Annons:
Etikettneurologiskt-handikapp
Läst 3144 ggr
[Beavis]
6/12/11, 2:49 PM

Fånge i sitt hem

Maria drabbades plötsligt av Myelit och blev över natten förlamad.

Och sitter nu i Elrullstol, som många andra som blivit handikappade plötsligt är hon nu fånge i ett hus som inte är anpassat för henne alls. och tvingas sova i vardagsrummet.

Problemet är nu att kommunen gett avslag på bidrag till ombyggnad. Jag vet inte om det varit praxis tidigigare4 att alltid ge bifall?  Men nu har hon fått det i alla fall. Tufft läge

Läs Artikeln här

Annons:
[Beavis]
6/12/11, 2:53 PM
#1

"Kommunen är, enligt lag, skyldig att handikappanpassa Marias hem. Det skulle kosta runt fyra miljoner kronor, men ändå inte bli bra. Det är både Maria och kommunen överens om."

Antingen tar man ombyggnationen som erbjuds, det står inte vad? Men hiss vore ju en förutsättning. Eller så är det ju gruppboende som gäller om man inte vill flytta till en anpassad lägenhet?

[mysvensk]
6/12/11, 2:55 PM
#2

Det är ju fullständigt sjukt!

Jag hoppas att någon dag är de där idiotiska politikerna i samma läge, och får ingen hjälp…

[Beavis]
6/12/11, 3:18 PM
#3

Ja jag är ingen expert och vet inte vad det skulle kosta? Men att bygga en hiss utvändig tpå fasaden eller en del i huset borde väll fungera i ett trevåningshus? Sen behöver de troligen vidga dörrposter overallt.

bernil55
6/12/11, 7:47 PM
#4

Jag skulle just hit och lägga ut den här artikeln men någon hann före. Flört

Jag funderar. Varför skulle det kosta så mycket? Klart hon behöver ett vettigt badrum, det kostar. Trapphiss kostar. Men ändå?

Rent allmänt sägs det väl att folk vill eller ska bo hemma så länge det är möjligt. När inte hemtjänsten klarar att sköta dem hemma längre kan de få ett anant boende. Men det gäller äldre. Vad som gäller för yngre med personlig assstent vet jag inte.

Själv vet jag inte vad jag är, känner mig inte äldre. Men jag är 55 och bor i en stor etta (funkar som en tvåa) och har fått rätt mycket anpassning. Det går sakta utför (peppar, peppar) så jag kan nog klara några år till. Rullstol kan jag aldrig köra här. Eller jo, slänger jag ut en del möbler skulle det gå. Den är smidig, jag skulle komma igenom dörrarna. Men toalettbesök är uteslutet. Och lyfta mig, haha, tre tyngdlyftare kanske!

Jag vet alltså inte vad som händer mig är jag inte kan gå längre. Jag har inte råd med större lägenhet. Jag står i kö för ett 55+boende men innan jag är framme i den kön kommer jag att vara för dålig.

Ja, ursäkta jag tänker högt. Men jag funderar vidare på artikeln också. Det där med ett nybygge verkar väl bra? Men det är möjligt att det inte finns med i kommunens utbud, att dom ska bidra.

Hoppas man får veta sen hur det gick.

[Beavis]
6/12/11, 8:07 PM
#5

#4 Ja det visar sig väl? Trapphiss… hehe jag tänkte inte ens i de banorna utan tänkte trapphus direkt.

Varför är toalettbesök uteslutna? Är det pga att dörröppningen dit är smalare eller att det är för trångt att köra in stolen?

bernil55
6/13/11, 11:19 AM
#6

Toalettbesök… vill jag inte tänka på. Nu har jag lite ben men sen… Det är jättetrångt, både i hallen utanför och på badrummet. Jag har tvättmaskin också, som just nu puttrar på i bakgrunden.

Nu måste jag köra rullatorn så tätt det går mot ytterdörren och sen hålla i dörrkarm o dyl för att ta mig på toa. Kan aldrig stänga dörren.

Annons:
[Beavis]
6/13/11, 4:01 PM
#7

Det låter som ett helvete. Jag stänger aldrig dörren till toan om jag är ensam hemma. men jag har en handikapp tvåa så jag får plats med både stolen och tvättmaskin med plats över… ödet är olika för folk.

Det jag stör mig lite på är min balkongdörr med tröskel som är väldigt hög trots att resten av lägenheten är tröskelfri, Undrar hur de tänkte där?

Maria
6/13/11, 4:54 PM
#8

Jag är evigt tacksam att vi flyttat från vår etagelägenhet som jag tyckte var så tuff.

Numera bor vi i ett enplansradhus och det bor många med handikapp i området. Ganska enkelt att anpassa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
6/13/11, 7:07 PM
#9

Det skulle varit intressant att få en större utläggning om vad det är de inte kommer överens om? mer detaljer fyra miljoner låter mycket, borde ju räcka en bit..

bernil55
6/13/11, 9:17 PM
#10

#7 Hur kom du åt handikapplägenhet? Med hjälp av kommunen? Köpt själv? Hur går det till?

Själv har jag bott här länge och det råkade vara en hyfsad handikapplägenhet, så läge jag kan gå. Bottenvåning och en del anpassning.

[Beavis]
6/14/11, 3:36 PM
#11

#10 Jag har bott i denna lägenhet sedan jag flyttade hemifrån i princip.Jag hade förtur på denna då jag är rörelsehindrad  och min kommun hade inhyst pensionärer i denna som de turligt nog kunde flytta på. Jag angav också att det var kris i relationen med min mor som hotade att kasta ut mig. Då blev det lite fart också.

bernil55
6/14/11, 10:26 PM
#12

Vilken tur att det fanns pensionärer att kasta ut, hihi! Det är klart det blir lite annat när man är rörelsehindrad från början. För mig har det kommit smygande i… sådär 15 år kanske. Och jag överlever ju såhär.

[Beavis]
6/14/11, 10:39 PM
#13

Ja Men det låter som du behöver hjälp för din toalett tex är ju aldeles för trång. Tänk om din situation blir värre så du inte längre kan gå alls?

Pensionärerna visste ju läget men deras dotter som också visste om förutsättningarnac för att hennes föräldrar fick bo här blev skogstokig och trackasserade mig i flera månader.

Annons:
Leffe
6/14/11, 11:03 PM
#14

Det är svårt det där med vilken bostad man ska ha. Alla bostäder skulle kanske redan från början vara förberedda för rörelsehinder då de flesta av oss någon gång förr eller senare får ett eller flera rörelsehinder

[Beavis]
6/15/11, 12:13 AM
#15

Ja i vissa fall tror jag att det som kallas handikappanpassat borde vara standard egentligen. som dörrbredd och låga trösklar.

Leffe
6/15/11, 1:23 AM
#16

Ja det är det jag funderar på

Upp till toppen
Annons: