Annons:
Etikettövrigt
Läst 1684 ggr
millam
4/7/11, 12:46 PM

en erfarenhet

.. som jag stör mig på, och igår blev riktigt förb¤ad på..

att rulla över gatan på övergångsställe. Det finns flera övergångställen i närheten av min bostad, och trottoarkanten är ovanligt hög överlag, bara en liten bit som just räcker till en rullstol är låg vid sidan om. Ofta står det just där bilar parkerade och blockerar stället.. vilket försvårar avsevärt för mig.

Blev rejält arg på en som stod där i sin bil och blockerade, jag stod kvar mitt på gatan tills han flyttat på sig och talade om varför….det dröjde innan han flyttade bilen.

En annan sak jag undrar. Dom låga ställena är inte alltid så låga.. när kanten normalt är mycket hög och dom sänkt en bit av trottoarkanten, så är den sänkta delen fortfarande lika hög som en normal trottoarkant skulle vara.. alltså inte jämnad med gatunivån. Nu är ju området nytt och detta nygjort, men undrar vad jag kan göra för att påpeka detta? Att den låga delen bör vara ännu lägre, den är fortfarande alldeles för hög jämfört med på andra ställen. Lite oklart skrivet, hoppas ni förstår vad jag menar!

Annons:
[SvenA]
4/7/11, 3:49 PM
#1

Du bör ta kontakt med din kommun och påtala felet och det är väl stockholms kommmun har jag för mig dom går ju ut och skryter med att dom ska vara den mest tillgängliga kommmunen i landet

millam
4/7/11, 5:01 PM
#2

Pyttsan.. att säga och göra ör två skilda saker.

Men det som är skrämmande är att detta gäller en helt nybyggd stadsdel, som inte ens är färdigbyggd. Dom räknar nog inte med att det bor/besöker andra än friska människor i området- Dom har gått ifrån tankesättet att samhället ska vara byggt för alla.

[Beavis]
4/7/11, 5:42 PM
#3

I Hammarby sjöstad så bor det bara ariska webdesigners och arkitekter så där behövs inte några handikappövergångar… Skrattande

millam
4/7/11, 6:36 PM
#4

Där har jag inte kollat hur det ser ut.. men även bland dom kan det ju finnas handikappade..Obestämd Undrar hur det är med båtarna dit, kommer man in med en rullstol. när jag har tid kanske ska ta en tur dit och kolla.

[SvenA]
4/7/11, 8:12 PM
#5

Tillgänglighetem är ett stort problem så länge vi inte får det som diskrininerande så kommer vi att få det svårt att få gehör för det Millan vilket område har du flyttat till skriv om det här och ta gärna med en bild på hur det ser ut där det är på sådant sätt som vi kan påverka områden där vi bor Vi måste vara mera högljuda och verkligen påtala alla brister som finns om vi ska få ett tillgängligt samhälle

[Beavis]
4/7/11, 9:47 PM
#6

#4 He he jag hade fel jag trodde det var där du bodde Skäms man kan ju bara ta sig dit med tvärbanan eller båt om man inte kör bil själv.

Själv är jag ju förhållandevis rörlig både som gångare och i stol (om man inte frågar arbetsgivare) så jag tar mig dit utan problem däremot bygger de ju överallt där så dfet kan ju bli problem.

Annons:
millam
4/7/11, 10:09 PM
#7

"5" bilder är jag urusel på.. har ännu inte hunnit med att ladda ner program för dem på min dator. Men ska försöka ta bilder på de berörda trottoarerna och övergångsställena..Påminn gärna om det dröjer, mitt minne är bra men kort.

Området heter Lindhagen, vid Hornsbergs strand ligger min lägenhet. Ska snart  flytta en gång till, 2 kvarter bort, där finns ännu inte många trottoarer över huvudtaget, så kanske finns en chans att påverka där.

Jag klarar mig bra själv också, kan ju gå över de värsta ställena, men det finns ju de som inte kan, så att påverka där är viktigt tycker jag.

[Beavis]
4/8/11, 1:03 AM
#8

Ja okej ja där i stadshagen är det ju gammalt industriområde också precis som i hammarbyindustriområde (hammarbysjöstad). I och med att de fortfarande håller på att omvandlar lindhagen till bostads/köpområde så kan ni som boende påverka rätt mycket det är bara att ligga på. arkitekterna behöver ju bara dra några exra streck på ina ritningar för att göra bredare trotoarer och lägre stegi övergångarna. Tipset för att komma upp på höga trottoarkanter är att ha högre fart så kommer du i allmänhet upp, var bara beredd på att hjälpa till litet grann på slutet.

millam
4/8/11, 10:13 AM
#9

Ja.. men jag har en manuell stol med tippskydd därbak.. och då slår ju tippskydden i marken, det går inte att luta såå mycket, utan jag måste ställa mig upp, vända stolen, och ta den baklänges över trottoarkanten.

Att ändra på tippskyddet vill jag inte. Vet ju att många kör utan dem, men det är jag inte van vid. Rätt som det är glömmer jag att de inte finns där och orsakar en olycka..

Denna kommentar har tagits bort.
[SvenA]
4/8/11, 10:52 AM
#11

#11 Är bortaget på grund av dubblet på #10 #10 Ta kontakt med stadsbyggnadskontoret och påpeka dessa brister direkt för det är lättare att få igenom nu när man håller på i området Man ska även tänka på elrullstolar som även dom kan ha svårt med kanter visserligen klararmånga elstolar 6 centimeter men det är absolut inget skönta att åka över dessa 6 centimeter

[SvenA]
4/8/11, 10:55 AM
#12

#7 du behöver inte ladda ner ett extra program för att ha bilder på datorn för det finns i windovs Jag lägger bara in minneskorteti kortläsaren så är det bara tt föra över dom direkt

[Beavis]
4/8/11, 11:19 AM
#13

Sant det finns inbyggda bildläsare i windows. har du dem inte fins de på windows update att ladda ner.

Det finns ju trottoarer på ca 10cm då är man ju körd med tippskydd och elrulle. Dessa brukar jag ta med lite fart, visst man hoppar lite men det brukar jag tycka är en del av upplevelsen.

Annons:
[SvenA]
4/8/11, 11:34 AM
#14

Viss fungerar det med manuell om man bara har lite mod och armstyrka fast det fordrar lite träning jag kunde det på 80 talet när jag hade en spinner och var mera rörlig då

Upp till toppen
Annons: