Annons:
Etikettövrigt
Läst 1541 ggr
[SvenA]
2011-05-17 11:36

Omyndigförklarad vid 65

2011-05-17] Jag var en av dem och kände mig aldrig annorlunda, men så kom 65-årsdagen och några månader senare pensioneringen. Vilken chock, skriver Mona Joelsson. http://www.svenskhandikapptidskrift.se/index.php?page=archives&year=2011&news_id=1079&showOnlyTags=13

Annons:
[Beavis]
2011-05-17 22:54
#1

Det suger att bli gammal. Det suger ännu hårdare och inte på ett trevligt sätt att bli gammal när man är handikappad.

[SvenA]
2011-05-18 09:01
#2

Inte är det roligt precis att komma upp över 65år om man har ett funktionshinder och har behov av samhällets stöd. Kommer man över 65 så buntas man i ho med alla andra pigga ålderspensionärer och har inte längre några extra behov på grund av funktionshinder. Över den åldern så ska man in direkt på slutstaionen, om man råkar ha ett funktionshinder. för över den åldern så har man inga behov av att få vara en del av samhällsgemenskapen även om man innan 65 års åldern har varit väldigt aktiv på flera sätt.

[Beavis]
2011-05-18 12:17
#3

Men man blir gullad och pussad på kinden av små söta 20+ vårdare…. Nä det är et helvete tror jag att intye längre bli tagen på allvar. Visst när demensen tilltar så blir det svårare men jag tror att de kan vara kränkande även för dem att bara bli gullad med och ej tagen på allvar?

Leffe
2011-05-18 12:38
#4

Min mamma är 87 och bli verkligen tagen på allvar

Maria
2011-05-18 13:55
#5

Jag har arbetat i vården i många år och även med dementa men aldrig gullat med någon och aldrig pussat någon på kinden.

Det finns säkert förskräckliga händelser på många håll men det finns även bra.

Tyvärr kommer detta sällan fram.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
2011-05-18 13:57
#6

#3 Sådan tur har min inte. Tänk 20+Skrattande

Annons:
[SvenA]
2011-05-18 14:10
#7

#5 Du har så rättt att det finns både och

[SvenA]
2011-05-18 14:16
#8

Man är som funktionshindrad omyndighetsförklarad långt före 65 årsdagen Det finns massor som jag inte får göra även om jag inte är fyllda 65år, men som jag inte får göra enbart på grund av mina funktionshinder. och att jag inte får den praktiska hjälpen jag måste ha på grund av mina funktionshinder Så nog är vi funktionshindrade omyndighetsförklarade på många sätt eftersom vi själva inte får bestämma en massa saker bara för att andra har en annanåsikt än vi själva

[Beavis]
2011-05-19 01:10
#9

#5 Alla människor behöver fysisk närhet då och då för att må bra. Och det vet de säkerligen om på vårdhem och vårdutbildningar. Men det blir lite överdrivet ibland.

Det är ju inte bra när det går åt andra hållet heller och det blri som i en sån där film  av den där skumma regissören.

Leffe
2011-05-19 01:27
[Beavis]
2011-05-19 01:37
#11

Ja lagom är ett bra ord

EvaG
2011-05-19 03:22
#12

Vi är alla i princip omyndigförklarade i och med att vi har lagar och regler. Vi får inte bestämma själva.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
2011-05-20 16:29
#13

I och med att mäniskan är ett egoistiskt djur så behövs lagar och regler för att samhället inte skall rasa samman.

Om det inte fanns regler och lagar skulle  det verkligen bli ett kallt samhälle.

Anarki är en utopi lika otillgänglig och ofullständig som kommunism.

Annons:
Bettan
2011-05-26 01:06
#14

Jag tror pensionen kan bli en chock för många - både friska, sjuka och rörelsehindrade. Det är en gräns som passeras och man har gjort sitt i samhället. Det kan ta hårt på många.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Beavis]
2011-05-26 09:45
#15

Ja för många kvinnor som varit hemma med barnen mycket är pensionen ingen lek jag har en släkting som valde att arbeta deltid hela livet för att ha tid till sin hobby som h*n levde för nu när h*n gick i pension blev beskedet ifrån pensionsmyndigheten en chock…

Maria
2011-05-26 09:55
#16

#15 Fast om man väljer att jobba deltid på grund av en hobby så är man väl medveten att pensionen inte blir så hög? Det tycker jag är ganska naturligt och rättvist.

Däremot borde man få större pensionspoäng när man är hemma med barn, när man blir sjuk eller av andra anledningar inte KAN arbeta kanske på grund av skada eller handikapp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2011-05-26 10:02
#17

Jo det är ju självförvållat för denna person men likväl en chock. Jag vet att jag är körd vid 65 pga att jag är kroniskt arbetslös. Mittenda hopp är att vinna på lotto eller dö innan. jag hoppas på båda.

Om mitt handikapp skulle degenerera värre  än det är nu blir jag väl omyndigförklarad och satt i ett rum med fönster emot gården med blöjbyte två gånger om dan i bästa fall.

Upp till toppen
Annons: