Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1821 ggr
Leffe
7/1/11, 12:40 AM

Turistmål ej för funktionshindrade

Trots tydliga regler om tillgänglighet för alla så kan populära turistmål vara svåra att besöka för personer med funktionshinder

Läs mer

Annons:
[Beavis]
7/1/11, 11:38 AM
#1

Jag vet inte? Det är ju inte bekvämt att gå på kullerstenar heller. man kan få ont i fötter eller höfter om man går för länge på dem. för att inte tala om risken  att snava. Är då risken att en i rullstol potentiellt får lite ont av att skumpa fram skäl att bygga om? H*n kommer ju fram…

bernil55
7/3/11, 11:15 AM
#2

Kullersten är bara vackert, inte funktionellt för någon! Jag gillar inte att skumpa heller men har faktiskt ej testat att rulla på kullersten. Tror det finns kvar nere på stan och att dom till och med lagt nu nånstans. Tror jag skulle måsta köra mycket sakta, vilket kanske ej skadar nere på stan.

[Beavis]
7/3/11, 1:06 PM
#3

jag har kört mycket på kullersten det skumpar lite tänderna skallrar om man kör fort men inte mer har man en bra dyna klarar man sig tycker jag. Prsonligen tycker jag kullersten stör mer för mig som gående än mig som rullstolsburen. Då jag är förlamad i fötterna och lättsnavar på skarvar och annat.

Får jag välja får de gärna schakta bort skiten, men jag tror att sten är billigare än asfalt?

[Beavis]
7/7/11, 10:05 PM
#4

Jag ska eventuellt till Fjäderholmarna i helgen med några polare. Någon som varit där och kan berätta om hur tillgängligt det är osv? Jag har så vitt jag kan minnas aldrig varit där själv tidigare.

Leffe
7/7/11, 10:32 PM
#5

I dag rullade jag från Kulturhuset (turistmål) till och i Kungsträdgården (turistmål) till Nybroplan (turistmål med alla skärgårdsbåtar) till Djurgården (turistmål med Gröna Lund och Skansen) och tillbaka samma väg fortsatte till Centralen (turistmål - tåg, taxi och bussar för turister) till Norra Bantorget och tillbaka till Kulturhuset för att bli hämtad av Färdtjänsten. Jag var ute och åkte elrullstolen cirka fem timmar och var vid dessa turistmål utan problem

[Beavis]
7/7/11, 10:52 PM
#6

#5 Jag kanske e hemmablind men kan inte för mitt liv klassa några av de ställena som turistmål utom möjligen grönan och skansen?

Kungsan e ju bara en asfalterad park med lite trän Nybroplan en rondell typ. centralen en tågstation, Norra bantorget e en park,,, Kulturhuset kanske för där håller väl stadsteatern till. Oh well du fick komma ut i värmen iaf det ar ju skönt. Löjligt kvavt idag

Annons:
Leffe
7/8/11, 12:23 AM
#7

Kungsträdgården är turistmål - en hel del upptädanden

Norra Bantorget har jag aldrig nämnt som turistmål

[Beavis]
7/8/11, 12:46 AM
#8

Nä du skrev kanske bara att du åkte via norra bantorget?

Men om man vill kan man ju se det som ett turistmål om man är intresserad av sveriges politiska historia då LO borgen ligger där och Hjalmar Branting står staty. kanske hade du rätt ändå?

Stockholm är i mitt tycke rätt handikappvänligt

Leffe
7/8/11, 3:47 AM
#9

Det är mer handikappvänligt än Solna kan jag tala om

[Beavis]
7/8/11, 10:51 AM
#10

Solna är ingen stad det är en förort med hybris Skrattande

Leffe
7/8/11, 10:53 AM
#11

Solna är Sveriges huvudstad. Runt Solna ligger förstaden Stockholm utom på en liten bit för där ligger Solnas bihang SundbybergSkrattande

[Beavis]
7/9/11, 12:57 AM
#12

Sumpan har i alla fall stadsstruktur. Solna e bara några småorter utslängda i spenaten…  Sen kom någon stolle på att bygga ett akvarium mellan några höghus i Råsunda och kalla det "centrum" Skrattande

Men det är handikappanpassat det är rätt starkt

Leffe
7/9/11, 1:11 AM
#13

#12 Jag tycker också Sumpan har charm. Påminner om städerna under min barndom när man gick gata upp och gata ned och tittade i skyltfönster jämfört med dagens kalla och stressiga centrum.

Solna centrum är handikappsvänligt bara man kommit in, men det var länge sedan öppna-knappen för handikapp dörren pajade

Annons:
[Beavis]
7/9/11, 1:16 AM
#14

Ja man får liksom ingen stadskänsla i Solna. Jag bor ju inte i någon av "städerna" utan i en kranskommun.  Och måste ju säga att av de två är ju Solna överlägset på anpassningsfronten då Sumpan kämpar för sin statius som "småstad" de har insteg i många butiker och hela stan ligger ien backe med en järnväg som delar a stan….

Leffe
7/9/11, 8:56 AM
#15

Fast Sumpan är trots allt mer hanikappsvänligt med sina nedfasade trottoarkanter. Nybyggt område i Solna (Filmstaden) har inget sådant

millam
7/9/11, 11:33 AM
#16

¤4¤ Fjäderholmarna, min dotter var där i veckan och jag bad henne kolla hur det skulle funka med rullstol. Hennes dom var hård.. själv har aldrig varit, men skulle gärna vilja testa.

Antar att det går att ringa till färjebolagen som trafikerar rutten och fråga där?

[Beavis]
7/9/11, 4:00 PM
#17

#16 Tack för infon. Jag sitter ju inte i stol men alltid intressnat att veta om jag av någon händelse skulle göra? har inte bestämt om jag orkar häna med ännu?

Upp till toppen
Annons: