Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 2353 ggr
[SvenA]
5/15/11, 3:26 PM

Regeringsrätten sätter stopp

Dom sätter stopp för bidrag Fysiskt och psykiskt funktionshindrade kan beviljas en ledsagare som följer med på olika aktiviteter. Kommunen betalar ledsagarens lön, och har tidigare även betalat hans eller hennes kostnader för aktiviteterna upp till ett visst belopp. För några veckor sedan slog Högsta förvaltningsdomstolen fast att kommunerna inte har rätt att betala för aktiviteterna med stöd av LSS. Därför slutar Helsingborgs stad med det från 1 juni. http://hd.se/helsingborg/2011/05/14/funktionshindrade-kan-slippa/

Annons:
[SvenA]
5/15/11, 3:38 PM
#1

Detta beslut kan få oanade konsekvenser för dom som är beroende av ledsagning via LSS För om man ska betala dubbla kostnader för att kunna gå på olika evenemang så är det ytterst fåtal som har råd att göra något i hop med sin ledsagare Detta visar nen gång att regeringsrätten inte lever i verkligheten och vill begränsa oss ytterliggare från attkunna få leva ett aktivt liv Det är nog dags för regeringsrättens ledamöter att komma ut i verkligheten

[Beavis]
5/16/11, 10:14 PM
#2

Kommunerna ska väl inte betala för själva aktiviteten? Det måste brukaren göra. Däremot ska de ju betala för ledsagarens utlägg och deltagande. Det är väl det det handlar om? säger jag utan att ha läst hd domen

[SvenA]
5/17/11, 8:44 AM
#3

Visst ska man betala sina egna utgifter men det här handlar om att man inte ska få ge assistenten/ledsagaren betalt för sina omkostnader Det har aldrig varit aktuellt att man inte ska stå för sina egna kostnader

[Beavis]
5/17/11, 10:46 PM
#4

Okej, det verkar ju lite jobbigare.. Det blir ju inte så många som vill bli ledsagare då om man måste betala för besväret tyvärr.

[SvenA]
5/18/11, 9:08 AM
#5

Det är det som är risken med denna dom För det kommer säkert att bli som så att flera olika evenemang kommer att kräva betalt även för assistenten /Ledsagaren och kommunerna vill inte vara med och betala så det slutar med en försämring för den som har behov av ledsagning i framtiden

[Beavis]
5/18/11, 12:08 PM
#6

Ja precis det finns ju en mängd goda samariter som offrar tid och pengar för att hjälpa andra men de räcker ju inte till sen finns det de som gärna hjälper till om de får lite ersättning för besväret och de kommer ju helt klart att försvinna om ersättningen avskaffas.  Då får väl socialministern rycka ut istället?

Annons:
Leffe
5/18/11, 12:13 PM
#7

Verkligheten är så att när någon vill gå på engagemang tar de med en rörelsehindrad för att komma in som ledsagare gratis.

[Beavis]
5/18/11, 12:18 PM
#8

säkert  är även det en realitet

Leffe
5/18/11, 12:20 PM
#9

Därför blir tyvärr även andra drabbade

[SvenA]
5/18/11, 2:22 PM
#10

#7 Det är nog inte alls vanligt efter vad jag har uppleft Numera ska allt ske mera på helt frivillig basis och detta är inte en hållbar utveckling för oss som är helt beroende av assistans/Ledsagning

[Beavis]
5/19/11, 1:02 AM
#11

Jag har inte heller hört om det men det händer säkert. Det är ju brukaren som väljer aktivitet och kontaktpersonen är ju redan vald.

Leffe
5/19/11, 1:29 AM
#12

Jo det händer då och då. Det ve3t jag av erfarenhet. Visst de flesta är nog ärligt, men får man bort de oärliga, som troys allt är för många så får man ned kostnaden

[SvenA]
5/19/11, 11:16 AM
#13

Vilka kostnader får man ner då för det är ju som så att en av dom som går på evenemanget måste betala entreavgift i alla fall

Annons:
[Beavis]
5/20/11, 4:00 PM
#14

Ja på något vis måste väl någon betala. Även handikappad har ju en inkomst av något slag så de måste ju betala iaf sen om de behöver en ledsagare kanske man måste betala "inträdet" för denne person. som idag.

EvaG
5/22/11, 1:19 PM
#15

#13 Den som behöver ledsagare måste självklart som alla andra betala entré med mera och den kostnaden betalar inte kommunen. Den kostnaden finns vare sig man behöver ledsagare eller ej och drabbar som sagt ingen myndighet ekonomiskt. Så är det och så ska det förbli tycker jag.

Däremot är man tvungen att ha ledsagare med sig så ska denne inte betala avgiften själv och han ska dessutom ha ersättning i form av lön eller arvode. Det är ju inte ens säkert att ledsagaren tycker om tillställningen utan denne gör sitt jobb. På många tillställningar kommer ofta ledsagaren in gratis så där slipper kommunen kostnad.

Samtidigt drabbas alla när det finns de som utnyttjar systemet fel som #12 skriver. De som behöver ledsagare är inget undantag. Det gäller ju allt som utnyttjas fel i samhället. Alla grupper drabbas tills det blir ordning igen. Att det är så påstår jag beror på våra politiker som en gång beslutat alla dessa bra saker, men sedan sitter och är nöjda och tycker att de gjort något bra istället för att hålla koll och ta ansvar för det man genomför.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
5/22/11, 3:03 PM
#16

Det är ingen som protesteraröver att behöva stå för sina egna kostnader det är helt naturligt för det får all göra Det som blir fel i detta är att man även ska stå för ledsagareens omkostnader i form avv entreavgifter eler matkostnader eller vad nu ledsaggaren har för omkostnader för att kunna genomföra sitt uppdrag Detta får den följden att den som är beroende av ledsagare inte har råd att göra vissa saker om det ska vara dubbla kostnder

EvaG
5/23/11, 12:04 AM
#17

#16 Jag skriver i inlägg 15 att jag tycker precis detsamma när det gäller ledsagarens entréavgifter., men på många ställen kommer ledsagaren in utan kostnad såsom hockey, Skansen, olika idrottsarragemang. Det går att räkna upp många fler.

Ledsagaren ska ha betalt för sitt arbete precis som alla andra som arbetar

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
5/23/11, 9:20 AM
#18

Visst är det så men tyvärr så finns det även en massa ställen där ledsagaren inte får komma med gratis också det är det man måste utgå i från när man ser konsekvenserna av detta beslut Vi kan även ta upp en annan sak som exempel´vis om man är ute med sin ledsagare och vill ta en fika ute ska då ledsagaren sitta och titta på när uppdragsgivaren fikar för det är även en social gemenskap i detta fika För det är ju som så att ledsagaren inte als vill fika igentligen eller kanske till och med inte har råd Så det är inte bara en siida man ska ta hänsyn till i detta det är många aspekter man måste ta hänsyn till

Leffe
5/23/11, 2:28 PM
#19

#18 Detta med fikat får mig att tänka på att när jag körde riksfärdtjänst och min passagerare vill ha en matbit eller fiks på till exempel ett motell så fick jag själv stå för mina mat- och fikakostnader om jag ville ha något i magen. Var är egentligen skillnaden?

[Beavis]
5/23/11, 5:37 PM
#20

#19 Där har du en poäng, Lite svåravgjort du arbetade ju som ledsagare där om man ser lite löst på det hela. Fast jag tror att de räknar med att fikakostnaden ingår i din lön som förare då?

Annons:
Leffe
5/23/11, 5:57 PM
#21

Fast det var inget extra. Det var samma lön som när jag körde vanlig färdtjänst

[Beavis]
5/23/11, 6:23 PM
#22

Men du fick ändå lön en ledsagare får kanske en hundring för besväret.

Leffe
5/23/11, 6:26 PM
#23

Jo men det är ju det Eva skriver i inlägg 17 att ledsagaren ska ha lön eller arvode som andra som arbetar

[Beavis]
5/23/11, 6:35 PM
#24

Nä hon skriver att ledsagaren får sina utgifter betalda för entreer till exempelvis skansen och grönan och bio. Det är en tunn skiljegräns om det ens finns någon?

Leffe
5/23/11, 6:41 PM
#25

Titta på sista stycket i inlägg 17

"Ledsagaren ska ha betalt för sitt arbete precis som alla andra som arbetar"

[Beavis]
5/23/11, 7:14 PM
#26

Ja okej, missade det av någon anledning. Ledsagning brukar ju nästan ses som en god samarit gärning med lite ersättning för besväret.

Leffe
5/23/11, 7:18 PM
#27

Det står även i mitten av inlägg 13.

Det stora problemet är väl att det ses som du säger och då är det ingen som reagerar och det kan sluta med att de anhöriga ska ställa upp jämt

Annons:
[SvenA]
5/23/11, 8:15 PM
#28

Det går inte att få ledsagarhjäp om ledsagaren själv ska behöva stå för omkostnadsbiten Lönen för att vara ledsagare ligger ungefär på 90 kronor i timmen minus skatt så det är mera av en symbolpenning än en lön så att man får betalt för sina utlägg i samband med uppdraget tycker jag är självklart I regel så har kommunerna haft ett kostnadstak på 70 kronor för varje ledsagartillfälle så det är inte det heller speciellt mycket med tanke på att en luch kostar 80 kronor i dagsläget ute här i stockholm

Leffe
5/23/11, 8:17 PM
#29

#28 Det är ju det som är fel. Det är ett jobb de utför och ska få lön för det. Det är fel att se det som ett "kall" och inte ett yrke. Så länge det är så kommer ju ingen att reagera

[SvenA]
5/23/11, 8:21 PM
#30

Det har du rätt i Visst är det ett arbeteprecis som vilket annat arbete som helst och ska betalas därefter men så länge vi har det som nu så blir det katastrof för många av oss som är helt beroende av ledsagarhjälp för vår förflyttning

Leffe
5/23/11, 8:27 PM
#31

Därför kanske det ska göras ett helt nytt system när det gäller ledsagning som det föreslogs i en annan tråd. Stausen måste höjas för ledsagarna

[Beavis]
5/23/11, 11:47 PM
#32

Det är ju ingen idag som kan leva på att vara ledsagare/kontaktperson åt någon utan det är ju en bisyssla för dem som är det som ger lite personlig tillfredställelse och en liten extra slant i kassan bara.

[SvenA]
5/24/11, 8:59 AM
#33

Ska man få en väl fungerande ledsagarverksamhet så måste man först av allt se till att det blir ett yrke med en riktig lön Det kommer inte att vara hållbart att ha det som det är nu Men våra makthavare har den inställningen att det helst ska ske enbart på helt frivilliga krafter så att samhället inte behöver blanda in sig alls i den verksamheen

Bettan
5/26/11, 12:53 AM
#34

Jag tycker det är självklart att ledsagningen är ett jobb som ska vara avlönat och ha fackföreningar som alla andra jobb. Om inte så kommer det att sluta med att den som behöver ledsagning blir beroende av vänner och anhöriga. Visst kan de i undantagsfall hjälpa till.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
[Beavis]
5/26/11, 10:17 AM
#35

Ledsagning och personlig Assistent är inte samma sak vad jag förstått personlig assistent är ju ett arbete med lön ocg fackförbund mm. Ledsagare är ju till förde som inte förtjänat personlig assistent utan bara fär hjälp på deltid. om jag förtått rätt? Det vigs alltså åt Goda samariter som ofta arbetar inom vården som vill tjäna någon hundring extra och känna sig snäll.

Upp till toppen
Annons: