Annons:
Etikettövrigt
Läst 1678 ggr
[SvenA]
4/4/11, 1:50 PM

Sjuka i onödan en rapport ?

Läs en rapport om detta och få dig ett gott skratt Snacka om att det finns en massa konstiga inställningar bland myndighetspersoner om oss med funktionshinder http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&biw=980&bih=529&q=Sjuka+i+on%C3%B6dan%3F+Hur+friska+%C3%A4r+personer+med+funktionsneds%C3%A4ttning%3F&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=1&cad=b

Annons:
millam
4/4/11, 4:07 PM
#1

Jag får inte upp länken??

[SvenA]
4/4/11, 8:32 PM
#2

Länken ¨år till google där den översta länken är rapporten det fungerar för mig i alla fall

[SvenA]
4/5/11, 8:26 AM
#4

Tack det stämme

[Beavis]
4/5/11, 11:39 AM
#5

Vi är ju inte högprioriterade på marknaden särskillt inte efter att vi fyllt arton år, och är vi inte produktiva tillräckligt då så minskar nog intresset ordentligt för vår hälsa?

millam
4/5/11, 3:38 PM
#6

Kanske upp till 25 år.. sen tycks det vara kört, mer eller mindre..

Sålänge dom kan räkna med att man kan jobba nån gång i framtiden tar dom hand om en, men skulle det visa sig att det inte blir så, då tror jag det blir annat av, tyvärr är det nog så.

Annons:
[SvenA]
4/5/11, 8:06 PM
#7

Är det ingensom har läst rapporten och sett hur dom resonerar helt vansinigt enligt mitt sätt att se det visar på hur man ser på oss med funktionshinder från våra makthavare

millam
4/5/11, 9:24 PM
#8

Kunde inte öppna den.. inte den andra heller på "3".

Kan vara nåt med min dator, jag har ju en ny efter att min gamla gick sönder. Vissa saker kan jag inte göra, varför, vet ej.. kan vara webbläsaren.. eller säkerhetsprogrammet..Men de funkade för några dagar sedan, så jag förstår inte vad som hänt. Vilket fall kunde inte läsa den.

bernil55
4/5/11, 11:08 PM
#9

Det är ju en pdf så du måste installera Acrobat Reader eller nåt annat program. Foxit kör jag. Men man brukar ju få ett meddelande om att Acrobat saknas eller nåt sånt?

bernil55
4/5/11, 11:13 PM
#10

Jag tror att det blir fånigt till en del för att det är en lättläst version. Men det är mycket fjant också. Mig retar det mest att dom inte verkar ha en aning av att många blir funktionshindrade av sjukdom, t ex MS! Ja, det är mycket jag skulle vilja upplysa det där institutet om.

I Sverige finns uppskattningsvis 12 000 personer med MS och det är bara en av alla sjukdomar man blir funktionshindrad av.

millam
4/6/11, 8:10 AM
#11

Ska kika på det.. men har kunnatoch kan läsa pdf-versionen av tidningen metro.. så jag undrar..

[SvenA]
4/6/11, 9:52 AM
#12

Det är det som är så underligt att dom inte på folkhälsåinstitutet har en aning om att funktionshinder får man på grund av sjukdom så det är en massa underliga saker i denna rapport som det är mycket märkligt att läsa

[Beavis]
4/6/11, 11:27 AM
#13

#11 Du kan ha en gammal verson av adobe reader? prova att gå in på www.adobe.com och uppdatera de har ju flash och allt möjligt där man kan uppdatera och laddaner för att kunna se och läsa olika program och filer.

#10 Jo det kan ju uppfattas som lite löjligt när det ges ut i en lättläst version. detta är nog främst anpassat för synskadade? men det borde ju finnas en längre mer byråkratiskt skriven  rapport? annars är det ju ammatörmässigt, vilket det å andra sidan ärom man tar hänsyn till vad som nämnts som kritik på denna rapport.

Annons:
[SvenA]
4/6/11, 12:06 PM
#14

Deft finns en annan version i PDF som finns hos regeringen som är mera byråkratisk Man ska betänka att även den här versionen är för allmänheten för det 'r inte så vanligt att folk läser den byråkratiska texten som ofta är svår att förstå

bernil55
4/6/11, 8:35 PM
#15

Då är det inte det felet. Skumt!

bernil55
4/7/11, 11:34 AM
#16

Ojdå, jag svarade millam om pdf:en men det hamnade på efterkälken-. ;-)

Mer om rapporten: Lättläst är väl framför allt för folk med "mindre begåvning", eller vad uttrycket kan tänkas heta idag. Utvecklingsstörda heter det inte numera (Psykiskt funktionshindrade?). Och visst är en "äkta" rapport svårläst eller framför allt ofta lång och jag tycker inte om att läsa på skärmen egentligen. Men jag såg den någonstans och vill väldigt gärna försöka läsa mer.

Koppla inte ihop "lågbegåvad" med synskadade men kanske är det extra energikrävande att läsa för er/dem, fast även en trött ms-hjärna som min får ju problem.

Fast då jag egentligen är en språkmänniska - och en del begåvning finns nog kvar trots kognitiva problem - lider jag att av läsa det här förenklade också… Det går lida av lite av varje. ;-)

millam
4/7/11, 12:34 PM
#17

Tytvärr är det så att har man en funktionsnedsättning, vilken som helst, betraktas man ofta som mindre begåvad av omgivningen..

Har sett skillnaden hur det är och vara frisk, och sedan sitta i rullstol.. det gäller och göra sin stämma hörd!

[SvenA]
4/7/11, 3:59 PM
#18

Lättläst är till för alla som har svårt att läsa och förstå vanlig text Synskadadesom har svårt att läsa vanlig text har ofta en talande version eller en dator med talsyntes som jag har Min dator har både förstoring och tal samt även punktmöjlighet Att vi med funktionshinder är mindre vetande är väl allmänt känt inom skröpelvärlden för det är ju så vi betraktas trot att många av oss är väldigt högutbildade

[Beavis]
4/7/11, 5:31 PM
#19

He he det var "kul" när jag var yngre och hade börjat ta kajken till affären eller centrum och innan folk lärt sig vem jag var . Det hände ofta att folk pratade ner till mig eller med enstaviga ord så jag skulle förstå.. Skrattande Då blev jag irriterad men nu ialla fall idag tycker jag det är lustigt hur ens fördomar får folk att döma personer efter utseendet.

millam
4/7/11, 6:32 PM
#20

Visst är det hemskt.

Själv tycker jag att t.ex CP-skadade personer är bland de klokaste som finns. Dom vet vad som är viktigt i livet. Men den allmänna åsikten är att man är mindre vetande även om man är hur klar i huvudet som helst, men har en skada av något slag.

Men, ofta dömer man människor efter utseende annars också.. är man t.ex blondin tycker folk att man är dum, brunett, då är man tråkig, rödhåriga är eldiga osv. Utan att tala om klädseln sen. Vi människor har massor med förutfattade meningar om varandra.

Annons:
bernil55
4/7/11, 8:08 PM
#21

"Vi människor har massor med förutfattade meningar om varandra."

Jag måste (tyvärr) instämmma. Vi kan knappt råda över det för det är så inlärt. Hm, jag har ju läst socialpsykologi, det var mycket intressant - och skrämmande - att inse hur vi fungerar. Vi tror att vi kan bestämma över vårt beteende men vi är ack så styrda av en massa saker.

Bra att bli påmind om…

Jag har dock aldrig känt mig förminskad eller nedvärderad på något sätt sen jag började åka rullstol. Kan det bero på att det är så otroligt skönt för mig att slippa försöka gå att det nog oftast strålar om mig? Och att jag bara rullar här runt mitt hus och blir så glad att se folk att jag själv ofta börjar prata även med obekanta? Jag har blivit som en glad, pratsam gammal pensionär (fördom?) och pratar gärna just med dem eller andra handikappade. :-)

[SvenA]
4/7/11, 8:20 PM
#22

Visst underlättar det om vi själva talar med folket runt omkring oss då får dom själva upptäcka att vi faktiskt har lite innanför pannbenet Vi måste vara ute i samhället och visa upp oss så att vi blir en naturlig del av samhället då först kan vi få bort dom större fördommarna om hur vi är

[Beavis]
4/7/11, 9:42 PM
#23

Så sant så, bara genom att integreras och bli en naturlig del av folks vardag ändras fördomar för oss på samma sätt som det gjort för invandrare i allmänhet  i större städer där vi blandas.

[Beavis]
4/7/11, 9:44 PM
#24

Hur som helst är det en intressant rapport som jag skall ta mig igenom..

Upp till toppen
Annons: