att det är moraliskt fel att abortera ett barn bara för att han/hon har Downs Syndrom. Men tycker ändå att det är bättre att erkänna om man inte kan ta hand om ett sådant barn än att få barnet på grund av det här och sedan inse att man inte kan göra det.

Jag skulle abortera, inte för att jag ser ner på folk som har Downs Syndrom eller något utan för att jag inte skulle kunna ta hand om ett sånt barn på bästa sätt.

Tycker däremot att det är jättebra att det finns människor som gör det, som känner sig själva så bra att de vet om att de kan ta hand om de.

Mona22
2011-09-13 12:51
#13

Varför är inte de värda att leva ? Jag hade inte tagit bort ett sådant foster. inte en chans. Har träffat flera som har det och även andra funktionshinder men de kan lära oss "friska" väldigt mycket. Bara det att ta en dag i taget osv.

Jag hade gärna velat veta om det skulle vara något annorlunda med mitt barn så man kan förbereda sig. De jag har pratat med har absolut inte ångrat sig att de behöll sitt barn.

Bara för att man är sjuk behöver inte livet vara dåligt. det finns många bevis på det.Glad

Annons:
[Beavis]
2011-09-13 23:48
#14

Många med Downs Syndrom verkar vara väldigt positiva och glada även om det finns undantag. Och jag tror att "vården" av dessa i asamhället fortfarande är relativt värdig vad jag sett. Det som är avgörande är attityden hos vårdarna i många fall.

MuffinsYang
2013-11-18 13:09
#15

Jag har en lillasyster med Downs syndrom och att ha henne som syster har verkligen fått mig att se allt på ett annat sätt. Jag jobbar som personlig assistent pågrund av henne. Men som min mamma sa "läkaren sa att eftersom jag bara var 36 år var det ingen risk med handikapp, så de tyckte inte att vi skulle ta ett fostervattentest. Frågan är om vi haft henne om vi gjort det. Så det var väl tur att vi inte gjorde det". Så jag skulle nog välja att inte ta testet. För att inte ha möjligheten att bestämma. För även om jag tycker att dr har all rätt att leva, så är det så mycket de aldrig får göra för att politiken i deras ärenden är helt fel. Å andra sidan vill man kanske veta om det är ett väldigt gravt handikapp osv, så jag vet inte. Att ha ett barn med Downs syndrom är en väldig belastning å politikerna inom detta område har oftast ingen närstående med samma handikapp, så de tänker inte på konsekvenserna i sitt beslut. I Falkenberg har de i särskolan fått byta från ett fullt fungerande och jättebra fritids till ett litet klassrum som oftast är ledigt. Men samtidigt tror jag att alla i familjen blivit bättre människor och mycket mer förstående. Jag älskar min syster och skulle inte önska bort henne för allt i världen.

thenameless
2013-11-18 14:04
#16

#15 Jo så är det ofta motgångar och svåra händelser eller som för r att få en familjemedlem med handikapp. formar ofta om ens personlighet och gör en mer empatisk, Man får en större inblick i saker vilket ju är positivt.

Men som du skriver det har varit väldigt påfrestande också, att kämpa emot politiker som inte fattar och inte har någon empatisk förmåga är jobbigt. Det är något som jag tror alla vi härinne har erfarenhet av i någon grad.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-11-18 22:51
#17

Jag tycker att det kan vara bra med tidig diagnos genom fostervattenprov så att man vet, men tycker det bör vara väldigt strikt med abort "bara" för att barnet har Downs. 

Nu är jag förvisso inte troende vad gäller någon som helst religion, men tycker ändå det är fel att "leka gud" genom att ta bort ett foster bara för att det är fel kön eller råkar ha en viss åkomma. 

Vill man ha barn så ska man nog tänka efter både en och fler gånger och ha i bakhuvudet att inte alla barn är fullt friska genom hela livet, en del föds rent av med ett handikapp av något slag som t.ex Downs Syndrom, andra kanske får en skada vid födseln så som en CP skada om det uppstår syrebrist. Men de allra flesta barn föds ju fullt friska.
Det är en risk man tar om man väljer att bli förälder.

Jennie


thenameless
2013-11-19 00:02
#18

Sant, men inte alla som föds med funktionshinder vill leva det livet om man är medveten.

Man måste ju beakta även det, vad får barnet för liv? Jag hade ingen avsikt att peka ut specifikt de med Downs när jag startade tråden, det var bara de som nämndes i artikeln som väckte min fundering.

Det är kluvet för de flesta i frågan tror jag?:

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-11-19 00:53
#19

Ja, det är minst sagt kluvet. 
Det finns dock aldrig några garantier. Även det perfekta fostret och perfekta graviditeten kan få komplikationer vid födseln vilket kan ge ett funktionshinder i framtiden för individen, men där gör man ju istället allt för att rädda och hjälpa. 

Sedan vet man ju aldrig hur individen påverkas av sitt funktionshinder när han eller hon växer upp heller. En del med t.ex Downs Syndrom har bara utseendet, men mentalt är de som vem som helst och klarar sig bra, andra är väldigt svårt påverkade och kräver assistans dygnet runt. Likadant är det med många andra både medfödda funktionshinder och tidiga skador. Men man vet ju inte förrän det har gått en tid i livet.

Jennie


thenameless
2013-11-19 01:50
#20

Sant många(kanske inte alla) med downs föds också med varierande grad av utvecklingsstörning som biefekt.

Såg en dokumentär om en kille som ville bli skådis och hade fått flera statist och biroller i holywoodfilmer.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Maria
2013-11-19 06:07
#21

De som föds med Downs syndrom har ofta stora fysiska besvär av något slag också. Exempelvis hjärtfel är inte helt ovanligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: