Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2377 ggr
Leffe
2011-07-15 12:18

Västtrafik nobbar rullstol

Ewa skulle hälsa på sitt nyanlända barnbarn i Borås. Hon ringde till Västtrafik. 
Fråga: Kan jag åka med rullstolen? 
Svar: Ja. 
Facit: Det kunde hon inte

Länk

Annons:
Wand
2011-07-15 12:23
#1

Om hon ringer och frågar om hon kan åka med rullstol så låter det ju som att hon ska ha en vanlig rullstol. Hon kunde ju ha sagt redan från början att hon har en rullstol av stor modell som tar plats. 
Jag tycker inte att Västtrafik gjorde något fel, dessutom betalade de ju t.o.m för taxi så hon kunde åka ändå.
Sluta gnäll i tidningen om småsaker som löser sig ändå, säger jag.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Leffe
2011-07-15 12:25
#2

#1 Det handlar om tikkgänglighet

Wand
2011-07-15 12:28
#3

Vaddå tillgänglighet? Ska man bygga om tågen så att stora, eldrivna fordonsliknande rullstolar ska få plats? Det kostar pengar och tar tid.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Leffe
2011-07-15 12:31
#4

Och….

Det finns lagar om tillgänglighet

[Beavis]
2011-07-15 12:38
#5

Det finns redan bussar med låga insteg där rullstolar och elrullstolar kan köra in, Vet inte om de har sådana i Västtrafik?

Jag läste just artikeln lite ordentligare Västtrafik är tydligen ett tågbolag. Själv vet jag ju att det inte går att åka tåg som rullstolsbunden om man inte är väldigt rörlig och har en vanlig manuell rullstol. Vanliga tåg har tre eller fler trappsteg in ifrån perrongen och är extremt trånga.

Wand har en liten poäng i det hon säger, Kvinnan borde ha rest med en mindre lättare rullstol.

[Hjulben]
2011-07-15 12:49
#6

Vi har faktiskt en lag sedan över 35 år om att all kollektitrafik ska vara anpassad för personer med funktionshinder  så allt snack om att man som rullstolsburen intge ska få åka tåg är bara rent nonsen
Vi har exakt samma rätt som alla andra att kunna resa dit vi vill  det är en mänsklig rättighet som är iskrivit i FN konventionen om mänskliga rättigheter för funktionshindrade  som sverige har skrivit under och lovat att följa

Annons:
bernil55
2011-07-16 10:28
#7

Jag vet inte men antar att man måste vara väldigt noga med att beskriva sitt fordon. Bara "rullstol" kan betyda så många olika saker. En del kallar min elrullstol för Permobil fast det inte är en permobil. Det är nog bra ändå eftersom det förklarar storlek och att det är en eldriven sak. En del elrullstolar är "elmoppar". Ja,det verkar förvirrat. Är inte den på bilden en "elmoppe"? Antagligen en lång sak.

Och det ska anpassas… En del har gjort det och en del inte. Komplicerat!

Men såklart tycker jag att allt ska vara anpassat för "oss" redan från början numera. Alltså när man köper nytt. Om gamla saker går göra om har jag svårt att uttala mig om. Men dom är skyldiga att göra sitt bästa… I lönsamhetens tidevarv…

[Beavis]
2011-07-16 10:44
#8

De köper ju in nya pendeltåg i Stockholm som även rullstolsbundna kan åka med, Kan de inte göra liknande med tågen? Jag kan väldigt lite om tåg men principen borde vara densamma på tåg som för pendeltåg? de kan ju köra på samma räls osv?

[Hjulben]
2011-07-30 10:05
#9

Det går inte att åka pendeltåg med el rullstolar på grund av höjdskillnader mellan vagn och perong  som inte tas upp av rampen

[Beavis]
2011-07-30 15:55
#10

#9 Det är de gamla pendeltågen modell 55 eller vad de nu heter?

De nya pendeltågen som även går på din gren av pendellinjen ser ut som x2ooo och har lågt insteg där man kan rulla ombord. och där kan man sitta tills man kommit till sin station jag e övertydad om att även el mojänger klarar detta utom i rusningstrafik. Då man inte kommer in i gångarna där det är ett trappsteg.

Om dessa pendltåg finns hos Västtrafik har jag däremot ingen aning om?

Jag är visserligen uppfödd och bor ibland icke funktionsindrade men för mig är det en självklarhet att beskrivatypen av rullstol jag färdas med på tåget.

#7 Permobil® är ett märke på elrulstolar/moppar/mojänger alltså inte en benämning på desamma även om de är stora på marknaden

[Hjulben]
2011-07-30 19:43
#11

Du har tyvärr helt fel det är dom nya tågen jag talar om har själv kontrolerat detta med SL

[Beavis]
2011-08-01 00:27
#12

Okej? Jag har  har åkte pendeltåg till Jakobsberg under två år 2006-2007 och då hade de sådana i alla fall. kanske har de tagits ur trafik sen dess?

Upp till toppen
Annons: