Annons:
Etikettövrigt
Läst 941 ggr
[SvenA]
5/20/11, 9:28 AM

Förlamad fick tillbaka rörelseförmåga

En förlamad patient har återfått förmågan att stå och gå efter elektrisk stimulering av ryggmärgen. Det visar en amerikansk studie i tidskriften Lancet. http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/05/19/forlamad-aterfick-rorelsef/index.xml

Annons:
bernil55
5/20/11, 1:28 PM
#1

Sånt här är mycket roligt att läsa! Jag har nyss läst något om framtida möjligheter som jag skulle ha berättat om, om jag orkat skriva. Men framtiden är ju redan här! Skrattande

[SvenA]
5/20/11, 3:16 PM
#2

Visst är det positivt medd framsteg inom vården

millam
5/20/11, 4:27 PM
#3

Hoppas den snart kommer till glädje för flera som behöver!

[SvenA]
5/20/11, 8:15 PM
#4

Enligt Claes Hulting läkare på spinalis rehab och själv ryggmärgskadad så är det falsk marknadsföring killen kommer aldrig attt kunna gå ordentligt igen sade han på nyheterna i kväll

millam
5/20/11, 8:27 PM
#5

Jag hörde det också, tydligen finns metoden redan tidigare och kan inte användas så som dom gör reklam för den. Falsk hopp för många. Har stort förtroende för Spinalis läkare, har legat inne där själv och sett deras arbetssätt.

[SvenA]
5/20/11, 8:29 PM
#6

Dom är verkligen duktiga på spinalis

Annons:
millam
5/20/11, 8:33 PM
#7

Ja, dom vet vad dom pratar om..

bernil55
5/20/11, 10:02 PM
#8

Bl a Tomas Fogdö blev intervjuad i studio ett:

” Samtal om de nya forskningsrönen med Lars Olson, professor i neruobiologi vid Karolinska Institutet och Thomas Fogdö som sedan 1995 är förlamad efter en ryggmärgsskada.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637

[Beavis]
5/22/11, 11:01 AM
#9

Jag hoppas på att de kan utveckla denna metod eller hitta någon liknande så att man skulle kunna få funktion i förlamade kroppsdelar… även om dessa är i ett tidigt skede kan de ju kanske bli något i längden? hoppet är det sista som överger en.

Bettan
5/26/11, 1:02 AM
#10

Underbart och hoppas det kan utvecklas och användas mer.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Beavis]
5/26/11, 9:53 AM
#11

Om man bara utgår ifrån vas som står i artikeln så skulle jag gärna prova metoden. även om det bara är lite rörelseförmåga och känsel som återkommer skulle det vara värt det. Nu återkommer det ju inte för mig jag skulle bara få mer då jag är född förlamad men ändå.

Upp till toppen
Annons: