Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2022 ggr
Bettan
2011-05-26 22:01

Elrullstolen strejkar

Ni som använder elrullstol ute. Vad gör ni om stolen stannar när ni är ute och en bit från de större stråken som att stå på en skogsstig?

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
Leffe
2011-05-27 00:19
#1

Det gäller att ha mobilen med sig. Så får man väl ringa på färdtjänst och bärgare. Det finns försäkringar för elstolen som inkluderar bärgning

bernil55
2011-05-27 00:27
#2

Jag har försäkring men har tänkt kolla exakt vad som gäller om det blir stopp nånstans. Det behöver inte vara långt bort för att det ska vara kört! (Två meter från bron räcker; jag är urusel på att gå med kryckor) Men jag har också hört att man får ringa färdtjänst.

I och för sig går min rullstol köra manuellt också, om det nu är motorn som lägger av. Skulle jag få punka vet jag inte riktigt men har för mig någon har sagt att jag kan köra en bra bit med kasst däck. 

Men jag måste ringa och kolla…

Leffe
2011-05-27 00:44
#3

Det går att koppla om till manuellt, men det är tungt att dra manuellt

medde
2011-05-27 09:21
#4

Om nu elrullstolen går sönder, om det är ett smärre fel som hänt kommer då det hem en mekaniker och lagar? Eller måste ni iväg med den till verkstaden. Även lite nyfiken om det nu skulle visa sig vara ett större fel som inte går att åtgärda inom en snar tid. Vad händer då, får ni en annan under tiden eller blir det vackert att vänta om det skulle ta ca 2 veckor?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bernil55
2011-05-27 11:33
#5

Igår till exempel kom det hem en mekare till mig och bytte en skruv som gått av mot en hel. Ibland får de ta med sig rullen och ha den på verkstan en dag eller fler.

Jag brukar maila med en kille på HMC och diskutera men sen måste arbetsterapeuten skriva en arbetsorder. Är det jättebråttom kan hon ibland skriva den i efterhand.

Jag måste inte ut så ofta så det har aldrig varit behov av någon annan stol. Det skulle dessutom inte funka eftersom den måste anpassas till varje brukare. Fast en "standardperson" kanske kan ta en annan stol utan problem, vad vet jag? Jag är inte en standardperson! Oskyldig

Leffe
2011-05-27 13:25
#6

Jag har en elrullstol av märket Permobil. De har egen personal som kommer hem till mig vid fel, men jag ringer och anmäler till Hjälpmedelscentralen. Därefter ringer de från Permobil. Det mesta gör de inne eller ute på gatan för de har en massa grejr i bilen.

Annons:
[Beavis]
2011-05-27 19:26
#7

Jag har ingen Elrullstol utan bara en manuell och den lånar jag ju av HMC tidigare fick jag punka då och då men tröttnade och skaffade helgjutna däck. fullkomligt lysande.

Får jag andra problem måste jag in till HMC i hallonbergen och fixa. Vanligtvis väntar jag medan de servar. Vanliga småproblem fixar jag själv hemma men är något trasigt måste det ju bytas ut.

bernil55
2013-01-28 09:54
#8

Intressant gammal tråd som dök upp. Jag har fortfarande inte kollat vad min försäkring innebär. Papperen ligger på bordet sedan evigheter tillbaka. Kanske dags att ringa idag? Problemet är att jag vill maila, för jag glömmer vad de säger och kan inte just anteckna…

Maria
2013-01-28 18:07
#9

Det låter ju ändå på inläggen att det fungerar bra vilket är positivt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2013-01-29 00:14
#10

Intressant ämne ändå. vd gör man om man får battaristopp ute i terrängen eller ute på stan och glömt mobilen eller om den inte skulle ha täckning? Även om man har den med sig och den fungerar… Siter man bara där och väntar på bärgare snällt? Jag skulle nog få panik eller nåt om det dröjde.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-02-01 11:40
#11

När jag kör till och från min affär i kyla (max -15) i huset intill, är jag chanslös 8BURR!) om något skulle hända!

Provade ringa Folksam igår men det var 70 före… Dock väldigt många handläggare så jag skulle väl ha väntat ändå. Obestämd

Upp till toppen
Annons: