Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 1934 ggr
ElLobo
2011-07-04 11:09

Ny dom försvårar för funktionshindrade

Konsert, restaurang och bio. En ny dom kan hindra funktionshindrade från att ta del av sådant lika ofta som förut.

– Det här är ett slag mot dem som behöver komma ut och leva ett normalt liv, säger Frank Lundin, ordförande i DHR i Örebro.

Länk: Ny dom försvårar för funktionshindrade

Annons:
[Beavis]
2011-07-05 00:06
#1

"Många kommuner i Sverige har tolkat LSS-lagen generöst. Örebro kommun har, förutom biljetter och fikapengar, även betalat längre resor inom Sverige och till om med utlandsresor.
Allt detta – från fika till utlandsresor – måste nu den funktionshindrade själv bekosta. Han eller hon måste alltså både betala för sig själv och sin ledsagare."

Som person som inte behöver en ledsagare tycker man instinktivt att det låter rimligt men det blir helt plötsligt väldigt dyrt för brukaren att gå på event. Vilket leder till att de troligen får stanna hemma istället.

Men jag kan ju fortfarande tycka att det var extremt att kommunen skulle pröjsa för mat husrum och resakostnad vid utlandsresa?..

bernil55
2011-07-06 12:20
#2

Ja, jag har lite dubbla känslor inför sånt här. Det blir så enormt stora skillnader mellan en som är ordentligt sjuk och handikappad (som jag) men ändå klarar sig utan hjälp eller med hemtjänst och de som har personlig assistans.

Samtidigt har det ju dragits ner på livsnödvändiga saker när det gäller assistans. Alltså, de har krånglat till det som sjutton till exempel när det gäller hjälp med att äta.

Och har alla friska, arbetande människor råd att åka utomlands? Är det en självklarhet? Svar: nej.

LSS är förstås fantastiskt men det får gärna finnas gränser!

Och bättre kontroll av FK så den ej missbrukas som nu.

bernil55
2011-07-06 12:26
#3

Ok, jag hoppade direkt på utlandsresorna men även "småsaker" som fika, bio (svindyrt, tycker jag!) är sånt många får avstå från.

"Grundtanken i LSS är att funktionshindrade ska kunna leva som alla andra."

Hur lever alla andra? Skulle vara intressant med en förklaring. Skillnaderna är enorma och klyftorna ökar. Men såklart går det ta ett genomsnitt. Och då har vi de rika som drar upp snittet mycket.

[Beavis]
2011-07-06 16:01
#4

#3 Att leva så, alla andra syftade nog på ljusare tider i det förgångna innan klyftorna som svenskarna hellre ville ha i samhället växte sig så astronomiska.

Inte alla friska har råd att resa eller att fika med bekanta dagligen,  Men långt ifrån alla funktionshindrade får heller arbete pga sitt handikapp så att de har råd att fika eller resa heller… Och som du säger de har ju dragit ner så pass mycket på hjälpen att man inte ens kommer ut ur huset om man behöver assistans… DET är inget liv. Och nu vill de satsa på frivilliga "barmhärtigasamariter"  som ska offra sin fritid åt "oss" hmm

[Hjulben]
2011-07-06 16:05
#5

Vad det handlar om är att assistenterna/ Ledsagarna ska få betalt  för sina utlägg och inget annat  det är inge funktionshindrad som ska få en massa pengar som ni tycks tro följden av denna dom blir att det är inga som vill vara ledsagare/assistent om man ska betala för att utföra sina arbetsuppgifter

[Beavis]
2011-07-06 17:05
#6

#5 Nej du har rätt vi drev lite på ämnet kanske?.

"Men en ny dom i Högsta förvaltningsdomstolen gör att kommunen inte längre får betala ledsagarens omkostnader.
– Om kommunen betalar omkostnaderna bryter den mot lagen, slår Ellinor Englund, jurist på SKL, fast."

Detta är ju en dom som gör att ledsagare troligen kommer tveka till att ledsaga på evenemang som kostar osv…

Jag personligen trodde inte at brukarna skulle få pengar att pyttsa ut. Så har det ju alrig varit men nu kommer ju brukaren bli tvungen att betala allt själv för att kunna gå med en ledsagare, det blir dyrt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: