Annons:
Etikettövrigt
Läst 794 ggr
[SvenA]
2011-05-05 09:41

”Allvarliga övergrepp mot svårt funktionshindrade”

Publicerad i dag 00:50 En granskning som Socialstyrelsen gjort under 2010 visar att många kommuner bryter mot LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Trots att LSS är en rättighetslag får många vänta orimligt länge på hjälp. För att slippa ansvar förhalar vissa kommuner besluten och undviker därmed att betala straffavgifter. Vi ser på flera håll tecken på en återgång till ett institutionstänkande – tvärtemot målet med lagen. Granskningen av 70 olika LSS-boenden visar att enskilda utsätts för allvarliga kroppsliga kränkningar och risken är överhängande att övergreppen är fler än de vi upptäckt, skriver Håkan Ceder och Per-Anders Sunesson. http://www.dn.se/debatt/allvarliga-overgrepp-mot-svart-funktionshindrade

Annons:
Leffe
2011-05-05 11:48
#1

Förhala beslut är väl något myndigheter hållt på med i alla tider. Det är en metod jag inte gillar

[SvenA]
2011-05-05 16:21
#2

Vem kan gilla detta

[Beavis]
2011-05-05 18:09
#3

Helt sjukt och något som gör en riktigt förbannad. Det är sådant här som ökar på myndighets/politiker föraktet bland befolkningen.

[SvenA]
2011-05-05 20:14
#4

Det är sådant här som handikapprörelsen ska arbeta mot men dom tiger still som vanligt Felet med handikapprörelsen i dag är attt dom är uppväxta med att allt har fungerat så bra för dom att dom har glömt bort att vara med och påverka samhället åt rätt håll så att dessa försämringar inte hade kunnat genomföras Det är alldeles för lite kämparglöd hos dagens unga inom handikapprörelsen

[Beavis]
2011-05-05 21:26
#5

Ja det var ju mycket så på 70-80 talen man fick så mycket "hjälp" och "förståelse" att man blev passiviserad, jag med tyvärr känner att jag aldrig lärde mig kämpa för något

[SvenA]
2011-05-06 09:29
#6

Det kan nog stämma i vissa lägen att ni fick för mycket stöd

Annons:
[Beavis]
2011-05-06 09:34
#7

I efterhand tycker jag att jag blev daltad med. Jag kände det då med egentligen. Men då lärde jag mig att manipulera dessa daltande översnälla människor för att slippa göra saker etc istället för att dessa människor hade kunnat sporra mig till att klara skolan själv bli bättre på matte eller vad det nu må ha varit. Alla är olika men det enda jag lärde mig med hjälp av assistenter och annat var att manipulera min omgivning tills jag sa upp dem och ville klara mig själv. kanske var jag för gammal då för jag  fick lära mig allt ifrån början igen.

[SvenA]
2011-05-06 09:42
#8

Visst det finns både för och nackdelar med denna typ av hjälp det är jag mycket medveten om och vi själva som föräldrar överbeskyddar gärna våra barn och då särskilt föräldrar med funktionshindrade barn Man mpåste som förälder verkligen se till att man inte överbeskyddar sina barn för det är det sämsta man kan göra

Upp till toppen
Annons: