Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 1984 ggr
Leffe
2011-04-16 19:53

Utflykt

I dag var jag i Stockholms city med elrullstolen. Hittills den längsta trippen med elrullen. Jag åkte förstås färdtjänst in till stan, men sedan förflyttade jag mig ganska långt. Vilken frihet det är med stolen. Så här mycket har jag inte förflyttat mig sedan förra våren när jag blev sämre. Och tänk jag var inte andfådd. En härlig känsla som inte går att beskriva

Annons:
[SvenA]
2011-04-16 20:14
#1

Vad härligt att du vågar dig ut på staden för detta hade jag intre trott att du skulle göra för ett år sedan Men visst är det en frihetskänsla att självständigt kunna förflytta sig med en el rullstol och detta är något jag verkligen saknar att inte kunna förflytta mig självständigt på egen hand utan att ständigt få hjälp av en annan person för en sådan enkel sak som att förflyta sig själv

Leffe
2011-04-16 20:41
#2

Jag lider med dig Sven. Även om du inte kan förflytta dig själv så skulle du få en assistent så du kommer iväg på impuls

[Beavis]
2011-04-17 00:11
#3

Kan bara hålla med du borde vara berätigad en personlig assistent med tanke på dina handikapp

[SvenA]
2011-04-17 12:23
#4

Vi får se vad försäkringskassan säger den 5 maj då dom ska komma hem och göra sin bedömmning

[Beavis]
2011-04-17 17:32
#5

Hoppas kan man ju alltid men med tanke på att de drivs av ideologi snarare än medmänsklighet nu så….. själv var jag ute på en cykeltur idag. Trevligt i solen även om det var träningen jag var ute efter.

[SvenA]
2011-04-17 20:16
#6

#5 Vad härligt det låter med en cykeltur

Annons:
[Beavis]
2011-04-17 22:25
#7

Det var det, skönt i solen även om värmen inte riktigt har kommit på allvar ännu.

bernil55
2011-04-19 00:47
#8

Härligt Leffe! Ja, jag förstår nog din känsla ganska bra - kanske till och med mycket bra! Jag mår själv så himla bra i rullstolen. Här inne släpar jag mig fram med hjälp av rullatorn. Får ont i rygg och ben och fötter och så vidare. Men i rullen sitter jag bra och kan koncentrera mig på naturen och folk jag möter.

[Beavis]
2011-04-19 21:19
#9

#8 Varför använder du inte rullen inomhus om du får ont av att gå med rullatorn?

bernil55
2011-04-20 23:00
#10

#9 Vi ryms inte så bra här rullstolen och jag… Men jag planerar att testa. Det stora problemet blir när jag ska av för att gå på toa för då är det bråttom! Dessutom är gåendet i alla fall lite motion. Så tills vidare kämpar jag på.

[Beavis]
2011-04-21 00:08
#11

Okej ja om det är så. jag tänkte om det gör ont att gå så är ju rullen bättre att ta sig fram i. Motion kan du ju få i rullen också om du har funktion i armarna och klarar att  åka ut på motion. vet inte hur mycket man får av motion av att gå i hemmet? fast borde börja göra det själv, jag har blivit lat.

bernil55
2011-04-21 09:35
#12

#11 Jag har elrullstol. Hade och har stor häck och svaga armar/arbetsskada så jag fick elrullstol direkt, för rätt många år sen. I början använde jag den lite, numera alltid utomhus.

Tänkte fråga om det. Du skrev nånstans att du kunde resa dig upp - du kan gå lite också?

[Beavis]
2011-04-21 10:28
#13

Jag går i vanliga fall. men jag är lat när jag är hemma och sitter i rullstolen i hemmet eller när jag går och handlar ibland (man kan ha korgen i knät)

Jag har ryggmärgsbråck vilket är en medfödd missbildning av ryggraden som ger förlamningsskador i varierande grad beroende på bråckets läge och skickligheten hos kirurgen som behandlade skadan vid operationen efter födseln. Själv är jag helt förlamad i fötterna och delvis i benen egentligen ifrån midjan och neråt fläckvis.

Annons:
[SvenA]
2011-04-21 11:40
#14

En arbetsstol på hjul är bra att ha inne som man kan sparka sig fram på det hade jag förut innan jag fick en manuell rulstol

[Beavis]
2011-04-21 14:49
#15

Arbetsstolar har jag också men de är inte lika coola som rullstolen Skrattande

[Beavis]
2011-04-27 17:45
#16

Har varit på utflykt med farmor idag, hon har ju flyttat till serviceboende men vi har inte sålt hennes gamla lägenhet ännu, så vi var och handlade och fikade sne ville hon titta till något i gamla lägenheten. Det blev ju till att gå dit då den ligger nära. Vi pressade packnings kapaciteten på denna röda modell till max kändes det som och jag fick bära ett litet bord….. det var min utflykt

Upp till toppen
Annons: