Annons:
Etikettövrigt
Läst 1577 ggr
bernil55
2011-05-25 11:03

SvenA

Nu blir jag riktigt ledsen och förbannad också! Ni har väl fått meddelandet från Sven? Såhär får det inte gå till och jag vill inte vara här om inte Sven är kvar!

Ni som vet hur det funkar, vad kan vi göra?

GråterSkrikandes

Annons:
EvaG
2011-05-25 11:14
#1

Jag fick också meddelandet. Jag är ledsen för att Sven har slutat, men det är hans beslut och jag respekterar det. Om jag blir kvar eller ej är inget jag skulle vilja diskutera öppet på sajten. Jag gillade Sven och jag gillar även sajten och där är det fler än Sven som skriver. Sedan har jag lärt mig att kolla bägge sidor innan jag dömer för eller emot en sida.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Leffe
2011-05-25 12:31
#2

Visst var Sven bra här, men som inlägg 1 skriver så finns det fler som skriver här på sajten och skriver bra också. Det är som Sven skrivit någonstans att det är medlemmarna som gör sajten. Det har han helt rätt i.

Det du skriver i inlägg 0 att du lämnar sajten för att Sven inte är kvar tyder på att du inte tycker att vi andra medlemmar betyder något.

Vad vi ska göra nu? Jag sitter som Medarbetare på sajten och kommer att agera precis som tidigare, Läsa och skriva som vanligt. Sedan får jag se tiden an och ge en ny Sajtvärd en chans och att jag inte jämför med Sven. Vem vet hur det kommer att bli på sajten det kan bli en helt annan inriktning. Vi får se, men den kommande sajtvärden måste få en chans och att vi ska välkomna den nya sajtvärden med öppna armar när den dagen kommer och inte har våra tankar innan och jämföra

Staffan
2011-05-25 13:03
#3

Hej bernil55,

Jag heter Staffan och är en av personerna som arbetar med att utveckla iFokus-plattformen.

För snart 3 månader sedan lanserade vi en helt ny version av iFokus. Lanseringen tvingades fram med kort varsel med anledning av att flera allvarliga säkerhetsbuggar dykt upp i den gamla versionen. Sedan dess har Sven varit besviken på oss bakom iFokus för att vi lanserade sajten innan allt var helt klart och genomtestat. Inte minst då med avseende på funktionaliteten som finns för att hjälpa synskadade.

Häromdagen fick jag en ansökan från en entusiastisk tjej som var intresserad av att hålla i trådarna på en sajt för rörelsehindrade. Mot bakgrund av att Sven var så missnöjd med iFokus tog jag då kontakt med honom för att höra om han var intresserad av att lämna över värdskapet här på sidan. Det ville han inte, men däremot var hon välkommen som Medarbetare här på sajten.

Jag sa då att jag kunde hälsa henne det, men att jag då också förväntade mig en attitydförändring från hans sida gentemot oss som jobbar med att försöka göra iFokus så bra som möjligt. Det besvarade han med att avsluta sitt konto och säga adjö.

Jag tycker att det var tråkigt att han reagerade på det sättet.

Vänliga hälsningar,

Staffan

bernil55
2011-05-25 15:38
#4

Ok, ursäkta att jag är så dramatisk av mig och just nu är jag så trött att jag knappast kan skriva nåt vettigt mer än ursäkta!

Och tack för förklaringen, Staffan!

Staffan
2011-05-25 15:45
#5

#4 bernil55

Det behöver du inte be om ursäkt för -
jag ville bara också ge min sida av det som varit.

// Staffan

Mezzzanina
2011-05-25 18:34
#6

Tyvärr kan jag inte annat än hålla med Sven.För mig som synskadad har sajten försämrats så betydligt att jag numera väljer att vara aktiv på andra sajter istället.Verkligen jätte tråkigt för jag gillar för övrigt hela konseptet med iFokus.Jag har vart jätte nöjd med att ha Sven som Sajtvärd och jag tycker det är jätte tråkigt att han är borta från sajten.Jag kommer själv inte att avsluta mitt konto, men jag är numera ytterst sällan här inne.

Annons:
Leffe
2011-05-25 19:09
#7

#6 Har jag fattat allt rätt så kommer det att ske förbättringar på alla fronter. Inte bara för de som ser dåligt  Det tas bit för bit för alla som jobbar med det har arbete de måste sköta också. Inte ens det stora Facebook med anställd personal är färdigt för synskadade. Håller med om att Sven varit bra, men det finns nog andra som kan vara bra också. Vi får se tiden an. Just nu så får vi andra sköta allt så gott det går

bernil55
2011-05-25 22:08
#8

Sven kanske var dramatisk också på sitt sätt, som hoppade av. Det har även jag varit på NHR:s forum, som för många fungerar rent uruselt, särskilt jämfört med detta. Och för Sven tydligen ännu sämre än för oss andra.

Men där blev faktiskt jag så arg och less att jag tog bort min profil, fast det var inte riktigt meningen. Det gick inte ändra min beskrivning sen jag gjort den, så jag var tvungen ta bort den men då försvann allt…

Jag var nöjd med det ett tag men sen smög jag tillbaka i alla fall och kollar ibland när jag har överskottsenergi.

NHR betalar så vitt jag förstår något proffs ("proffs") för sitt forum (bortkastade pengar) och här får vi så fantastiska möjligheter gratis. Ni som skapat detta är fantastiska!

Så jag är egentligen väldigt tacksam. Och såklart är det viktigt vad ni andra skriver! Vi var dock så pass få så det känns tråkigt ändå men nu dyker ju några nya upp. Det ordnar sig!

Leffe
2011-05-25 22:12
[Beavis]
2011-05-25 22:16
#10

Tråkigt att det blev som det blev. Intressant att höra två sidor av historien.

#3 Vem är denna tjej och kommer hon att bli Sajtvärd? har hon varit med här tidigare osv kommer hon att få uppdraget.

Utöver det arbetar ni något med att göra sajten kompatibel med skärmläsare?

millam
2011-05-25 22:30
#11

Jag gillar Sven, och anser för övrigt att detta kunde ha skötts med mera känslighet och inlevelse även för Svens synpunkt och för hans problem, klart det är extremt viktigt för honom att kunna följa med vad som händer..och att sajten fungerar för honom är ju en grundläggande förutsättning.

Hur hade ni reagerat i hans situation??Förstår honom helt och fullt även om jag inte är insatt i hela saken i sig.

I övrigt vet jag inte om Sven fortfarande kan läsa dessa trådar.. om inte, tycker jag inte vi ska diskutera honom bakom hans rygg, då i så fall har han ingen möjlighet att säja sitt.

Jag saknar Sven och hoppas våra vägar åter möts, kanske i andra sammanhang..

Leffe
2011-05-25 22:33
#12

#11 Jag tror att pratet kom igång då han skickat massmeddelande till alla medlemmar och därmed gjort det hela offentligt

EvaG
2011-05-25 22:58
#13

#11 Jag har full respekt för Sven och hans kunskaper. När det gäller den här tråden så är jag så gott som 100 procent säker att Sven ville ha debatt om hans avgång. Det är därför vi alla fått massmeddelande från honom. Vissa har dessutom fått det flera gånger. Varför jag är så säker på att han vill ha denna. Jo annars skulle han nöjt sig med att bara meddela sina medarbetare

Och som #12 säger så är massmeddelande från sajten lika med offentligt. Det hade varit skillnad om han skickat personliga meddelande till var och en.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
[Beavis]
2011-05-26 10:29
#14

Precis, det var hans sista gärning här att starta en debatt om hans vara eller icke vara och tillgängligheten här för blinda.

Leffe
2011-05-26 10:41
#15

Ja, men han vill inte ha debatt om han är bra eller inte utan han vill ha en debatt om tillgängligheten på iFokus.

EvaG
2011-05-26 12:21
#16

#15 Visst är det så.

Problemet är att allt har sin tid och är en ond cirkel. Ta iFokus. Killarna bakom vill mycket, men allt kostar pengar. Därför har de annonserna på sidorna. Hur får man då pengar på dessa inlagda annonser. Jo besökare och medlemmar klickar på dem eller handlar varor via dem. I den gamla versionen av iFokus märkte till exempel jag på "mina" sajter att medlemsantalet minskade drastiskt då iFokus fungerade sämre och sämre. Om medlemmarna försvann så försvinner ju intäckter också. Sedan kom man tydligen in på varandras personliga sidor vid inloggning samt att det fanns flera säkerhetsbuggar. Tänk om någon hackade sig in i min dator på grund av iFokus. Nya versionen var inte klar med allt killarna ville ha med, men de la ut versionen i alla fall just av anledningarna jag nämnt ovan. Nya versionen fungerade ju, men alla tillägg får de fixa sedan allt eftersom.

Nu är iFokus igång och de håller på med uppdateringar så mycket de kan, men killarna har vanliga arbeten för de och deras familjer måste ju leva också samt att de måste ju få ha lite familjeliv. Det viktigaste är att försöka få tillbaka medlemmar som försvann i gamla versionen. Så man uppdaterar med olika funktioner. Om jag nu skulle vilja ha en funktion så frågar jag om det går och får svaret den kommer. Ja då väntar jag. Jag vet att om jag tjatar och tjatar så hamnar det jag vill ha längre och längre ned på listan för människan tröttnar på tjat och det slår bakut. Så är det bara. Det viktigaste är att få tillbaka tappade medlemmar och gärna fler medlemmar.

När det gäller skärmläsare så är tydligen det stora problemet att kunna registrera sig som medlem och det måste ju absolut åtgärdas och jag tror absolut att det kommer. Efter att jag frågat så kan skärmläsaren läsa och man kan skriva, redigera och oi princip allt som vi utan skärmläsare kan. DEt tar längre tid och man måste hela tiden börja om för att kolla nytt. Visst väldigt omständigt, men det är något man få ta tills det åtgärdats vilket jag är säker på kommer att göras. Nu kan man med skärmläsaren göra länkar - det gick inte tidigare. Man kan inte lägga in bilder - det kunde man inte förut heller. Som moderator kan man inte ändra på första sidan - det kunde man förut. Det har alltså redan hänt något och mer lär komma även för skärmläsare. Versionen har bara legat ute i cirka tre månader. Och som skrivits någon annanstans inte ens stora Facebook går att registrera sig med skärmläsare och de har anställd personal.

Man kan se det så här också. Jag fick exemplet av en kamrat. Jag handlar alltid i samma affär. Så kommer jag underfund med att det finns en vara jag vill ha, men den finns inte i affären. Då frågar jag om de kan ta in den. Får svaret att vi har ingen plats för den på hyllorna eller att den inte är lönsam. Vad gör jag då - ja inte står jag och tjatar ich inte klagar jag inför alla människor. Jag går helt enkelt tyst och stilla till en affär som har varan jag vill ha och är den affären dessutom bra blir jag kvar som kund där.

Detta vet iFokus också och därför tror jag att de så fort de kan jobba med allas våra önskemål.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Staffan
2011-05-26 12:57
#17

#10 Beavis

> Vem är denna tjej och kommer hon att bli Sajtvärd?

Vi har inte kommit överens med henne om något ännu så vi får se hur det blir. Jag har mailat henne och väntar nu på svar.

> Utöver det arbetar ni något med att göra sajten  > kompatibel med skärmläsare?

Ja. Vi arbetar med att göra iFokus bättre på många olika sätt. Det inkluderar att förbättra tillgängligheten för dom som använder tex skärmläsare. 

#11 millam

Vi har inte stängt av Sven utan det är han själv som avslutat sitt konto. Han kan givetvis fortfarande läsa allting på iFokus, och om han vill kan han också registrera en ny medlem och vara med och diskutera.

#16 Eva

Tack för din förstående inställning till vår situation. Det finns massor av saker vi måste och vill fixa men tiden och resurserna är som vanligt en bristvara.

När det gäller din farhåga att någon skulle kunna ha "hackat sig in i din dator på grund av iFokus" kan jag lugna dig. Det som hände emellanåt var att man vid enstaka sidvisningar såg ut att vara inloggad som någon annan här på sajten, fast man aldrig var det. Att någon på grund av det skulle kunna ha tagit sig in i din dator hemma hos dig behöver du inte vara orolig för.

// Staffan

ps. Leffe, första stycket i svaret till Eva gäller dig också.

Leffe
2011-05-26 14:08
#18

En viktig sak som Sven påtalat och som Eva också nämner är att det är viktigt att de med skärmläsare ska kunna registrera sig. Det är ju också ett sätt att öka besöks- och medlemsantal. Resten av läsningen löser sig

[Beavis]
2011-05-26 14:20
#19

Precis det borde vara en grej som hamnar högre på priolistan. Sen kan man återgå till att leta buggar ett slag, bara folk kan logga in.

Leffe
2011-05-26 14:35
#20

Frågan är hur svårt det är. Jag kan inget om programering… men inte ens Facebook har ju fixat det

Annons:
medde
2011-05-26 17:29
#21

Det är jag som har tagit upp FB en annan sajt i ett inlägg till Sven. Där tog jag upp FB jämnförelse och det var så här." sidan startades feb 2004 och har i dag över 600 miljoner aktiva andvändare med heltidsanställda som jobbar med Facebook."

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Beavis]
2011-05-26 22:22
#22

Men jag tror FB är lika otillgängligt för blinda med skärmläsare? dessutom är den på engelska och jag tror att Svens skärmläsare fick ångest och spydde om det är på annat språk än svenska.

Den klarar alltså inte av att automatiskt känna av och byta språk.

medde
2011-05-27 09:18
#23

#22 Visst är FB inte speciellt bra för skärmläsare, det var lite så jag menade, ett så stort nätverk och det är inte klart ännu. Men jag är därimot helt och fullt säker på att det kommer till slut.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
2011-05-27 11:41
#24

Har man väl blivit registrerad så fungerar skärmläsare och Facebook ihop om man håller sig till "sitt" språk. Det är registreringen som inte fungerar på grund av spamfiltret. Skärmläsaren kan inte läsa den där rutan som innehåller olika bokstäver och siffror. Det har påtalats för länge sedan, men inget svar har kommit

bernil55
2011-05-27 19:03
#25

#24 Aha, det tänkte jag inte på! Det är krångligt nog för seende ibland. Jag kan få göra om ett antal gånger på vissa ställen.

[Beavis]
2011-05-27 19:10
#26

Jag vägrar facebook så har ingen engen erfarenhet av hur det är men sådana registreringsfilter mot spam används ju nästan överallt.

Upp till toppen
Annons: