Annons:
Etikettövrigt
Läst 1431 ggr
millam
2011-04-01 12:51

en fråga om flytt

Nån som vet?

Jag ska flytta i augusti, och har tidigare fått bidrag med bostadsanpassning i form av stång man kan hålla i i badrummet, 3 st.. och lite annat typ förhöjd uteplats etc. Nu ska vi sälja lägenheten. Undrar om det är nåt dom vill komma och ta tillbaka eller kan man sälja lägenheten med stängerna där som sitter?

Jag har inte behov av dem längre heller då jag klarar mig numera utan. Det kanske kostar dom mera och komma montera loss dom än låta dom sitta kvar..?

Annons:
[SvenA]
2011-04-01 12:57
#1

När man får en bostadsanpassning så ska värden godkänna dessa och intyga att man inte behöver återställa detta när man flyttar Men jag tror att det kan bli svårt att få samma bostadsanpassningar på ett nytt ställe det fungerade inte förut men det kanske finn nya regler kolla med kommunen

millam
2011-04-01 13:28
#2

Tack Sven! Lägenheten ör en HSB-lägenhet, och jag behöver som sagt inte dom anpassningarna längre alls, förrutom en duchstol som jag tänker ta med mig- sen får jag se vem som flyttar in också..Det blir ju hål i badrummet om man tar bort dom också, och det är ju inte bra i våtutrymmen.

Ska kolla med kommunen vad dom säger!

[Beavis]
2011-04-01 13:59
#3

Sillikon i de gamla hålen om du tar bort stängerna? Har du tur kanske du kommer i kontakt med någon med rörelsehinder som vill flytta in? Kan vara värt att nämna i din säljannons

[SvenA]
2011-04-01 17:29
#4

Om du inte har behov av anpassningar längre så behöver du inte bekymmra dig alls det är bara att låta det sitta kvar handtagen räknas som hjälpmedel och inte som anpassning Så du kan strunta i kommunen helt

millam
2011-04-01 19:52
#5

Ohh vad härligt, jag var lite bekymrad! Tack Sven!

Och Beavis, tack för tipset, det ska jag tänka på.Det kan ju finnas nån ev. köpare som har behov av dem men inte fått sin ansökan igenom..

[SvenA]
2011-04-01 20:10
#6

Det är alltid bra med handtag och även uteplatsen bör du nämna det är ju alltid bra med en riktig uteplats som fungerar med rullstol det kan finnas gamlingar som bor i villa som vill köpa din lägenhet bara för uteplatsen som är anpassad

Annons:
[Beavis]
2011-04-01 20:32
#7

Jag tror att en upphöjd uteplats är något de flesta villa ha. Det är ju praktiskt även för gående att slippa snubbla nerför trappsteg till uteplatsen.

millam
2011-04-01 22:16
#8

Så sant.. måste bara städa där.. men uteplatsen är fin, ev. nackdel kan ju vara att dörrarna är normalbreda. Funkar alltså med en liten vanlig rullstol, inte med en bredare variant. Så vi får se, hoppas någon som behöver sånt hör av sig!

[Beavis]
2011-04-01 23:15
#9

Japp lycka till. jag tror inte det är negativt iaf

Joystick
2011-04-02 16:49
#10

De som bodde i vårat hus innan oss gick med rullatorer inne.

Kommunen  hade då tagit bort trösklarna på  nedervåningen och satt upp ett handtag på väggen i sovrummet.

Något som blev en extra bonus för mig.  Har sluppit många av mina vurpor pga detta.

( Vi kunde inte få någon hjälp med fasta uppsättningar från början då vi hyrde huset i väntan på att lantmäteriverket skulle göra klart avstyckningen. Å givetvis hittades en gammal väg från 1800-talet som skulle dödas) 1,5 år tog det. Under den tiden var det lös toaförhöjning som gällde.

När kontrakten var påskrivna fick vi in en ny högre toalett istället.

Om vi flyttar så är det rampen utanför huset som de kommer att ta bort. Övrigt får ses som en bonus vid försäljning

[Beavis]
2011-04-02 22:30
#11

Det är ju egentligen positivt att man ärver de andras anpassningar. Finns ingen egentlig anledning att återställa  då oftast även "friska" har nytta av dessa tycker jag. Kanske inte handtag på väggen? (utom  om man kommer hem på fyllan då Skrattande)

[SvenA]
2011-04-03 09:22
#12

Vi blir alla gamla också och kan behöva lite stöd i bland och då kan handtagen vara bra att ha Och som någon skrev om en extra hög toalett så är även det bra för många jag har själv en sådan Det kan vara svårt att komma upp från låga sitsar överhuvudtaget när man blir lite äldre eller bara stelare rent allmänt

[Beavis]
2011-10-08 15:18
#13

Jag har också en hög toalett. Jättepraktiskt även för mig som går och man krossar ju nästan bäckenet när man missbedömer höjden vid besök hos bekanta…

Annons:
bernil55
2011-10-09 11:16
#14

Mina ben domnar om jag sitter för högt. Fast på toaletter domnar dom i vilket fall…

[Beavis]
2011-10-09 12:07
#15

jag har så korta ben så mina dinglar nästan oavsett hur jag sitter? Glad

bernil55
2011-10-09 13:46
#16

Åh, även på ett mattkant?

"Vad är höjden av korthet? Att sitta på mattkanten och dingla med benen" Oskyldig

[Beavis]
2011-10-09 16:20
#17

Det är nog nånstans där?Skrattande

Jag överdriver väl lite men korta ben har jag. och siter jag normalt på muggen kan jag nog dingla lite. Men det stör mig inte ännu iaf

[Beavis]
2011-10-09 16:23
#18

Jag är lite nyfiken hur det gick millam? om du fortfarande läser här ibland berätta gärna. fick du ta bort allt själv eller var det lugnt?

millam
2011-10-09 18:14
#19

Det var lugnt, ny familj har flyttat in där. Lite synd bara att dom kommer nog inte behöva ändringarna. Och nu ska dom renovera badrummet.. är faktiskt  lite nyfiken själv om dom tänker låta handtagen vara kvar..

[Beavis]
2011-10-09 21:01
#20

Sant. Min farmors lägenhet var anpassad med borttagna dörrtrösklar eller vad det heter? och lite sånt. Sen när vi skulle sälja lägenheten frågade köparna om de gick att sätta tillbaka? Troligen gör de väl det men jag förstod aldrig varför man skulle vilja göra det`? de är ju bara i vägen…..

Annons:
millam
2011-10-09 21:24
#21

Håller med. T ex handtagen är ju bra att ha även för dom som inte behöver dom.. man kan hänga en handduk på tork, eller ta tag i vid behov, det blir ju halt ibland även för friska i ett baddrum. De flesta olyckorna sker ju hemma.. och även om familjen är frisk, kanske dom har äldre släktingar som hälsar på, då kan det också vara bra att ha!

[Beavis]
2011-10-09 23:08
#22

Det sa jag till dem också, Det var ett äldre par som väl nyligen gått i pension och sålt villan. De borde ju föredra att slippa trösklarna iom att de blir äldre.

Men jag tror det är mentalt att de inte vill framstå som handikappade eller svaga?

millam
2011-10-09 23:32
#23

Och inte blir dom yngre precis… vem vet vad som händer, dom kan ju också bli sjuka, sånt vet man aldrig. Ska dom ha ny anpassning då?

[Beavis]
2011-10-10 16:33
#24

Inte en blekaste men då jag pratade med dem vid visningen efter då de gick med en snickare för att se vad de ville göra om nämnde de trösklarna och då förklarade jag varför de var borttagna och fördelarna ääven för dem då de blir äldre. Så sa de att de skulle fundera på det iaf. Jag känner dem inte så tyvärr vet jag inte om de behöll den anpassningen? Farmor hde även anpassning för hörselnedsättning med dörrklockan och telefon. Vilket de kanske inte behöver? men det är ju upp till dem också kan ju vara jobbigt om allt blinkar så fort det ringer osv?

Upp till toppen
Annons: